Red Bull Racing heeft een fout gemaakt door Max Verstappen al in de tiende ronde van de Grand Prix van Azerbeidzjan naar binnen te halen voor een bandenwissel. Dat is de mening van Jolyon Palmer, die deze deelt op F1TV. De oud-Formule 1-coureur gelooft dat dit een belangrijke rol heeft gespeeld in het niet winnen van de race door de Nederlander. Tegelijkertijd staat het voor de Engelsman niet vast dat Verstappen had gewonnen als hij doorreed.
Sergio Pérez was namelijk erg goed onderweg in Bakoe, analyseert Palmer. 'Hij is sneller dan Max op die mediumbanden. Hij heeft iets beter op ze gelet. Verstappen was best agressief in zijn poging om Charles Leclerc in te halen zonder DRS, om een paar ronden later voorbij te schieten. Daarmee deed hij de banden veel meer pijn dan Pérez', constateert de analist.
Verstappen werd vervolgens in ronde tien naar binnengehaald, nadat de 25-jarige klaagde over zijn banden. Tegelijkertijd stond Nyck de Vries stil na contact met de muur in bocht vijf. Juist daarom vindt Palmer het vreemd dat Red Bull toch voor de bandenwissel ging. 'Je weet dat er een risico is op een safetycar en als een stilstaande auto weggehaald moet worden, moeten marshals wel de baan op.'
Zonder de safetycar zou het een logische keuze zijn geweest om Verstappen naar binnen te halen, denkt Palmer. 'De banden van Verstappen zijn klaar en hij had onder nog grotere druk van Pérez komen te staan. Maar met de safetycar bleek dit een catastrofale keuze gezien Max' kansen om de race te winnen. Zonder de safetycar had hij de race gewoon kunnen uitrijden op de harde banden en waarschijnlijk baanpositie behouden.'
'Dan was er ook een kans dat Verstappen niet zou winnen'
Toch zijn er geen garanties dat Verstappen had gewonnen als hij niet naar binnen werd gehaald, is Palmer van mening. 'Met de safetycar was er ook een kans dat hij niet zou winnen. Pérez was gewoon zo goed op die mediums en met de DRS had hij misschien wel een poging gewaagd op het rechte stuk, als Verstappen op de baan was gebleven', wijst Palmer op het feit dat Pérez in het DRS-venster van zijn teamgenoot zat toen Verstappen naar binnenging.
Al met al maakte Red Bull wel een fout, denkt de oud-coureur. 'Ze hadden genoeg tijd om te realiseren wat er gaande was. De Red Bulls lagen alleen nog maar in bocht vijftien en dan komt er nog een recht stuk van twee kilometer. Je kon zien dat De Vries' ophanging kapot was. Vervolgens zie je hem de auto uitzetten en dan krijg je gegarandeerd een safetycar. Dan was het logische besluit geweest om nog één ronde op de baan te blijven.'
Test F1TV zeven dagen gratis rond de Grand Prix van Miami! Bekijk ook de andere tv-aanbieders op onze Formule 1-live kijken-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties