Verstappen maakt inhaalrace compleet en kan op Zandvoort record Vettel evenaren Formule 1
Formule 1

Verstappen maakt inhaalrace compleet en kan op Zandvoort record Vettel evenaren

Verstappen maakt inhaalrace compleet en kan op Zandvoort record Vettel evenaren

Max Verstappen heeft de Grand Prix van België weten te winnen. De coureur begon vanaf de zesde plek en moest even wachten tot hij echt naar voren kon komen, maar de rijder eenmaal op stoom was, liep hij weer flink uit. Teamgenoot Sergio Pérez was degene die de leiding moest opgeven aan zijn teamgenoot, nadat hij in ronde 1 voorbijging aan Charles Leclerc. De Monegask kon wel samen met beide Red Bull-mannen het podium op.

De race kon door het uitblijven van regen op tijd van start. Verstappen startte uiteraard vanaf de zesde plek vanwege een gridstraf en hij kon gelijk Oscar Piastri voorbij. Pérez was na de Kemmel Straight gelijk Leclerc voorbij en Verstappen kon ook direct meeklappen. Ook Carlos Sainz was namelijk een prooi voor de snelheid van de RB19, waardoor de Nederlander direct al op de vierde plek te vinden was. Lewis Hamilton moest daardoor in zijn spiegel kijken.

Pérez kon direct wegrijden bij Leclerc, die een gapend gat naar de Mexicaan zag. Verstappen keek heel even voor de laatste chicane bij Hamilton, maar de Red Bull-coureur besloot eieren voor zijn geld te kiezen. Achter de kopgroep waren het Fernando Alonso en Alexander Albon die uitstekend weg waren. Ook Yuki Tsunoda was op de achtste plek te vinden, maar dat kwam ook vooral door het slechte nieuws bij Piastri.

Problemen bij Sainz groot, Verstappen voorbij aan Hamilton

De jonge Australiër wilde bij de start Sainz voorbij, maar de muur kwam ineens heel erg dichtbij. De Ferrari-coureur focuste zichzelf vooral op Hamilton, waardoor hij Piastri niet in zijn spiegel zag. De schade bij Piastri bleek uiteindelijk te erg zijn, waardoor hij in bocht 14 en 15 zijn auto moest stilzetten, waardoor zijn race ten einde kwam. Ook Sainz had schade, maar kon zijn weg wel vervolgen. Een (virtual) safetycar bleef uiteindelijk uit.

Achter Pérez hadden vooral Hamilton en Verstappen vooral snelheid. De zevenvoudig wereldkampioen had ook DRS, waardoor Verstappen op de Kemmel Straight nog niets uit kon richten. Albon en Alonso konden op het lange rechte stuk wel auto's inhalen. Hierdoor lag Alonso op de vijfde plek, nadat hij als negende moest beginnen, en Albon reed op de achtste plek. Sainz hielp zijn landgenoot, want door zijn schade ontstond er een heel erg groot treintje.

In ronde 6 kon Verstappen zijn rivaal uit 2021 voor het eerst echt aanvallen. Dat werd uiteindelijk een makkelijke inhaalactie van de regerend wereldkampioen. Hamilton was de DRS kwijt, waardoor Verstappen heel veel overspeed had ten opzichte van de man uit Stevenage. Hierdoor kon Verstappen zijn zinnen gaan zetten op Leclerc, die steeds meer terrein verloor ten opzichte van Pérez.

Verstappen kan zijn zinnen zetten op Pérez

Door de problemen bij Sainz vonden meerdere coureurs die normaal gesproken niet in de top tien te vinden zijn zichzelf ineens in de punten. Zo kon Logan Sargeant ook voorbij aan de Spanjaard, waardoor hij ineens tiende reed. Het werd wel al gauw duidelijk dat de softs het niet lang overleefden op het asfalt van circuit Spa-Francorchamps. Meerdere coureurs doken naar binnen, waardoor enkele andere rijders weer een paar plekken opschoven.

In ronde 9 was het Verstappen die weer een plekje naar voren kon. De Nederlander ging met speels gemak langs Leclerc en schoof daarmee op naar P2. Leclerc reed wel richting de binnenkant, maar de Monegask drukte al heel erg vroeg op zijn rem. Het gat naar Pérez was drie seconden op het moment van de inhaalactie. Tegelijkertijd meldden meerdere race-ingenieurs dat er toch nog regen werd voorspeld in een deel van de race.

Binnen tien ronden was meer dan de helft van het veld al naar binnen gedoken voor een nieuw setje rubber. Ook enkele coureurs die op mediums waren gestart, doken al relatief vroeg naar binnen. Hierdoor waren er in het middenveld meerdere gevechten. Zo kwamen Albon en Tsunoda elkaar bijvoorbeeld tegen. Beide coureurs hadden op dat moment uitzicht op punten, maar ook enkele coureurs die niet waren gestopt, zoals Nico Hülkenberg, mengden zich in die strijd.

Verstappen pakt de leiding

Hamilton was de eerste van de top vier die naar binnen kwam voor een setje mediums. De pitstop pakte maar net goed uit voor Mercedes, want Lance Stroll zat in het kielzog van de Brit. De Canadees kon Hamilton niet inhalen. Zowel Pérez en Leclerc kwamen een ronde later naar binnen voor nieuw rubber. De stop van de Red Bull-coureur was zeker niet goed. Leclerc kon, mede dankzij het gevecht van Hamilton met Stroll, voor de zevenvoudig wereldkampioen naar buiten komen.

Verstappen reageerde in de veertiende ronde van de race door naar binnen te duiken. Net zoals zijn teamgenoot kreeg hij nieuwe mediums. De stop van de Limburger was wat beter, maar hij moest zichzelf wel achter Pérez schikken. Verstappen kon in zijn eerste ronde na zijn pitstop meer dan een seconde winnen ten opzichte van de coureur uit Guadalajara. Hierdoor kon hij direct DRS gebruiken en de druk gelijk erop zetten.

Een ronde later was het zeer korte gevecht tussen de Red Bull-teamgenoten voorbij. Verstappen dook in de slipstream van zijn teamgenoot en kon op de Kemmel Straight voorbij gaan aan Pérez. Dat was een belangrijke inhaalactie van Verstappen. Niet alleen omdat hij daarmee de leiding in de race overnam, maar ook omdat er regen werd voorspeld. Op deze manier krijgt hij voorkeursbehandeling als er overgestapt moet worden naar de regenbanden.

Regen arriveert op Spa

In de achttiende ronde deden mensen op de tribune hun ponchos aan. Er werd gesproken over een beetje miezer, waarna de regen op een gegeven moment iets intenser zou worden. Al snel begon het ook te regenen in de pitstraat, waardoor de omstandigheden een stuk lastiger werden voor de coureurs. Verstappen had inmiddels een voorsprong van vier seconden op zijn teamgenoot. Er was echter nog geen indicatie dat iemand zat na te denken over intermediates.

Op het circuit zette de regen op bepaalde plekken wel door, terwijl op andere plekken er juist slechts minder regendruppels vielen. Verstappen had in Eau Rouge bijvoorbeeld een klein momentje, maar hij wist zijn auto op te vangen. De coureurs die op softs reden hadden duidelijk het voordeel op het vochtige circuit. Norris reed bijvoorbeeld achteraan op de zachte banden en hij was sneller dan de coureurs die voor hem reden. George Russell, die nog niet was gestopt, kwam ook naar binnen voor de softs.

Na regen komt pitstop-festijn

Meerdere coureurs door de hoge bandendegradatie naar binnen voor nieuw rubber. Hierdoor bleef het op en neer gaan in het veld. Inmiddels vertelde het team van Red Bull aan Verstappen dat er geen regen meer op de radar stond en dat bandenmanagement vanaf dat punt vereist was. Dat kon de Nederlander ook makkelijk doen, want de voorsprong op Pérez was inmiddels opgelopen naar zeven seconden.

In de top vier kwamen de coureurs ook weer naar binnen. Hamilton was de eerste die weer terugging naar de softs. Leclerc moest een ronde later weer reageren op de pitstop van de Mercedes-coureur en de Monegask had opnieuw de mazzel dat Hamilton een Aston Martin tegenkwam. Ditmaal was Alonso de stoorzender van de recordwinnaar, al moest de Spanjaard zich snel gewonnen geven.

Ook de beide Red Bull-coureurs kwamen uiteraard weer naar binnen en ook zij gingen naar de zachte band. Eerst was het Pérez die naar binnen kwam en heel duidelijk maakte richting het team dat hij op de softs wilde rijden. Verstappen verloor in deze fase een seconde ten opzichte van de Mexicaan, maar dat mocht uiteraard niet baten voor Pérez. Leclerc zat namelijk dichter bij de Red Bull-coureur dan dat Pérez bij zijn teamgenoot zat.

Simpele zege Verstappen

Het kibbelen tussen Verstappen en Lambiase was op de zondag allesbehalve voorbij. De tweevoudig wereldkampioen was, zoals altijd, nieuwsgierig naar de snelste raceronde (die op naam stond van Hülkenberg), maar Gianpiero Lambiase zei dat de coureur zich daar geen zorgen om hoefde te maken. Vervolgens gebruikte Verstappen veel van zijn banden in de out lap wat de race-ingenieur niet heel verstandig vond. Verstappen reageerde door de snelste raceronde te rijden.

Vooraan was het niet meer spannend, maar in het middenveld waren er nog wat gevechten. Tsunoda vond zich op de softs op de negende plek en werd op zijn hielen gezeten door Esteban Ocon. Laatstgenoemde zette een mooie aanval in op de Japanse coureur en kon in Les Combes voorbij aan de AlphaTauri-rijder. Daarachter was het Zhou Guanyu die de teamgenoot van Tsunoda, Daniel Ricciardo, kon inhalen.

Verstappen kwam uiteraard niet meer in de problemen vooraan. De Red Bull-coureur kon zijn voorsprong ten opzichte van Pérez laten uitlopen tot ruim 22 seconden. Hamilton wilde echter wel het puntje afpakken van de Nederlander. De Mercedes-man kwam naar binnen voor een nieuwe setje mediums en ging een poging wagen. Hamilton wist dat extra puntje uiteindelijk te pakken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws