Verstappen met overmacht naar winst in Oostenrijk en pakt op laatste moment snelste ronde Formule 1
Formule 1

Verstappen met overmacht naar winst in Oostenrijk en pakt op laatste moment snelste ronde

Verstappen met overmacht naar winst in Oostenrijk en pakt op laatste moment snelste ronde

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Oostenrijk probleemloos gewonnen. De Nederlander had alleen in de eerste ronde een beetje last van Charles Leclerc, maar uiteindelijk wist Verstappen zonder moeite deze aanvallen af te slaan. Wel wist Leclerc zijn tweede startpositie te verzilveren en Sergio Pérez maakte de top drie in Spielberg compleet vanaf de vijftiende startpositie. Nyck de Vries moest genoegen nemen met de vijftiende plek.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk werd een minuut stilte gehouden voor de vreselijke crash op Spa-Francorchamps tijdens een FRECA-race, waarbij Nederlands racetalent Dilano van 't Hoff om het leven is gekomen. Daarna moesten de coureurs zich toch echt op gaan maken voor de race op de Red Bull Ring, waar aan het begin van de wedstrijd de nodige bewolking boven het circuit was te zien. Maar van regen was er geen sprake.

Daarmee konden alle rijders gewoon op de slicks beginnen, met Verstappen op de mediums vanaf poleposition, Charles Leclerc op diezelfde gele band vanaf de tweede plaats en Carlos Sainz koos voor dezelfde band op plek drie. Toch waren er drie coureurs die voor een andere strategie kozen, door op de harde band te beginnen. Bij de start dook Verstappen als eerste de bocht in, ondanks een klein beetje wheelspin.

1/71: Leclerc zet aanval in op Verstappen

In de eerste ronde probeerde Leclerc de aanval in te zetten op Verstappen en enkele keren kwam de Monegask ook naast hem te liggen, maar telkens wist Verstappen de aanval af te slaan. Bij het ingaan van de tweede ronde werd ineens de safety car opgeroepen. Yuki Tsunoda was een deel van zijn voorvleugel verloren, en dit moest van de baan worden gehaald. Ondertussen was duidelijk dat de top drie nog gelijk was, terwijl Lewis Hamilton een plekje had gewonnen op Lando Norris voor de vierde plaats.

Nadat de stukken voorvleugel van de baan waren gehaald, werd de groene vlag in de derde ronde weer gezwaaid. Verstappen wist Leclerc achter zich te houden bij de herstart en zo kon de Red Bull-coureur langzaamaan beginnen aan het uitbreiden van zijn voorsprong op de Ferrari-rijders. Ondertussen moest Leclerc juist naar achteren gaan kijken, want zijn teamgenoot Sainz reed binnen een seconde van hem.

Al na zeven ronden gaf Norris vanaf de vijfde plaats aan dat Hamilton voor hem drie keer over de witte lijn heen is gegaan. In eerdere sessies was te zien dat de wedstrijdleiding hier scherp naar kijkt. Net als Sainz bij Leclerc, zat ook Norris in deze fase van de wedstrijd vlak achter zijn voorganger. Ondertussen probeerde Pérez zich naar voren te werken door het veld heen en in de tiende ronde passeerde de Mexicaan zijn concurrent Russell met een mooie inhaalactie voor P11.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

14/71: Hülkenberg eerste uitvaller

Na twaalf ronden waren het Guanyu Zhou en Nico Hülkenberg die als eersten een reguliere stop maakten, terwijl Verstappen zijn voorsprong al had uitgebreid tot meer dan vier seconden op Leclerc. Buiten beeld wist Pérez zich inmiddels alweer op te werken naar de negende plaats en daarmee leek hij veel vertrouwen te hebben. In ronde 14 moest Hülkenberg alweer zijn auto stoppen met een motorprobleem en dat zorgde voor een virtuele safety car.

Hamilton en Norris besloten dan ook om naar binnen te duiken, terwijl de top drie nog buiten bleef. Zij waren al net voorbij aan de pitstraat, waardoor ze geen stop konden maken. Want ook veel andere coureurs doken naar binnen voor een vers setje banden. Een ronde later besloten beide Ferrari-coureurs ook naar binnen te gaan, terwijl Verstappen door bleef rijden op zijn mediums. Op dat moment werd de groene vlag gezwaaid en daardoor verloor Sainz twee plekken aan Hamilton en Norris.

Net als Verstappen, bleef ook Pérez doorrijden, waardoor hij op dat moment op de derde plaats reed. Leclerc had geluk en lag nog tweede, maar zijn achterstand op Verstappen was wel ruim zestien seconden. Opvallend aan de pitstop van Ferrari was dat beide coureurs van de mediums naar de mediums zijn gegaan en dus nog een stop moeste maken. In ronde 17 kreeg Hamilton als eerste een straf van vijf seconden, omdat hij te vaak buiten de lijnen heeft gereden.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

25/71: Verstappen naar binnen voor harde band

Ondertussen wist Sainz zich weer langs Norris en Hamilton te werken en niet veel later werd ook Pérez gepakt in de twintigste ronde voor de derde plaats. Niet alleen vooraan, maar ook in het middenveld waren er een hoop gevechten te zien. Voor Pérez was het wel duidelijk dat zijn mediums begonnen te slijten, want Hamilton kwam steeds dichterbij hem op de harde band. In ronde 25 dook Verstappen voor de eerste keer naar binnen en ging hij ook naar die harde band.

Na de stop van Verstappen, ging Leclerc aan de leiding en ook Sainz kwam net voor hem terecht. Maar al snel werd de Spanjaard ingehaald in de 26e ronde. Door een pitstop kwam Pérez ondertussen weer op de tiende plek terecht. Ook kreeg Esteban Ocon een penalty van 5 seconden voor een unsafe release. In ronde 28 was het Hamilton die een foutje maakte op P4, waardoor Norris hem kon inhalen. Daarbij pakte Sainz, die op P3 lag, ook nog eens een straf van 5 seconden vanwege track limits.

Uiteindelijk kwam Verstappen weer terug aan de leiding in de 35e ronde en opnieuw kon hij beginnen aan het uitbouwen van zijn voorsprong, terwijl Ferrari nog moest voldoen aan het bandenreglement. Alexander Albon was de volgende coureur met een penalty van 5 seconden, nadat ook hij te vaak over de witte lijn is gegaan. In ronde 39 werd de volgende straf gegeven aan De Vries, omdat hij in gevecht was met Kevin Magnussen en daar iets te hard inging.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

43/71: Pérez klimt naar vierde plaats

In ronde 42 ging Pérez voorbij aan Alonso voor de vijfde plaats en hij kwam ook in de buurt van Hamilton, die besloot om bij het ingaan van de 43e ronde naar binnen te gaan. Als Pérez op deze voet door zou kunnen gaan, dan zou hij achter Verstappen kunnen eindigen op de tweede plaats, maar daarvoor moest hij nog wel voorbijgaan aan beide Ferrari-coureurs voor hem. Het gat op dat moment op Sainz was twaalf seconden.

Vanaf ronde 45 werden dan ook weer de nodige pitstops gemaakt, terwijl Verstappen een voorsprong had van 12 seconden op Leclerc. Sainz dook naar binnen voor zijn stop naar de harde band, waardoor Pérez naar de derde plek opschoof achter Leclerc. Door de penalty van Sainz, ging ook Norris hem nog net voorbij. Maar al heel snel wist Sainz zijn oude teamgenoot voorbij te stevenen voor de vierde plek.

Ook Leclerc moest weer een stop maken en dat deed hij in de 48e ronde. Hierdoor kwam Pérez op de mediums achter zijn teamgenoot op de harde band te liggen, met een achterstand van 26 seconden. Leclerc en Sainz waren allebei naar de harde band gegaan en lagen 8 en 16 seconden achter Pérez. In ronde 50 kon Verstappen zijn stop maken voor de mediums en hij kwam 5 seconden voor Pérez terecht. Op deze band moest hij de race gaan uitrijden.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

51/71: Pérez duikt naar binnen voor tweede stop

Een ronde later dan Verstappen dook Pérez naar binnen voor een setje harde banden en hij kwam de baan weer op als vijfde achter Norris en een achterstand van zo'n vier seconden. In ronde 54 kreeg Tsunoda opnieuw een penalty, dit keer van 10 seconden, voor het overschrijden van de track limits. Pérez wist in de 57e ronde Norris te pakken voor de vierde plaats en daarmee kwam hij direct achter Sainz te liggen. Vanaf ronde 59 ontstond er dan ook een stevig gevecht tussen Pérez en Sainz.

De beslissende inhaalactie werd gemaakt in ronde 62, waardoor Pérez na een boeiend gevecht wel voorbij kon gaan aan Sainz voor de derde plek. Zijn achterstand op Leclerc was op dat moment 13 seconden en dus moest hij per ronde een seconde goed gaan maken op hem. Opnieuw werd er een penalty uitgedeeld vanwege track limits, dit keer aan Logan Sargeant in ronde 66. Een ronde later kreeg Magnussen dezelfde straf opgelegd.

Een discussie vond er plaats in ronde 69, waarin Verstappen aangaf graag een keer te willen stoppen met 24 seconden voorsprong voor de snelste ronde. En hij kreeg gelijk, want op de zachte band wist hij de snelste ronde te pakken en ook nog eens te winnen. Pérez lukte het niet meer om tijd goed te maken op Leclerc, waardoor laatstgenoemde als tweede eindigde en Pérez het podium compleet maakte. Sainz werd vierde en Norris vijfde. Mercedes viel tegen, met een zevende en achtste plek.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws