Een zware crash van Logan Sargeant zorgde voor een onderbreking van 43 minuten tijdens de derde vrije training. De coureur van Williams kon uit zijn brandende bolide stappen, maar door de kapotte vangrail lag de sessie lang stil. Op het natte asfalt van het circuit van Zandvoort was uiteindelijk Pierre Gasly de snelste met een 1:20,311. Max Verstappen kreeg uiteindelijk nog de kans om een ronde te krijgen, maar het leek meer op een race dan een vliegende ronde.
De derde vrije training op het circuit van Zandvoort begon op een natte baan. Tijdens de kwalificatie voor de F1 Academy viel er regen, maar de coureurs van de Formule 1 hadden niet met vallende regen te maken. De meeste teams besloten dan ook om in de eerste fase van de training niet naar buiten te gaan. Daarmee viel de openingsfase van de derde vrije training te vergelijken met het begin voor de eerste training. Verstappen en Hamilton waren een minuut voor de sessie überhaupt nog niet ingestapt.
Het geplaagde Haas was als eerste naar buiten op het natte Zandvoort. De Amerikaanse renstal heeft problemen met voormalige sponsor Uralkali en de auto's liepen op de vrijdag ook niet goed. Hierdoor negeerde het team de avondklok om door te werken aan de auto. Haas gebruikte een joker waardoor er geen straf uitgedeeld wordt. Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen reden naar buiten op de wets, maar kwamen al snel weer naar binnen. Ook Valtteri Bottas en Zhou Guanyu kwamen snel naar buiten.
Nieuwe crash Hülkenberg, Sargeant zorgt voor rode vlag
Na vijf minuten stonden er nog geen tijden op het bord. Het circuit werd langzaamaan wat drukker en ook meerdere rijders durfden het aan om op intermediates naar buiten te gaan. Meerdere rijders maakten zich daarom klaar om naar buiten te rijden. Het was uiteindelijk Oscar Piastri die de eerste tijd wist neer te zetten. De Australiër, die in zijn out lap een momentje had en door het gras moet, reed in zijn eerste vliegende ronde een 1:24,1, wat aangaf hoe nat de baan op dat moment was.
Meerdere tijden druppelden binnen. Lance Stroll leek sneller te kunnen gaan dan de tijd van Piastri, maar hij moest in de derde sector van zijn gas af. Hülkenberg stond, net zoals op de vrijdag, in de muur. De coureur kon zijn weg wel vervolgen, maar de voorvleugel van de Haas-bolide was grotendeels gebroken. Piastri had in zijn tweede vliegende ronde geen last van de crash van Hülkenberg. De McLaren-coureur kon zijn tijd met ruim drie seconden verbeteren.
Dat de omstandigheden lastig waren, werd duidelijk vanuit de onboards van meerdere coureurs. Veel rijders waren in gevecht met hun auto's en meerdere coureurs schoten ook rechtdoor. Magnussen schoot rechtdoor in de eerste bocht en Fernando Alonso moest ook een tripje door de grindbak maken. Na een korte gele vlag voor een slippertje van George Russell kwam een superzware klap van Logan Sargeant. De klap was zo hard dat de Williams-bolide in brand vloog. Daardoor werd de rode vlag uiteraard gezwaaid.
Coureurs krijgen twee minuten
Na ruim 35 minuten werd duidelijk dat de wedstrijdleiding zijn best deed om de sessie nog te hervatten. Eerst hadden de coureurs nog vijf minuten, maar al snel werd de herstarttijd op 12:27u gezet, al moest dat nog wel bevestigd worden. Uiteindelijk stond de pitstraat toch vol met auto's, al kregen de rijders nog maar twee minuten om de baanomstandigheden af te tasten. Meerdere coureurs wisten een snellere tijd te rijden, uiteindelijk was Gasly de snelste. Magnussen en Bottas maakten de top drie compleet, maar dat is niet veel waard.