Max Verstappen was voor het derde jaar op rij heer en meester in Zandvoort. De Nederlander wist, na een spannende finale vanwege een tweede herstart in de race, met 3,7 seconden verschil van Fernando Alonso te winnen. De Aston Martin-coureur eindigde op P2, en met de snelste race ronde. Teamgenoot Pérez kwam als derde over de finishlijn, maar verloor zijn podiumplaats aan Pierre Gasly, vanwege een vijf seconden-tijdstraf voor te hard rijden in de pitstraat. De Grand Prix van Nederland werd geteisterd door regenbuien, waardoor een rode vlag in ronde 65 de wedstrijd tijdelijk stillegde.
Ondanks de vele voorspellingen dat er regenbuien over het circuit in de duinen zouden trekken, begon de Grand Prix van Nederland relatief droog. Vanwege het vele banking waar het circuit van Zandvoort om bekend staat, besloot Pirelli om harde banden mee te nemen naar het circuit. Iedere coureur, behalve Lewis Hamilton, startten op de softs. Hamilton ging voor een andere strategie, en startte op de medium-banden. Negentien auto’s begonnen vanaf de startgrid, behalve Kevin Magnussen die vanuit de pitstraat moest starten. De Deen kreeg de gridstraf omdat zijn team aanpassingen aan zijn auto deed zonder toestemming van de FIA.
Een hevige regenbui aan het eind van de eerste ronde zorgde voor de nodige chaos
Max Verstappen had een wereldstart, en wist gemakkelijk de leiding te behouden voor Lando Norris op P2. Al aan het einde van de eerste ronde was het gedaan met het laatste mooie weer wat er nog over was, en begon het hard te regenen. Veel coureurs, waaronder Sergio Pérez, Charles Leclerc en Pierre Gasly, doken meteen naar binnen, om de interns onder de auto te schroeven. De pitstop van Ferrari was net zo chaotisch als de onverwachte regen, en Leclercs pitstop was daardoor langer dan gewenst. Zijn team stond nog niet klaar, toen de Monegask de pits in reed. Fernando Alonso wist van de chaos van de openingsrondes te profiteren, en haalde Norris in voor plek twee.
Verstappen dook een rondje later de pits in voor intermediates, waardoor hij eerst de leiding verloor aan Norris, die in de bocht daarna de leiding moest laten aan George Russell. Beide Britten stonden nog op de slicks. Dit gaf de kans aan Pérez om de leiding weer over te nemen van Russell, die minder snelheid had, omdat de Brit nog op de slicks stond.
Pérez verbaasd over undercut van Verstappen
In ronde zes van de race reed Pérez nog altijd vooraan het veld, met Zhou Guanyu op elf seconden achter de Mexicaan op de tweede plek. Verstappen was bezig aan een inhaalrace, waarbij hij tijdens zijn inhaalactie op Gasly bijna geen ruimte liet voor de Fransman. Een ronde later haalde hij ook Zhou in, waardoor de jacht op zijn teamgenoot was geopend. Ondertussen zat Carlos Sainz op plek zeven achter zijn teamgenoot vast, maar niet veel later werd de Spanjaard voor zijn teamgenoot gelaten, omdat Leclerc met schade aan zijn voorvleugel rondreed. Leclerc verloor snelheid, vanwege zijn opgelopen schade tijdens een gevecht met Oscar Piastri in de openingsronde.
In de twaalfde ronde van de wedstrijd kwam Verstappen weer binnen voor softs. Een goede pitstop van 2,5 seconden zorgde ervoor dat de Nederlander zonder zijn positie te verliezen weer op de baan kwam. Een ronde later kwam ook zijn teamgenoot Pérez ook in de pits voor softs, waardoor Verstappen weer aan de leiding kwam. Pérez was niet helemaal bewust van de poging van Verstappen om een undercut bij hem te plaatsen, en vroeg via de boordradio aan zijn ingenieur of de undercut van Verstappen inderdaad de bedoeling was.
De crash van Sargeant veroorzaakt de eerste safety car
Een mooi gevecht tussen Esteban Ocon en Yuki Tsunoda voor het laatste punt, werd eerst gewonnen door Tsunoda. Ocon wist daarna de Japanner wel in de te halen, maar reed daarbij bijna de muur in, vanwege de smalle baan van het Zandvoort-circuit. Een ander gevecht tussen Gasly en Sainz ging maar net goed, vanwege het harde verdedigen van de Fransman.
Voor Logan Sargeant ging het daarentegen helemaal niet goed, want een ronde later lag de Amerikaan naast de baan met een kapotte bolide. De coureur schoot door, vermoedelijk omdat er iets aan de auto afbrak, waardoor het einde race was voor Sargeant. De crash resulteerde in een safety car, omdat er flink wat schade was aan de barrières. Gasly kreeg ondertussen een vijf seconden-straf, vanwege het te hard rijden in de pitstraat eerder in de race. Dat het hele veld weer in elkaar schoof, vanwege de safety car, hielp ook niet mee aan de verdere kansen voor een goed resultaat voor de Fransman.
Verstappen verdwijnt aan de horizon tijdens eerste herstart
Ook bij de eerste herstart kwam Verstappen weer goed weg, en wist de leiding te behouden, voor teamgenoot Pérez en Alonso op P3. Verstappen verdween al snel weer aan de horizon, en Alonso kon het tempo van de twee Red Bulls niet bijhouden. Een inhaalactie van Alexander Albon op Kevin Magnussen werd door de Deen afgeketst, waardoor er een touché plaatsvond tussen beide mannen. Albon wist even later de Deen alsnog in te halen, waarna Magnussen daarna ook Zhou en Ocon voorbij zag komen.
In ronde 26, waren de twee Mercedessen behoorlijk teruggezakt, Hamilton op P13 en Russell op P17, maar Hamilton wist weer wat naar voren te komen, door Leclerc in te halen op P12. De Monegask werd daardoor ook door Piastri ingehaald. Verstappen zette ondertussen de snelste raceronde van 1.15,6 neer.
Tsunoda houdt knap Norris en Hamilton achter zich, terwijl Leclercl vroegtijdig uit de wedstrijd wordt gehaald
De race begon daarna wat rustiger te worden, totdat Hamilton een succesvolle inhaalactie bij Zhou plaatste en zo weer terug in de punten reed. Verstappen wist zijn eigen snelste ronde te verbeteren met een 1.15,3. Zhou viel steeds verder weg, en, mede dankzij medium-banden die niet leken te werken, reed een paar rondes later buiten de punten. Tsunoda wist ondertussen een tot dan toe onverwacht goede race te rijden, en hield Norris in de McLaren rondenlang achter zich, waardoor Hamilton bij het gevecht tussen de twee kon aansluiten. Tsunoda wist echter goed met de druk van de McLaren en de Mercedes achter zich om te gaan, want Norris en Hamilton kwamen de Japanner niet voorbij.
Terwijl Sainz in ronde 41 van de wedstrijd er met een vijfde plek nog wel goed bijzat, was zijn teamgenoot helemaal afgezakt naar plek 15, waar hij werd ingehaald door Liam Lawson in de AlphaTauri. Lawson wist tijdens zijn Formule 1-debuut een mooi gevecht aan te gaan met Leclerc. Heel lang kon de AlphaTauri-reservecoureur er niet van genieten, want Leclerc pakte in het volgende rechte stuk alweer de positie terug. Het was de laatste actie die Lecerc kon maken op de baan, want de Monegask werd even daarna naar binnen geroepen en werd door zijn team uit de wedstrijd gehaald. Een kapotte vloer zorgde ervoor dat de Monegask kleurloos achter in het veld rondreed, en Ferrari besloot om de auto zo verder te besparen.
Slechte pitstop houdt Alonso niet tegen op weg naar het podium
Pérez ging in ronde 46 naar binnen voor een nieuw setje softs. Hamilton volgde de Mexicaan, maar koos voor een set mediums. Drie ronden later dook ook Alonso de pits in, om zo de dreiging van Sainz af te kunnen ketsen, maar een slechte pitstop zorgde ervoor dat Alonso pas weer op P5 terug de baan opkwam. Het linkervoorwiel van de auto kwam er niet meteen af tijdens de pitstop van de Aston Martin. De pitstop van Verstappen daarentegen verliep op rolletjes, en de Nederlander behield de leiding in de wedstrijd.
Alonso liet zich echter niet door de slechte pitstop tegenhouden, en in ronde 52 haalde de Spanjaard zijn Spaanse collega Sainz in. Met deze mooie inhaalactie pakte Alonso P3 weer terug. Tsundo reed ondertussen nog rond op plek 8, maar kwam steeds meer onder druk te staan door Ocon en Norris achter hem. De Japanner zakte steeds meer terug doordat hij met eerder opgelopen schade rondreed. De AlphaTauri-coureur had de schade eerder opgelopen door een inhaalactie van Russell, waarbij de auto’s van de twee coureurs elkaar raakten. Alonso zette in ronde 56 de snelste tijd neer, en pakte daarmee het punt voorlopig van Verstappen af.
Terwijl de regendreiging steeds meer toenam, wist Albon een inhaalactie op Russell te plaatsen voor plek 6. Tsunoda viel ondertussen uit de punten, naar plek 12, en wist daarmee de snelheid van de McLarens voor zich niet meer bij te houden. Russell zorgde nog even voor een spannend moment door bijna naast de baan te raken, maar de Brit ving zijn auto goed op en kon doorrijden. Wel moest hij zijn teamgenoot Hamilton voor laten gaan.
Hevige regen zorgt voor nog meer chaos
De Grand Prix op Zandvoort eindigde hetzelfde als deze begon: met een flinke regenbui boven het circuit. Red Bull wachtte niet lang om Pérez naar de interns te laten gaan, maar een slechte pitstop van 10,9 seconden zorgde ervoor dat de Mexicaan naar P4 terugzakte. Bij Verstappen ging een ronde later de pitstop prima en de Nederlander reed gewoon weer aan de leiding verder. De regen nam hierna alleen maar toe, waardoor de ene na de andere coureur ook de pits in dook. Pérez raakte door het gladde wegdek daarna naast de baan, en veroorzaakte daarmee even een gele vlag. De Mexicaan spinde, maar kon daarna weer doorrijden. De Mexicaan reed daarbij niet over de juiste route om zich weer op het circuit te vervoegen, waardoor de actie van Pérez nader werd onderzocht door de FIA.
Pérez was overigens niet de enige coureur die van de baan af raakte, want een ronde later stond Zhou in de barrière. Ook Lawson en Hamilton raakte even naast de baan. De wedstrijdleiding besloot daarom om de race tijdelijk stil te leggen met een rode vlag, want de regen kwam ondertussen met bakken uit de hemel. De grip in de pitstraat zelf was ook helemaal weg, waardoor Verstappen bij het ingaan van de pits de muur even raakte.
De tweede herstart zorgt voor spannende finale, maar Verstappen heer en meester op Zandvoort
De FIA besloot om de laatste zeven rondes van de Nederlandse Grand Prix te eindigen met een rollende start. Na twee rondes achter de safety car, werd het veld weer los gelaten voor de laatste 5 rondes. Alonso wist goed mee te komen met Verstappen, nadat de safety car weer de pitstraat in was verdwenen, maar de Nederlander wist de leiding in de race te behouden. Alonso kwam steeds wel dichter bij Verstappen tijdens de laatste paar rondes, maar moest uiteindelijk de Nederlander toch laten gaan. Pérez kreeg ondertussen te horen dat hij een vijf seconden-tijdstraf te krijgen voor het te hard rijden in de pitstraat. Russell moest zijn race vroegtijdig beëindigen. De Brit kon de Nederlandse Grand Prix niet afmaken, vanwege opgelopen schade tijdens een gevecht met Norris vlak na de tweede herstart.
Een gevecht om plek 5 tussen Sainz, Hamilton en Norris zorgde tijdens de laatste ronde nog voor de meeste actie, die uiteindelijk werd gewonnen door Sainz. De grote winnaar van de dag, net als tijdens de twee jaar ervoor, was Verstappen. De Nederlander reed onbedreigd naar de overwinning. Alonso pakte P2, en de snelste raceronde, terwijl Pérez het podium compleet maakte. Pérez zakte echter terug naar P4, vanwege zijn vijf seconden-tijdstraf, waardoor Gasly de derde podiumplaats kreeg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties