Max Verstappen heeft de Grand Prix van Mexico op zijn naam gezet. Daarmee heeft hij zijn veertiende overwinning van het seizoen weten te pakken, en is daarmee nu alleen recordhouder van meeste overwinningen in een seizoen. Mercedes hoopte stiekem dat de Red Bull tempo zou verliezen aan het eind van de race op de gele band, maar Verstappen wist zijn voorsprong te behouden. Daardoor werd Lewis Hamilton tweede, en staat ook Sergio Pérez op het podium in zijn thuisrace.
Voorafgaand aan de Grand Prix was het vooral de vraag of Verstappen de eerste plaats zou kunnen vasthouden, met het lange rechte stuk tot bocht 1. Het waren dan ook Russell en Hamilton die hoopten met de slipstream voorbij te kunnen aan de Nederlander, maar niets bleek minder waar. De Red Bull-coureur koos ervoor om op de zachte band te starten en kwam goed weg van zijn plek. Russell dook direct in de slipstream, zette zijn auto ernaast, maar was niet op tijd voorbij de RB18 om de eerste plaats over te nemen.
Hamilton kwam goed mee, evenals Pérez, en doken achter Verstappen en Russell aan de eerste bocht in. Doordat de voormalig Williams-coureur de buitenlijn koos, kon zijn teamgenoot langszij komen en dus zakte Russell naar drie, in plaats van dat hij aan kop lag. Voor de Brit bleef het daar niet bij, want doordat Hamilton voorbij stak, miste hij wat snelheid op het rechte stuk en kon dus ook Pérez een plek opschuiven. Vanaf dat moment stabiliseerde de top vier een beetje, waarbij het gat tussen Verstappen en Hamilton tussen de anderhalve en twee seconden bleef schommelen.
Stroll kent opnieuw wereldstart
Net als in Japan, was het Lance Stroll die een geweldige start kende. De Canadees wist zijn auto goed te positioneren in bocht één en pakte vijf plaatsen. Daar bleef het dan ook wel bij, want de Aston Martin-coureur had niet de snelheid en kwam al snel in een gevecht met Pierre Gasly terecht. Hij wist de Fransman een aantal ronden van zich af te houden, maar de man in de AlphaTauri was te optimistisch met zijn inhaalactie en duwde Stroll van de baan. Doordat Gasly de plek niet teruggaf kon hij wegrijden, maar moest hij wel opnieuw een straf incasseren, ditmaal vijf seconden.
Verstappen lang door op softs, wisselt naar mediums
Op de zachte band reed Verstappen langer door dan de verwachting was voor die compound. De Nederlander wist zelfs zijn gat met Hamilton nog even te vergroten tot ruim twee seconden, maar na vijfentwintig ronden was het gat weer teruggelopen tot anderhalve seconde. Dat was dan ook het moment waarop men bij Red Bull besloot de Nederlander naar binnen te halen, nadat Pérez kort daarvoor ook al gestopt was. De Bulls gingen allebei naar de mediums, terwijl de Mercedessen in rondje 29 naar binnen ging voor de harde band. Ook Russell ging een aantal ronden later over naar het witte rubber.
Kort na zijn stop klaagde Verstappen over het schakelen tussen zijn versnellingen en hij had dan ook moeite om uit te lopen op Hamilton. Vanaf halverwege de race leek dit beter te gaan, en langzaamaan werd het gat groter en liep het verschil op tot richting de tien seconden. Ondertussen deed Pérez een poging om het gat naar de Britse coureur te dichten, maar de Mexicaan kwam niet verder dan een verschil van acht tienden, waarna het begon te schommelen tussen de één en twee seconden. Daarmee kon de Red Bull-coureur niet echt het gevecht aangaan met de Mercedes van de zevenvoudig wereldkampioen.
Ferrari nergens te bekennen, rollen met Mercedes omgedraaid
Daar waar Mercedes in de mix zat met de Red Bulls, blijkt Ferrari er dit weekend helemaal niet bij te zitten. Op de zaterdag kenden Carlos Sainz en Charles Leclerc al een moeilijke dag en konden ze het in de race niet beter maken. Mercedes was lange tijd het team dat rondreed in niemandsland op plek vijf en zes, maar in Mexico bleek die rol voor Ferrari weggelegd te zijn. Het gat was al groot na de eerste stint, maar na de pitstops werd dit alleen maar erger en erger en met nog tien ronden te gaan reed de eerste Ferrari op plek vijf, met maar liefst 29 seconden achterstand op nummer vier Russell. Een moeizaam weekend voor de Italianen.
Ricciardo zorgt voor uitvalbeurt Tsunoda
Daniel Ricciardo reed een sterke race en leek met een goede strategie broodnodige punten voor het team binnen te kunnen halen. De Australiër rijdt na zijn stop voor de zachte band hard naar voren en komt dan Yuki Tsunoda tegen. De Japanner ving de McLaren-coureur goed op, die toch in een gat dook wat er eigenlijk niet was en tilde Tsunoda de lucht in. De AlphaTauri kon niet door, waarmee hij de eerste uitvaller van de race werd. Ricciardo kwam er niet mee weg, want hij moest een tijdstraf van tien seconden incasseren die hij aan het eind van de race erbij opgeteld kreeg. Hij reed uiteindelijk naar plek zeven, met een voorsprong van meer dan tien seconden op de nummer acht, en dus behoudt hij zijn positie.
Verstappen rijdt solide naar de overwinning
Bij Hamilton kwam meer en meer het besef dat het een moeilijk verhaal ging worden om Verstappen in te halen. Bij Mercedes dacht men dat de Red Bull het niet tot het einde ging halen, maar het bandenmanagement van de Nederlander was uitstekend en dus kon het gat goed gemanaged worden door de Red Bull-coureur. Een uitvalbeurt van Fernando Alonso maakte het nog even spannend, maar er werd gekozen voor een Virtual Safety Car en dus bleef het gat tussen Verstappen en Hamilton gelijk. Daarmee won Verstappen en pakte hij zijn veertiende overwinning van het seizoen, waarmee hij het record alleen op zijn naam heeft staan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties