De eerste vrije training voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije is inmiddels verreden. Wat duidelijk is geworden in die eerste sessie van het weekend is dat Max Verstappen en Lewis Hamilton de titelstrijd vrolijk doorzetten in Boedapest. Het was de Nederlander die de snelste tijd klokte in de ochtendsessie, maar Mercedes zit hem op de hielen. Er zit dus naar alle waarschijnlijkheid weer een spannend weekend aan te komen.
In de eerste tien minuten van de training zetten veel coureurs de eerste tijden al neer van de sessies, veelal op de hardste bandenset die meegenomen is. Er wordt verwacht dat de RB16B op de Hungaroring uitstekend uit de verf komt, gezien het een circuit is waar downforce van groot belang is. Verstappen liet meteen zien dat het vertrouwen in het Red Bull-materiaal niet ongegrond is. Na de snelste tijd neer te zetten in de openingsfase, reed hij zijn eigen tijd aan diggelen en klokte hij snel al lage 1:19-tijden.
Mercedes ging eigenlijk vanaf het begin ook goed, maar kende meer opstartproblemen dan haar Oostenrijkse tegenpool. Bottas kwam in de eerste ronden niet dichter bij zeven tienden van de WK-leider, terwijl Lewis Hamilton op meer dan acht tienden bleef haken. De andere goede tijden in de sessie werden neergezet door onder meer Carlos Sainz, Esteban Ocon, Pierre Gasly en Lando Norris. Sergio Perez kwam aardig mee, maar moest in de eerste fase van de sessie een flinke acht tienden inleveren ten opzichte van zijn teamgenoot.
Fernando Alonso en Yuki Tsunoda kenden beiden een klein momentje in de eerste training. De Spanjaard wist zijn Alpine niet onder controle te houden en spinde. De A521 leek er verder relatief weinig schade aan over te houden, en de barrières raakte de Asturiër niet, maar het setje van de hardste banden waar hij op reed kon min of meer de prullenbak in. Later was het Tsunoda die tevens een spin ervoer, maar ook de AlphaTauri-rijder hield de auto uit de vangrail. Het werd tijd voor enkele stints op de zachtste bandensets.
Mercedes valt aan
Allereerst was het Bottas die een aanval deed op de tijd van de Limburger. Met de zachtste bandenset onder de W12 maakte hij korte metten met de tijd van Verstappen, die dus op twee compounds harder was gezet. Bijna anderhalve seconde is het verschil per rondje tussen de hardste en de zachtste set, zoals Bottas duidelijk liet zien met nog iets meer dan een half uur op de klok. Teamgenoot Hamilton volgde, maar liet vier tienden liggen op zijn teamgenoot. Later verkleinde hij dat gat naar een tiende.
In de middelste fase van de sessie maakten steeds meer teams stints op de medium en zachte bandensets. Daardoor schoot Verstappen omlaag in de tijdtabel, terwijl heren als Pierre Gasly, Carlos Sainz, Lando Norris en Alonso boven kwamen drijven als deelnemers die het vermoedelijk goed gaan doen in het middenveld dit weekend. Red Bull en Mercedes uitdagen gaat lastig worden voor McLaren, Ferrari, Alpine en AlphaTauri op de Hungaroring, maar de strijd voor P3 in het wereldkampioenschap is nog volop gaande.
Tsunoda veroorzaakt rode vlag in de AlphaTauri
Circa een kwartier voor het einde van de sessie moest deze kort stilgelegd worden. Tsunoda sneed de vijfde bocht van het circuit aan en verloor de controle over zijn voertuig. Hij schoot achterstevoren de bandenstapel in en kon zijn weg niet meer vervolgen. Er kwam een rode vlag aan te pas om de AT02 weg te takelen, terwijl de bandenstapel het incident verder prima overleefde. Volgens Karun Chandhok pakte hij nét iets teveel kerb mee.
Met achterkant van de AlphaTauri raakte hij licht de bandenstapel, maar er werd bij Sky Sports F1 alsnog gevreesd voor de versnellingsbak. Die is immers gevoelig en ligt bij een achterwaartse impact bloot. De impact was echter dusdanig zacht dat de achtervleugel slechts lichte schade opgelopen had. Hoewel we niet van een enorm incident mogen spreken, was het dus wel einde sessie voor Tsunoda. Met nog ongeveer dertien minuten op de klok werd de sessie weer hervat.
Verstappen zet aan in de slotfase
In de slotfase zette Verstappen aan op een setje van de zachtste bandensets. Meteen kwam er een paarse tweede sector uit de Red Bull en Verstappen sprong naar P1. Het gat naar Bottas was echter minder dan een tiende. Zodoende werd het duidelijk dat de snelheid er bij Red Bull wel in zit, maar dat het gat zeker zo groot niet is als het in Monaco was. Downforce is in Hongarije dus belangrijk, maar de bochten zijn niet zo traag als dat ze in het vorstendom zijn, wat het gat tussen de topteams verkleint.
Verstappen eindigde de eerste sessie op de eerste plaats, gevolgd door twee Mercedessen. Sainz (P4) en Leclerc (P7) lijken ook goede kaarten in handen te hebben, terwijl Alonso aantoont dat leeftijd slechts een nummer is. Hij werd gisteren (29 juli) veertig, maar rijdt alsof hij twintig is. P6 in de Alpine voor hem. Verder lijkt Gasly (P5) zijn sterke reeks in Boedapest door te zetten, terwijl ook Norris zich weer in de top tien mengt. van de Aston Martins is het Lance Stroll die het beste uit de startblokken geschoten is (P10), maar de Britse bolide heeft maar weinig indruk gemaakt in VT1.
Achteraan vinden we de gebruikelijke kandidaten. George Russell en Nicholas Latifi zetten Williams op P15 en P16, daar achter vonden we Mick Schumacher, die twee Alfa Romeo's en teamgenoot Nikita Mazepin het nakijken gaf. Een prima sessie dus voor de jonge Duitser. Dat hij Antonio Giovinazzi heeft weten te verschalken is niet verbazingwekkend. De Italiaan reed in totaal vijf ronden gedurende de hele sessie wegens technische problemen. Eens zien of dat in de middagsessie beter gaat bij het team uit Hinswil.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties