Max Verstappen is niet helemaal tevreden met zijn tweede startplek voor de sprintrace in Brazilië. De Nederlander vond zelf dat hij in verschillende bochten tijd liet liggen, en kwam daardoor een halve tiende tekort op Lando Norris, die zelf ook geen vlekkeloze ronde afwerkte.
Het laatste deel van de Sprint Shootout duurde slechts acht minuten, en aangezien de coureurs op vrijdag in de kwalificatie al veel zachte banden gebruikt hadden, zag niemand het zitten om twee stints in het korte kwalificatiedeel te proppen. Met twee tot drie minuten te gaan ging iedereen dus tegelijkertijd het circuit op, waarbij Verstappen in de pitstraat en bij de pit-uitgang de coureurs van Ferrari en AlphaTauri inhaalde. 'Ja, dat is de nieuwe regel. Als je langzaam wil rijden, moet je links blijven. Ik wilde sneller gaan, dus ik wilde daar veel auto's inhalen', legt Verstappen uit bij F1TV.
Verstappen vermeed risico's
In die ene poging in SQ3 reed Verstappen achter de uiteindelijke polesitter, Lando Norris. 'Het zat de hele kwalificatie al heel erg dicht bij elkaar. In mijn laatste ronde zat ik er niet echt bovenop in de eerste sector en het begin van de tweede sector', vertelt de Red Bull Racing-coureur. 'Ik maakte een foutje in de tweede bocht, en verloor de controle over de achterkant van de auto daar. In bocht vier waren we gewoon te langzaam.'
Verstappen ging bewust niet helemaal tot de limiet, maar denkt achteraf dat hij het misschien toch wat te veel op veilig heeft gespeeld. 'Het is altijd wat lastig als je maar één set banden hebt. Als je dan alles riskeert, kan je beloond worden. Vandaag zat ik net wat onder die limiet.' De Nederlander zou de eerste startplek nog in handen kunnen krijgen als Norris een gridstraf krijgt, maar de verwachting is dat de Brit niet bestraft zal worden voor het overschrijden van de maximale rondetijd in zijn opwarmrondje, aangezien dit bij andere coureurs de afgelopen weekenden ook niet gebeurde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties