Carlos Sainz sluit een extreem regenachtige eerste vrije training op het circuit van Spa-Francorchamps als snelste af met een tijd van 2:03:207. Na iets meer dan een halfuur kondigde de raceleiding een rode vlag aan om de stilstaande bolide van Logan Sargeant weg te kunnen takelen. Na de rode vlag was het inmiddels een stuk harder gaan regenen en durfde maar een enkeling het aan om terug de baan op te gaan. Onder andere Max Verstappen en de Alpine-coureurs besloten geen rondetijd neer te zetten.
Ook dit weekend is het weer tijd voor een nieuwe ronde voor het nieuwe Sprint-format. Hierdoor hebben de coureurs maar één vrije training om zo veel mogelijk data te verzamelen voor de overige sessies dit weekend. Voorafgaand aan het weekend werden er al regenachtige omstandigheden verwacht, en tijdens de sessies vóór de vrije training kwam het al met bakken uit de hemel. Het werd tijdens de eerste training al snel duidelijk dat de regen ook tijdens de training aan zou houden, en ook op de tribunes waren de nodige paraplu’s zichtbaar.
Toch durft Alexander Albon al aan het begin van de training zijn geluk te beproeven, en de Thai-Britse coureur is de eerste die de baan durft te betreden. Niet veel later volgden teamgenoot Logan Sargeant en ook Lewis Hamilton en George Russell verlieten al vrij snel de pitstraat. Niemand overwoog het echter om de baan op te gaan met normale banden, dus zowel de full wet- als intermediate banden kwamen in volle glorie aan bod.
Voorzichtig begin van de sessie, coureurs beproeven geluk op natte baan
Met deze weersomstandigheden leek het wachten op een onvermijdelijk incident, maar in de eerste fase van de training hielden de coureurs het nog rustig. De regen begon immers steeds harder te vallen, en door de omstandigheden wist niemand een rondetijd neer te zetten die lager was dan twee minuten. De beginfase van de training was daardoor weinig enerverend, en al snel stonden alle coureurs terug in de pitstraat als gevolg van de hevige regenbui.
Na een regenachtig kwartier besloot ook Carlos Sainz een poging te wagen. De regen leek licht af te nemen, waardoor het team van Ferrari het risico durfde te nemen om de Spanjaard naar buiten te sturen. Niet veel later besluit ook Lando Norris zijn geluk te beproeven met een proefstart, en ook Sergio Pérez volgt. Al met al lijken de coureurs het moeilijk te hebben in de zoektocht naar grip, maar toch lijkt de regenbui met de seconde af te nemen.
Na twintig minuten bevindt het grootste deel van het veld zich op de baan, waardoor er ineens de nodige drukte ontstaat. Terwijl Pierre Gasly onderweg was met twee paarse sectoren in sector een en twee, schoot de Fransman in één van de laatste bochten rechtuit. Het incident zorgde kort voor een gele vlag, maar Gasly kon met wat geluk zijn weg weer vervolgen terug naar de pitstraat.
Vertrouwen groeit bij coureurs, maar omstandigheden zijn vertekenend
De mannen van McLaren, die hun geluk beproeven op de intermediate-banden, stijgen na ongeveer een halfuur bij hun eerste volledige naar de eerste en tweede positie. Later mengen ook de mannen van Ferrari zich in de strijd om de koppositie en pakt Sainz de eerste plek over. Over de boordradio meldt de ingenieur van Hülkenberg echter dat het mogelijk weer harder zal gaan regenen, en niet veel later wordt duidelijk dat ze het bij het team van Haas bij het rechte eind hadden.
Terwijl Guanyu Zhou de controle over zijn stuur verliest en nog net de muur kan vermijden en ook Albon een uitstapje richting het gras maakt, is het Logan Sargeant die te maken krijgt met eigenwijze band linksvoor. De Amerikaan moet zijn bolide stilzetten op de baan en komt niet meer vooruit, waardoor de raceleiding de veiligheid voorop stelt en voor een rode vlag kiest. Hierdoor kwam de sessie tijdelijk stil te liggen terwijl de klok ongestoord doortikte.
Weinig actie tijdens ontzettend natte slotfase
Met nog twintig minuten op de klok kondigde de raceleiding het herstarten van de sessie aan, maar in de tussentijd werd de regen nog heftiger en dus kozen alle teams eieren voor hun geld. Onder andere Daniel Ricciardo stapte, met nog een kwartier op de klok, uit zijn auto. Toch waren het uiteindelijk Sergio Pérez en Max Verstappen die, tegen alle verwachtingen in, hun geluk nogmaals wilden beproeven op de baan. Op een set intermediate-banden betraden de Red Bull Racing-coureurs de natte baan.
Echter keerden beide mannen terug naar de pitstraat zonder een tijd neer te zetten, en dus was het de beurt aan de heren van Aston Martin. Ook zij keerden echter na één proefronde alweer naar binnen omdat de regen simpelweg in te grote mate uit de hemel viel om veilig een succesvolle rondetijd neer te kunnen zetten. Enkele coureurs, onder wie Leclerc en Zhou, kozen ervoor om nog naar buiten te rijden voor een proefstart, maar een nieuwe rondetijd werd niet meer neergezet. Uiteindelijk ging Sainz er dus met de snelste tijd vandoor, gevolgd door Oscar Piastri en Norris op plek twee en drie.
Geen stream? Bekijk de Grand Prix van Hongarije live via F1TV of Viaplay!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties