Na een afwezigheid van meer dan dertig jaar keerde de Formule 1 in 2021 terug in Zandvoort. Sindsdien won Max Verstappen zijn thuisrace drie keer op rij, en dit jaar eindigde hij als tweede achter Lando Norris. Als we Formule 1-CEO Stefano Domenicali moeten geloven, lijkt het er echter sterk op dat de race in Zandvoort binnenkort niet meer jaarlijks georganiseerd zal worden.
De organisatie van het evenement in Zandvoort betaalt per jaar zo'n 32 miljoen dollar om de Nederlandse Grand Prix te mogen organiseren. Met alle extra kosten loopt de jaarlijkse kostenlast zelfs richting de 50 miljoen euro. Hoewel de Formule 1 in Nederland dankzij wereldkampioen Max Verstappen razend populair is, heeft algemeen directeur Robert van Overdijk aangegeven dat de organisatie van het evenement ontzettend duur is, en er dus nog geen zekerheid voor de toekomst is.
Daarom wordt er al langere tijd gesproken over het rouleren met een andere Grand Prix. Daarbij wordt vooral de Grand Prix van België vaak genoemd. Recentelijk werd ook een roulatiesysteem met Barcelona gesuggereerd, maar daarover was Van Overdijk, die bij de Grands Prix in Austin en Mexico aanwezig was, duidelijk: klinkklare onzin. Het lijkt er echter sterker op dat een roulatiesysteem met België wel een realistische optie is.
Rouleren met België?
Dat blijkt wel op basis van woorden van Formule 1-CEO Domenicali: 'We hebben heel, heel snel nieuws over de mogelijkheid dat we op de middellange termijn tussen bepaalde Europese races gaan rouleren, met later ook nog wat andere opties', aldus de man uit Imola bij een vergadering met de investeerders van Liberty Media, dat eerder op de dag haar kwartaalcijfers presenteerde. 'Dit is iets waar we spoedig meer duidelijkheid over zullen bieden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De kalender zit met 24 Grands Prix propvol, en de coureurs en teams willen 24 weekenden ook als maximum aanhouden, terwijl de Formule 1 wel verschillende geïnteresseerde partijen heeft. 'Het klopt dat er heel veel vraag is van mogelijke nieuwe locaties, die op de kalender willen komen, en we proberen altijd een balans te vinden tussen de financiële belangen, en de markten met veel groeipotentieel.' Daarmee worden vooral landen buiten Europa bedoeld. Een tweede race in Saoedi-Arabië wordt overwogen, net als een Grand Prix in Argentinië, en de Formule 1 wil ook terug naar Afrika.
Aflopende contracten?
De Formule 1 heeft echter te maken met lopende contracten, en veel circuits hebben contracten tot en met minimaal 2030, zoals Silverstone, de Hungaroring, en de Red Bull Ring. Er zijn echter vijf circuits met een aflopend contract in 2025: Zandvoort, Spa-Francorchamps, Imola, Monza, en Monaco. Gezien de status van Monaco lijkt het voor de hand te liggen dat de Formule 1 twee extra plekjes vrij wil maken door te rouleren tussen beide Italiaanse circuits, en tussen Nederland en België. Verstappen heeft België als favoriete circuit, en Nederland als thuisrace, en lijkt vanaf 2026 dus elk jaar nog maar een van beide circuits te kunnen bezoeken.
Domenicali bevestigde dat de Formule 1 het voorlopig bij 24 races houdt. 'Ik denk dat we nu de juiste balans gevonden hebben met 24 races.' In theorie mag er onder het huidige Concorde Agreement een 25e Grand Prix komen, maar daar gaat Liberty Media voorlopig dus geen gebruik van maken. 'Dit is een goed moment om ervoor te zorgen dat onze strategie voor de toekomst nog sterker is.' Die toekomst ligt vermoedelijk niet in Nederland, maar in Noord- en Zuid-Amerika en de oliestaten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties