Verstappens crash een geluk bij een ongeluk voor Honda-ingenieurs Formule 1
Formule 1

Verstappens crash een geluk bij een ongeluk voor Honda-ingenieurs

Verstappens crash een geluk bij een ongeluk voor Honda-ingenieurs

Toyoharu Tanabe geeft aan dat Honda van geluk mag spreken dat ze de motor van Max Verstappen op hebben weten te knappen. Na de impact van 51 g die de Nederlander ervoer tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië werd gevreesd dat de motor afgeschreven moest worden. Toen het motorblok eenmaal onderzocht werd, bleek dat deze opvallend goed uit de crash is gekomen. Na de eerste vrije training in Hongarije kan de Japanner vertellen wat de status is.

'Toen de meeste mensen, Honda-ingenieurs inclusief, de achterkant van de auto van Verstappen zagen, dachten we: dit wordt niks', zo trapt de technisch directeur van Honda F1 af ten overstaan van The Race. Er was werk aan de winkel en meteen na de wedstrijd werd geïndexeerd hoe hoog de schade lag. Tot grote verbazing van Tanabe zelf viel de schade aan de krachtbron met een crash van dergelijke impact ontzettend mee.

Dit heeft vooral te maken gehad met de manier waarop Verstappen de muur raakte na de touché met Lewis Hamilton in Copse. Tanabe licht toe: 'Er was een enorme kracht vrijgekomen bij de crash, maar de hoek waarin de bolide de muur raakte, is fortuinlijk van een motorisch perspectief. Hij schoot er niet eerst met de achterkant eerst in, maar schuin.' Zodoende heeft het chassis de grootste klap opgevangen, wat extreme schade aan de motor voorkomen heeft.

Tanabe onzeker over staat Honda-motor

'Alles ziet er oké uit', vervolgt Tanabe bij het autosportmedium. Voorlopig heeft Honda groen licht gegeven voor het gebruik van de motor, maar daarmee is nog niet alles gezegd. Tanabe benadrukt namelijk dat ze de motor nog niet hebben zien draaien op volle toeren. Tot dat dat gelukt is, is het nog onduidelijk of de krachtbron die gebruikt werd gedurende de crash alsnog gebruikt kan worden gedurende de rest van het 2021-seizoen.

Stel dat de Honda-motor het tijdens de Hongaarse Grand Prix vol zou houden dan is dat bovendien nog geen garantie dat het de resterende tijd die Verstappen met de motor zou rijden goed blijft gaan: 'Daarnaast kan het zo zijn dat de crash in de toekomst nog voor problemen gaat zorgen. Het is lastig, maar na de eerste vrije training weten we meer.' Dan gaan Red Bull Racing en Honda de motor weer inzetten en een laatste check uitvoeren.

Gevolgen voor Verstappen als de Honda-motor ermee stopt

Er zijn tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Hongarije dus twee scenario's mogelijk. Allereerst zou de Honda-motor het kunnen blijven doen gedurende de trainingssessie, en daarna. Dit zou uitstekend nieuws zijn voor Verstappen, die maximaal drie motoren gedurende één jaar mag gebruiken zonder gridstraffen te incasseren. Zo'n gridstraf zal dan dus niet boven zijn hoofd hangen in 2021.

Het andere scenario is dat blijkt dat er tóch wat mis is met de motor. In dat geval moet Honda wederom kijken of hij op te knappen is. Is dit niet het geval, dan moet Red Bull bij de Limburger de derde krachtbron van 2021 introduceren. Omdat er in één jaar drie motoren gebruikt mogen worden, betekent dat dat rond de Grand Prix van Rusland nog een motor geïntroduceerd moet worden, en dat zou de vierde zijn. In een van de weekenden rondom die Grand Prix zou Verstappen in dit scenario dus een fikse gridstraf moeten incasseren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws