De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, houdt de gemoederen flink bezig. Waar de één denkt dat het een race-incident is, is het volgens de ander een overduidelijke fout van de zevenvoudig wereldkampioen. Volgens Christian Horner steek je je auto niet aan de binnenkant in Copse, maar is dat eigenlijk wel zo?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, dat is niet zo. Sterker nog: Copse is door de jaren heen helemaal geen onpopulaire plek geweest om in te halen, of het in ieder geval te proberen. Daarnaast is het ook niet geheel onbelangrijk om te onthouden dat Copse, bocht 9 van het circuit van Silverstone, decennialang de eerste bocht was van de iconische baan. Bij de start gingen de coureurs er met ruim twintig auto's dicht bij elkaar doorheen, waardoor je wel zij-aan-zij door de naar rechts draaiende bocht móét kunnen gaan. In deze analyse laat F1Maximaal enkele momenten uit het verleden zien waar inhaalacties wel of niet lukten en waarom die van Hamilton juist mislukte.
Räikkönen doet waar Hamilton in faalde
Als eerste kijken we naar een inhaalmanoeuvre van Kimi Räikkönen op Takuma Sato in 2004. De toenmalig McLaren-coureur jaagde rondenlang op de BAR Honda-rijder en vond het met 47 ronden te gaan een goed idee om maar eens een poging te doen. Copse, toen nog bocht 1, bleek uiteindelijk de juiste plek te zijn voor de Fin om het te proberen op de Japanner.
Net zoals Hamilton in 2021 positioneerde Räikkönen zijn auto voor de bocht aan de binnenkant aan zijn voorligger. De actie slaagde en de wereldkampioen van 2007 had een plekje gewonnen. Oké, het is jaren geleden en de auto's waren compleet anders vergeleken met nu, maar het is nog maar één van de voorbeelden waarin te zien is dat een inhaalmanoeuvre in Copse zo heel gek nog niet is, ook aan de binnenkant dus.
Vergeleken met de actie van Hamilton op Verstappen zijn er ook nog een paar gelijkenissen en verschillen te zien. De overspeed van Räikkönen was soortgelijk aan die van Hamilton en dat hielp hem in het voorbijgaan aan Sato. Een belangrijk verschil is echter dat Sato bij lange na niet zo agressief verdedigde als Verstappen. Het is een feit dat de Nederlander de binnenkant probeerde te verdedigen gezien hij zijn auto daar positioneerde, maar Hamilton kwam er zo snel aan dat hij alsnog moest wijken naar de buitenkant. Bij deze actie uit 2004 was daar geen sprake van en dat maakte de move van Räikkönen des te makkelijker.
Vettel en Alonso duelleren zoals Verstappen en Hamilton
Tien jaar later, in 2014, vochten Fernando Alonso en Sebastian Vettel het ook uit in hetzelfde complex als Hamilton en Verstappen. Ook hier was sprake van agressief rijgedrag, al hebben de twee momenten gemeen dat er geen grensoverschrijdend rijgedrag lijkt te zijn geweest. Vettel, toen nog rijdend voor Red Bull Racing, probeerde al in Brooklands en Luffield voorbij te gaan aan zijn oud titelrivaal, maar pogingen waren tevergeefs.
De slipstream en exit waren echter zó sterk, dat de Duitser al rond Woodcote naast de Ferrari-coureur zat en dat gedurende het rechte stuk vol wist te houden. Alonso wist nog net te versnellen, maar Vettel gaf niet op aan de binnenkant en wist de Spanjaard te passeren. Wat hier opvalt, is het rijgedrag van de tweevoudig wereldkampioen. Alonso kon weliswaar niet de binnenkant verdedigen, maar gaf steeds wel kleine zetjes om Vettel tegen te werken.
Uiteindelijk, in acht nemend dat de inmiddels oud Red Bull-coureur er op een band na naast zat, gaf hij het verdedigen op, vlak voordat hij aan de buitenkant door Copse zou gaan naast Vettel. Hoewel laatstgenoemde de actie min of meer al vóór de bocht wist te laten slagen, nam hij geen enkel risico en stuurde hij volledig naar de apex. Iets wat Hamilton niet deed in duel met Verstappen.
Mercedes-teamgenoten houden titanenstrijd tot en met Copse
In 2019, slechts twee jaar geleden, zagen we opnieuw een duel tussen twee coureurs die gedurende de eerste helft van een rondje Silverstone zou plaatsvinden. Hamilton en diens teamgenoot, Valtteri Bottas, vochten het uit voor de leiding van de wedstrijd en daar werd toch zeker met uur gespeeld door de twee Mercedes-mannen. De opbouw van het duel tot aan Copse komt namelijk erg overeen met wat we zagen tussen Verstappen en Hamilton.
Bottas verdedigde de binnenkant in Brooklands, waardoor Hamilton genoodzaakt was om de buitenkant te nemen. Het hielp hem naar een betere exit en in Luffield slaagde de thuisheld er zelfs in om zijn Finse partner voorbij te gaan aan de buitenkant. Desondanks had Bottas een betere exit en maakte hij gebruik van de slipstream op zijn teamgenoot. Hamilton verdedigde, net zoals Verstappen, de binnenkant, maar Bottas zat er te dicht op om hem achter zich te houden.
Het lukte de Fin om de actie te laten slagen op de Engelsman en hij nam zo de leiding over van de Grand Prix. Hoewel het niet in onderstaande video is te zien, valt uit deze beelden ook op te maken Hamilton op een zeer soortgelijke manier poogde te binnenkant voor Copse te verdedigen. Bottas kwam, net als Hamilton in 2021, er te snel aan rijden en daardoor moest hij wijken naar de binnenkant. Hier begint het verschil met de editie van dit jaar, want Hamilton gaf het min of meer op, in tegenstelling tot Verstappen, én Bottas maakte wél gebruik van de apex in bocht 9. Hamilton deed dit, zoals al eerder vermeld, niet met Verstappen.
Waarom ging het dan fout tussen Verstappen en Hamilton?
We zijn er nu achter gekomen dat Copse alles behalve een no-go zone is om in te halen met een Formule 1-auto. Toch ging het compleet fout toen Hamilton een actie probeerde in te zetten op Verstappen, maar waarom? Het blijft gissen om een fatsoenlijk antwoord op de vraag te vinden en daarom zal deze voornamelijk ook vooral subjectief moeten worden opgevat.
Ten eerste: Hamilton koos niet voor de apex in het duel met Verstappen. Hierdoor zat hij meer naar de buitenkant en werd het contact met de Nederlander mogelijk gemaakt. De huidige kampioenschapsleider leek zelf in ieder geval genoeg ruimte te geven, zowel vlak voor als in de bocht. Het verdedigen op het rechte stuk leek aan de agressieve kant te zijn, maar tegelijkertijd niet grensoverschrijdend. Anders was een dergelijk incident mogelijk al eerder gebeurd.
Ten tweede: later in de race besloot Hamilton om alsnog opnieuw een poging tot een inhaalactie in te zetten in Copse. Ditmaal op Charles Leclerc, net als bij Verstappen aan de leiding van de race. Bij deze actie ging Hamilton wél helemaal naar de binnenkant van de bocht, alsof hij had 'geleerd' van zijn incident met Verstappen. Leclerc verdedigde daarnaast minder agressief dan de Nederlander en ging in bocht 9 ook zelf van de baan, mogelijk in een reflex om contact te voorkomen.
Verstappen en Hamilton konden beiden een crash voorkomen
Concluderend zou je kunnen zeggen dat Hamilton ook in zijn duel met Verstappen gebruik had moeten maken van de ruimte die hij had aan de binnenkant van Copse. Er lag nog een kleine meter aan ruimte die de 36-jarige had kunnen gebruiken om een ongeluk te voorkomen. Hoogstwaarschijnlijk had dit al enorm veel kunnen helpen bij het voorkomen van de zware crash, die zorgde voor een impact van 51G op het lichaam van Verstappen.
De rol van Verstappen is in deze crash ook interessant. Bij de drie inhaalacties van Räikkönen, Vettel en Bottas trokken de coureurs aan de buitenkant, waar Verstappen ook zat, zichzelf min of meer terug. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat er geen ongeluk zou gebeuren. De Nederlandse stercoureur was echter niet bereid om dat te doen en wilde koste wat het kost de leiding vasthouden. Leclerc leek uiteindelijk ook eieren voor zijn geld te kiezen door de run off-area te gebruiken aan de buitenkant van Copse toen Hamilton voorbijging aan hem in de slotfase van de race van afgelopen weekend.
Je kan je dan afvragen of Verstappen er misschien ook goed aan gedaan had om geduld te hebben: de race zou toch nog 51 ronden duren. Heel vreemd is het ook weer niet dat hij niet daarvoor koos. Hij lag in feite op kop en de coureur daarachter is meestal degene die moet anticiperen. Doordat Hamilton dit niet deed en in principe niet genoeg aan de binnenkant van Copse zat, kreeg de Mercedes-coureur een straf van tien seconden. Of dat ook de gedachtegang was van de wedstrijdleiding, of dat Hamilton toch nog een andere reden had om zijn inhaalpoging op die manier voort te zetten, zullen we nooit weten.
Door: Terrence Riepma
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties