Duits medium Auto, Motor, und Sport heeft de Grand Prix van Las Vegas grondig geanalyseerd en is tot de conclusie gekomen dat Max Verstappen zelf voor zijn overwinning heeft gezorgd door de aanvaring met George Russell. Het moment veroorzaakte een safetycar en daardoor had hij een gratis stop. Charles Leclerc was onderweg naar de overwinning, maar ging niet naar binnen tijdens de safetycar-fase.
Verstappen kreeg de twintigste Red Bull Racing-overwinning van het jaar en de 53ste van zijn carrière niet cadeau. Ferrari was de grootste concurrent van het weekend en Leclerc had de RB19 al meerdere keren ingehaald. Verstappen duwde de Monegask wijd in de openingsronde en kreeg daarvoor een straf van vijf seconden, en die loste hij af bij zijn eerste stop. Daardoor zakte hij terug en kwam hij in het middenveld de baan weer op. Bij Red Bull was er nog lang geen paniek, veel auto's voor hem, die bij de eerste safetycar al waren gestopt, moesten toch nog een keer naar binnen. 'Eigenlijk was Charles Leclerc al op weg naar de overwinning. Verstappen had weliswaar bij de start de leiding genomen, maar had daarbij de Ferrari naast de baan gedwongen en een straf van vijf seconden gekregen', begint Auto, Motor, und Sport.
'Het bevel van Verstappen race-engineer om de tijd tot de eerste pitstop uit te rekken, kon de coureur met de mediumbanden niet uitvoeren. Leclerc kwam steeds dichterbij en ging in ronde zestien aan het einde van het 1,9 kilometer lange rechte stuk voorbij.' Verstappen ging toen direct de pits in om een nieuwe set harde banden te halen, en toen viel hij tot achter George Russell terug. 'Leclerc kon de eerste stint met vijf ronden verlengen en zou waarschijnlijk hebben geprofiteerd van dit bandenvoordeel tot aan de finish. Toen de Ferrari de pits indook, schoof alleen Sergio Perez voorbij. De Mexicaan had in het gedrang bij de start zijn voorvleugel beschadigd. Na de eerdere reparatiestop stond de eerste echte bandenservice nog op het programma.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Leclerc de dupe van oude banden
Nadat Pérez en Verstappen allebei op verse banden stonden kon de jacht op de overwinning voortgezet worden. Verstappen moest zijn weg naar voren zien te maken, en dus voorbij aan Russell, die hij eerder dit jaar al eens is tegengekomen op de baan. 'Maar toen veroorzaakte Verstappen zelf uitgerekend een safetycar-fase, die de ommekeer inleidde. Bij de aanval op Russell in bocht twaalf kwam het tot een botsing. Aan de Red Bull brak de rechter eindplaat van de voorvleugel af, bij de Mercedes scheurde de wielkap linksvoor af. Om de carbonsplinters van de ideale lijn te verwijderen, moest Bernd Mayländer uitrukken', schrijft het Duitse medium. Terwijl Leclerc op de baan bleef, maakten zijn achtervolgers gebruik van de gelegenheid voor de tijdbesparende tweede bandenwissel, en dat was cruciaal voor het verliezen van de leiding. Uiteindelijk wist Leclerc in de slotfase nog de tweede plek terug te pakken van Pérez.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties