Max Verstappen wist de poleposition voor de Grand Prix van Monaco 2023 te pakken en hoe. De Nederlander leek nipt naast de pole te grijpen toen Fernando Alonso de snelste tijd klokte in Q3, maar de derde sector van de laatste vliegende ronde was razendsnel. De tweevoudig wereldkampioen reed een dijk van een rondje en zette zichzelf daarmee op P1 voor de race op zondag. Alonso sloot aan in P2 en Charles Leclerc pakte P3 in de kwalificatie voor zijn thuisrace.
Verstappen en Pérez gingen in Q1 verder met waar ze gebleven waren in VT3. De Nederlander noteerde als eerste de snelste tijd met een 1:13,784, terwijl de Mexicaan zes honderdsten langzamer was. Alonso leek vervolgens op weg naar de snelste tijd, maar verloor tijd in de derde sector en sloot aan op P3 met een tiende verschil. Lance Stroll maakte er een drie-vier van voor Aston Martin, terwijl de Mercedessen op de plaatsen tien en veertien stonden.
Met nog twaalf minuten te gaan klommen de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri verrassend naar de eerste twee plekken. Die timing kon niet beter, want vlak daarna crashte Pérez hard in de eerste bocht. De Red Bull-coureur verloor de controle over zijn RB19 en beschadigde zodoende flink de linkerkant van zijn auto. Op dit punt lag Pérez op P5, één plek achter Verstappen op P4. Guanyu Zhou lag verrassend derde.
Toen de sessie werd hervat noteerde Verstappen opnieuw de snelste ronde met een 1:13,038. George Russell klom vlak daarna naar P2, terwijl De Vries iets meer dan een tiende moest toegeven op Verstappen en de tweede tijd overnam. Dat werd echter de derde tijd, nadat Alonso anderhalve tiende sneller ging dan Verstappen en de eerste 1:12 neerzette. Esteban Ocon en Pierre Gasly verrasten daarna met de tweede en derde tijden, maar met vier minuten te gaan ging Verstappen weer naar P1.
Yuki Tsunoda ging met nog twee minuten te gaan naar P1 en Norris naar P3. Verstappen was maar tweeduizendsten langzamer dan de Japanner, maar ging in de laatste seconde met een 1:12,386 weer naar P1. De grote vraag was echter of Sainz en Hamilton het tot Q2 zouden schoppen. Het antwoord daarop was ja: Sainz werd vierde, Hamilton zevende. De coureurs die het niet redden, waren Logan Sargeant, Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg, Zhou en Pérez. De Vries schopte het dus tot Q2.
De Vries jaagt op Q3, Hamilton blijft worstelen
Verstappen stond als eerste klaar om te beginnen aan Q2. Zijn eerste rondetijd was direct een 1:12,038. Sainz ging drie tienden langzamer dan de Nederlander, waarna Alonso twee tienden moest toegeven op de WK-leider. Ocon deed goede zaken met een derde tijd, terwijl Leclerc vijfde lag. Gasly wist vervolgens te imponeren met een tweede tijd. De Alpines zaten er duidelijk goed bij na de eerste pogingen in het tweede deel van de kwalificatie. Alonso nam met acht minuten te gaan echter weer P2 over van de Fransman.
Terwijl sommige coureur naar binnen gingen, bleef Verstappen op de baan. De Red Bull-rijder scherpte zijn snelste tijd ook nog maar eens aan en dook onder de 1:12-grens met een 1:11,908. Met vijf minuten op de klok ging Russell paars in de eerste sector en groen in de tweede. Zijn rondetijd kwam uiteindelijk neer op 1:12,151, wat goed was voor plek drie. Hamilton klom vlak daarna naar de tiende plek met een 1:12,438.
Nog vier minuten te gaan. Leclerc wist eindelijk eens een grote sprong te maken door van P7 naar P2 te gaan, zij het op twee tienden afstand van een overtuigende Verstappen. Tsunoda ging daarna naar P7, terwijl Norris zich verkeek op bocht twaalf en de muur aan de buitenkant van Tabac toch wel redelijk hard raakte. De Engelsman kon wel zijn weg terugvinden naar de pits. De schade was echter een bocht eerder al gereden, want het linkervoorwiel werkte niet meer mee toen Norris wilde sturen.
De Vries kwam als eerste over de streep en haalde het niet om door te gaan naar Q3, Het scheelde slechts 33 duizendsten met P10. Hamilton wist net als in Q1 een grote sprong te maken door ditmaal van P12 naar P5 te gaan - de Mercedes-coureur was door naar Q3. Piastri klom nog naar P11 en dus voor De Vries, die Alexander Albon, Stroll en Valtteri Bottas achter zich hield. Verstappen was in ieder geval de snelste in Q2, voor Leclerc en Alonso.
Verstappen niet de enige die de pole kon grijpen in Q3
Wederom stond de Nederlander als eerste klaar om te beginnen, ditmaal aan de laatste sessie van de kwalificatie. De tweevoudig wereldkampioen was tot aan Q2 ongenaakbaar. In de achtergrond waren de monteurs van Norris nog bezig om een wishbone te vervangen, terwijl de overige acht coureurs ook al stonden te popelen om de baan te betreden. Tijdens zijn eerste snelle ronde kreeg Verstappen direct concurrentie van Alonso, die pakte drie paarse sectoren en daarmee de snelste tijd die vier tienden sneller was dan die van Verstappen.
Leclerc slaat ook terug, de Monegask vloog naar de derde tijd, met zijn teamgenoot op P2 voor hem. Het was vervolgens aan Verstappen de taak om te antwoorden. De Red Bull-coureur reed in zijn tweede snelle ronde een dijk van een derde sector en pakte daarmee, met nog vier minuten op de klok, de voorlopige pole met een verschil van slechts 52 duizendsten op Alonso. De spanning was in ieder geval om te snijden, want Hamilton was ook bezig een Sainz en Leclerc gingen de baan ook weer op. Esteban Ocon leek vervolgens het onmogelijke te doen, hij zette zijn Alpine namelijk op de eerste tijd na een paarse derde sector.
Het was druk op de baan met bijna iedereen buiten, alleen Verstappen was even naar binnen gegaan. Leclerc was ondertussen de nieuwe snelste man op de baan, terwijl de Nederlander weer naar buiten kwam, ditmaal op verse banden. Sainz kon niet tippen aan de snelheid van zijn teamgenoot, maar Alonso kon dat wel, die pakte direct drie paarse sectoren. Ondertussen was Verstappen nog steeds bezig, zijn eerste sector was groen, de tweede ook groen. De derde sector was echter razendsnel, en daarmee pakte hij de pole.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties