Lando Norris en Oscar Piastri hebben de openingsdag in Abu Dhabi als eerste en tweede afgesloten. Nico Hülkenberg was de positieve verrassing met een sterke derde tijd, voor Carlos Sainz, Lewis Hamilton, en Charles Leclerc. Max Verstappen kwam niet verder dan de zeventiende tijd en had het erg lastig met de balans van zijn RB20. Sergio Pérez deed het met een veertiende tijd niet veel beter, dus Red Bull Racing heeft net als vaker dit seizoen weer een valse start van het weekend achter de rug.
De tweede vrije training in Abu Dhabi ging om 17:00 uur lokale tijd van start, waarbij het langzaam donker begon te worden. Voor meerdere coureurs was dit de eerste sessie van het weekend, want Max Verstappen, Oscar Piastri, Carlos Sainz, Lance Stroll, Alexander Albon, en Yuki Tsunoda moesten in de eerste vrije training toekijken, en reden in de tweede sessie voor het eerst het circuit op. De enige invaller die mocht blijven was Jack Doohan: hij vervangt Esteban Ocon het hele weekend bij Alpine.
Ferrari versus McLaren
Nadat enkele coureurs uit het middenveld de eerste tijden hadden neergezet, meldden de McLaren-coureurs zich al snel aan de kop van het veld. Norris greep in eerste instantie de leiding met een 1:25,0, waarna teamgenoot Oscar Piastri een tiende sneller ging. Carlos Sainz schoot enkele seconden later naar 1:24,5, waarmee hij bijna twee tienden sneller was dan Charles Leclerc. Norris was echter alweer bezig met zijn volgende snelle ronde en schoot naar 1:24,3.
Daarmee bezetten de coureurs van McLaren en Ferrari na tien minuten de eerste vier plekken. Deze twee teams strijden ook nog voor de constructeurstitel, waarbij McLaren een voorsprong van 21 punten verdedigt. Een extra voordeel voor het Britse team is dat Charles Leclerc vanwege een derde Energy Store op zondag een gridstraf van tien plekken moet inlossen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen met klachten
Verstappen maakte zijn eerste meters op het Yas Marina Circuit, en moest duidelijk nog even op gang komen. In zijn eerste snelle pogingen kwam hij nog bijna een seconde tekort, en na dertien minuten stond hij op de zesde plek, 0,002 seconden achter zijn grote vriend, George Russell. Verstappen klaagde over de hoeveelheid onderstuur, en gaf aan dat hij bijna geen vermogen voelde bij lage snelheden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Later in zijn eerste stint versnelde Verstappen tot een 1:24,9, goed voor de vijfde plek, op zes tienden achterstand van Norris. Hij benadrukte wel dat de bestuurbaarheid van de auto nog steeds niet goed was, en dat de voorkant van zijn RB20 nog niet goed instuurde. Duidelijk werk aan de winkel dus voor Red Bull Racing, na de eerste stint, waarbij iedereen op de mediumbanden reed.
Kwalificatiesimulaties
Na ongeveer twintig minuten hielden de coureurs het even voor gezien, en niet veel later kwamen ze weer naar buiten op de zachte banden. De tweede vrije training wordt doorgaans in drie delen opgesplitst: eerst snelle ronden met mediumbanden, dan de kwalificatiesimulaties, en vervolgens de racesimulaties op die eerste set banden. Franco Colapinto - op de mediumbanden goed voor de achtste tijd - liet zich als eerste op de C5-banden zien, maar maakte meteen een foutje, waarbij hij vloerschade opliep.
Vervolgens kwamen de mannen van de topteams. Sergio Pérez kwam op zachte banden vier tienden tekort op de tijd van Norris op mediums, terwijl Kevin Magnussen een halve seconde sneller was dan de Mexicaan. Verstappen was ook maar 0,15 seconden sneller dan Pérez, en was met de zachte banden duidelijk langzamer dan zowel Magnussen als Valtteri Bottas. De McLarens waren met afstand het snelste. Norris was twee tienden rapper dan Piastri, terwijl Verstappen op 1,1 seconden achterstand stond.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De Ferrari's en Mercedessen moesten op dat moment nog komen, waardoor Verstappen snel kelderde tot de achterhoede. Na 35 minuten stond Norris voor Piastri, met Nico Hülkenberg als verrassende nummer drie, voor Sainz, Hamilton, Leclerc, Bottas, en Magnussen. Verstappen was gekelderd tot de zestiende plek, nadat Pérez bij een tweede ronde naar de veertiende plek sprong.
Verstappen reed meteen weer de pitstraat in, en heeft dus nog veel werk te verzetten. Daarbij moet wel gezegd worden dat hij ontevreden was over de balans, en er dus ook nog ruimte voor verbetering lijkt te zijn. Uiteindelijk eindigde de viervoudig wereldkampioen zelfs als zeventiende, nadat Zhou Guanyu naar de vijftiende plek schoot. Alleen Lance Stroll, Jack Doohan, en Franco Colapinto waren trager dan de Nederlander.
Racesimulaties
Terwijl de coureurs zich klaarmaakten voor de racesimulaties, had Alexander Albon een probleem met zijn auto. Hij gaf aan dat de aandrijfas vermoedelijk kapot was. De andere coureurs haalden hun gebruikte mediumbanden weer op voor de long runs. Geen van alle coureurs heeft op de vrijdag al met harde banden gereden. Dit geeft aan dat de coureurs rekening houden met veel bandenslijtage op zondag, omdat ze met twee sets harde banden achter de hand in dat geval niet in de problemen komen met een tweestopper.
Verstappen meldde in de racesimulatie dat hij hard over de kerbstones was gereden bij het uitkomen van bocht 3, en of het team zijn vloer in de gaten kon houden. Niet veel later kwam de Red Bull Racing-coureur ook met veel overstuur uit de vijfde bocht, waar hij in 2021 nog Lewis Hamilton inhaalde in de strijd voor de wereldkampioen. Verstappen was dus ook met meer brandstof aan boord nog niet geheel tevreden.
De topfavoriet voor zondag zal McLaren zijn, dat bleek uit zowel de short runs als de long runs. Charles Leclerc kreeg tijdens zijn racesimulatie te horen dat Piastri 1:29,2 reed, en reageerde geschrokken: 'Jemig, McLaren is snel!' Mercedes had het net als Red Bull veel lastiger. George Russell, goed voor de dertiende tijd, klaagde dat de achterkant van zijn W15 alle kanten opschoot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties