Charles Leclerc heeft de tweede vrije training voor de Grand Prix van Hongarije als snelste afgesloten. Lando Norris en Pierre Gasly sloten achter Leclerc aan in de top drie. De meeste topteams gingen niet voor de snelste tijden, maar kozen ervoor om de banden te sparen voor zaterdag en zondag nu Pirelli de teams van slechts elf sets rubber voorziet. Max Verstappen reed als enige coureur alleen op een set zachte banden en eindigde als elfde, terwijl de Mercedes-coureurs en Sergio Pérez bij de laatste vijf eindigden.
Na het doven van de rode lichten aan het einde van de pitstraat zochten veel coureurs al snel het circuit op, aangezien de eerste vrije training grotendeels in het wat was gevallen. De meeste teams begonnen aan de sessie met mediumbanden, al koos het team van Williams voor het zachtste Pirelli-rubber. Lando Norris opende het bal met een 1:19,0, waarmee hij slechts 1,7 seconden langzamer was dan de poleposition-tijd van George Russell uit 2022. Het bleek echter niet voldoende om de eerste plek lang in handen te houden: de C5-banden leidden rookie Logan Sargeant naar een 1:18,8, terwijl de coureurs van Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari nog even binnenbleven.
Minieme verschillen aan de top
Na zo'n tien minuten besloten de Mercedes-coureurs en de Ferrari-coureurs ook om naar buiten te rijden, maar dat leidde niet onmiddellijk tot snelle tijden. Enkele minuten later kwam ook Sergio Pérez met zijn gerepareerde RB19 het circuit op. Ditmaal wist de Mexicaan zijn eerste snelle ronde zonder problemen af te maken, maar verder dan een voorlopig zesde plek kwam de 33-jarige coureur niet. Wereldkampioen Max Verstappen verliet na achttien minuten als laatste de pitstraat. De Nederlander opende met een 1:18,9 en sloot zo aan achter Sargeant, die nog altijd de tijdenlijsten aanvoerde. Opvallend: de beide Red Bull-coureurs reden hun tijden op zachte banden.
Hoewel Sargeant de concurrentie in de tweede sector op grote achterstand wist te houden, was het verschil over de hele ronde beperkt. Verstappen, Norris, Hamilton, Albon, Sainz, Alonso, en Leclerc stonden allemaal binnen twee tienden van de Amerikaan. , met maar liefst veertien coureurs binnen een halve seconde na 22 minuten van de vrije training. Het belooft dus wederom spannend te worden op met name de zaterdag.
Williams en McLaren presteren opnieuw goed
Williams maakte net als in Silverstone grote indruk in de vrije training. Nadat de beide coureurs waren begonnen met de zachtste banden, stapte Albon over naar de mediumbanden, waarmee hij de snelste tijd met bijna een halve seconde aanscherpte. Veel andere coureurs wisselden juist van het gele rubber naar de zachtste band, de C5, waardoor de tijden snel begonnen te kelderen. Onder meer Lance Stroll, Nico Hülkenberg, en Yuki Tsunoda meldden zich bovenaan, waarbij Tsunoda met een 1:17,9 als eerste onder de 1:18 dook. Verstappen kon met een 1:18,2 bij zijn tweede poging niet aan die toptijd tippen. De Nederlander moest verder ook Hülkenberg nog voor zich dulden in een verrassend begin van de sessie.
Alonso leek halverwege de sessie op weg te zijn naar de eerste plek, maar liet in de laatste sector maar liefst vier tienden van een seconde liggen ten opzicht van de Japanse AlphaTauri-coureur, waardoor Alonso genoegen moest nemen met een voorlopig derde plek. De gehele top vijf werd een plekje terugverwezen in de stand nadat Norris een ronde met de zachte banden reed. Zijn 1:17,701 zette de concurrentie op achterstand.
Toppers laten niet het achterste van hun tong zien
Met nog een half uur op de klok leidde Norris voor Tsunoda, Esteban Ocon, Hülkenberg, Alonso, Zhou Guanyu en Verstappen, met dus zeven verschillende teams op de zeven hoogste posities. De teams van Ferrari en Mercedes ontbraken in de top twaalf, terwijl ook Sergio Pérez voorlopig niet verder kwam dan een vijftiende plek. De geplaagde Mexicaan blokkeerde wel zijn zachte rechtervoorband zwaar, waarna hij kampte met vibraties aan zijn RB19: niet heel gunstig in een weekend waar de coureurs van slechts elf bandensets worden voorzien.
De tijd van Norris bleef lange tijd staan, totdat de Ferrari-coureurs er eens goed voor gingen zitten. Waar Sainz niet verder wist te komen dan een tiende tijd, ging teamgenoot Leclerc een halve seconde sneller. Daarmee wist de Monegask de snelste tijd van Norris met vijftien duizendsten van een seconde aan te scherpen. Daniel Ricciardo stond met zijn veertiende tijd tien posities achter teamgenoot Tsunoda, maar met een onderling verschil van vier tienden heeft de Australiër waarschijnlijk de limiet nog niet opgezocht.
Verstappen liet zijn gezicht weer zien in de laatste twintig minuten van de sessie, maar koos ervoor om banden te sparen voor het restant van het weekend. Op zijn oude zachte band wist hij zijn elfde positie niet te verbeteren. Teamgenoot Sergio Pérez koos er wel voor om een verse set mediumbanden te laten monteren, maar ook de Mexicaan kon zijn achttiende plek niet verbeteren. Leclerc behield de snelste tijd, voor Norris, Gasly, Tsunoda, en Ocon.
Racesimulaties maken weinig duidelijk
Met de aangepaste kwalificatie en het beperkte aantal beschikbare banden, kozen verschillende teams ervoor om geen snelle tijden na te jagen. Tot die teams behoorden Mercedes en Aston Martin, die als eersten begonnen aan hun racesimulatie. Dat zorgde ervoor dat Hamilton en Russell op respectievelijk de zestiende en laatste plek bleven steken in een sessie die de ware verhoudingen niet liet zien.
De racesimulaties waren ook niet bepaald representatief te noemen, omdat de teams duidelijk verschillende programma's hanteerden. Sommige teams kozen ervoor om twee sets banden te gebruiken, terwijl Verstappen, Hamilton, Russell, en Piastri de gehele tweede vrije training op dezelfde banden reden, om zo de focus op de zaterdag en de zondag te leggen. De snelste tijden in de racesimulaties werden neergezet door het Alfa Romeo-duo, al lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat dit veel zegt over de verhoudingen op zondag.
Hoewel Verstappen niet verder kwam dan de elfde tijd, was hij de enige coureur die alleen op de zachte banden reed. In de kwalificatie mogen alleen in Q3 twee sets softs ingezet worden, waarna de zachte band in de race op zondag vermoedelijk niet erg sterk zal presteren. De Nederlander houdt dus zijn mediumbanden en harde banden achter de hand voor de laatste twee dagen van het weekend, en verkeert qua banden dus in de beste situatie van het hele veld. In zijn korte racesimulatie op de zachte band liet Verstappen wel een prima indruk achter.
Geen stream? Bekijk de Grand Prix van Hongarije live via F1TV of Viaplay!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties