Max Verstappen begint morgen vanaf poleposition aan de Grand Prix van Spanje. De Nederlander was de snelste man in een kwalificatiesessie die chaotisch begon door verschillende natte plekken op het circuit. Sergio Pérez was opnieuw een van de grootste tegenvallers met P11, nadat hij een fout maakte in Q2. George Russell en Charles Leclerc behoorden ook tot de teleurstellingen met plekken twaalf en negentien. Carlos Sainz sloot aan als nummer twee met Lando Norris knap op de derde plek, terwijl Alonso ook niet verder kwam dan een negende stek.
De kwalificatie ging in Spanje om vier uur in de middag van start. Het asfalt was duidelijk droog genoeg voor de droogweerbanden, maar er vielen nog altijd regendruppels. Met de dreiging van hardere regen zochten de coureurs al snel het circuit op. Yuki Tsunoda was al in zijn opwarmronde de eerste coureur die van het asfalt schoof bij een natte plek in bocht elf, maar de Japanner kwam goed weg en kon zonder schade zijn route vervolgen. Niet veel later ging Fernando Alonso door de grindbak bij het opkomen van het rechte stuk, terwijl Nyck de Vries en Valtteri Bottas op dezelfde plek als Tsunoda spinden, terwijl Alexander Albon in de grindbak bij bocht vijf terechtkwam.
De chaos leidde tot een nogal controversiële rodevlagsituatie, aangezien er niemand naast het circuit gestrand was. Op dat moment hadden slechts acht coureurs een rondetijd neergezet, met Nico Hülkenberg als snelste. De Duitser, die vaak in dit soort omstandigheden uitblinkt, ging ruim zes tienden sneller dan de competitie, maar verloor zijn tijd vanwege het overschrijden van de baanlimieten bij het uitkomen van bocht vijf, waarmee Pierre Gasly en Esteban Ocon de tijdenlijsten aanvoerden. Verder hadden enkel Aston Martin- en Mercedes-coureurs en Kevin Magnussen een tijd neergezet.
Op het moment dat het licht aan het einde van de pitstraat, zo'n tien minuten later, weer op groen sprong, stonden de meeste coureurs dan ook al te wachten. Bij de eerste pogingen na de herstart zette Verstappen de snelste tijd neer met een 1:13,6, gevolgd op slechts drie honderdsten van een seconde door McLaren-coureur Oscar Piastri: duidelijk dus dat het nog sneller kan. De Vries zag ondertussen zijn tweede poging ook verloren gaan met een identieke spin als eerder in Q1. Gasly maakte ook geen goede sessie mee: de Fransman blokkeerde Carlos Sainz op gevaarlijke wijze in zijn snelle ronde, en zal vermoedelijk een gridstraf van drie plekken ontvangen. Later in de sessie deed Gasly hetzelfde bij Verstappen, dus Gasly zal moeten vrezen voor een dubbele straf.
Slotfase Q1: Drama voor Leclerc
In het laatste deel van Q1 liet De Vries zich van een betere kant zien, met een zevende tijd met zes minuten te gaan. Op dat moment stonden Sergio Pérez, Charles Leclerc, en George Russell nog bij de langzaamste zes coureurs. Russell wist zichzelf met P8 in relatieve veiligheid te brengen, maar Pérez en Leclerc moesten na een bezoekje aan de pitstraat orde op zaken stellen in de slotminuten. De andere coureurs die met drie minuten te gaan in de gevarenzone stonden waren Tsunoda en de beide Williams-coureurs.
Pérez begon met twee minuten te gaan aan zijn snelle ronde, vanwege de vrees voor late rode vlaggen. Terwijl Verstappen de enige coureur in de pitstraat was, bracht Pérez zich met P4 in veiligheid. Daarna was het de beurt aan Leclerc, die niet verder kwam dan een elfde plek, met nog veel coureurs te gaan. De Monegask, die zich afvroeg of er iets mis was met zijn auto, moest toezien hoe de ene na de andere coureur hem passeerde, en zo eindigde de Ferrari-coureur de kwalificatie uitermate teleurstellend als negentiende. Pérez ontsnapte uiteindelijk met een vijftiende tijd. Naast Leclerc vielen ook Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Alexander Albon, en Logan Sargeant af. Bovenaan de tijdenlijst waren de drie Britten terug te vinden, met Lewis Hamilton voor Lando Norris en George Russell. De Vries ging knap als achtste door, één plekje voor landgenoot Verstappen, die een set banden wist te sparen.
Q2: Pérez opnieuw gedwongen tot inhaalrace
Bij aanvang van Q2 zocht Verstappen als eerste het circuit op. Zoals we ook al in Monaco zagen, stond de Nederlander al ruim voor de start van de sessie te wachten aan het einde van de pitstraat. De Nederlander werd al snel gevolgd door Pérez en Sainz. Verstappen opende Q2 met een 1:12,7, waarmee hij al sneller was dan de snelste Q1-tijd van Hamilton. Teamgenoot Pérez bleef het lastig hebben en kwam bijna een seconde tekort in zijn eerste ronde, al reed hij wel op een set banden die niet meer helemaal nieuw was. Halverwege de sessie had Verstappen een voorsprong van een halve seconde op nummer twee Alonso, maar Hamilton wist zich tussen het tweetal te nestelen. Ocon, Stroll, en Russell completeerden de top zes, met Pérez op acht en Sainz op negen.
Voor de laatste runs stonden de beide McLaren-coureurs, de beide AlphaTauri-coureurs, en Nico Hülkenberg in de gevarenzone. Met zo'n drie minuten te gaan zochten de resterende vijftiende coureurs het asfalt weer op. Pérez bleef het lastig hebben: de Mexicaan ging door de grindbak na een fout in zijn snelle ronde, maar kon nog een laatste poging doen in de slotseconden, terwijl zijn collega's aan het verbeteren waren. In zijn laatste poging ging Pérez niet snel genoeg, en zo valt Pérez af als nummer elf.
Russell was met P12 ook een van de afvallers, nadat hij op het rechte stuk in contact kwam met teamgenoot Hamilton. Zhou Guanyu eindigde als dertiende, voor De Vries en Tsunoda. De Vries wist zijn teamgenoot zo voor de tweede keer dit jaar te verslaan in de kwalificatie. Verstappen ging door als snelste man, met Norris en Sainz op kleine achterstand.
Q3: Verstappen met groot verschil naar poleposition
Bij het ingaan van het laatste kwalificatiedeel was het opnieuw wereldkampioen Max Verstappen die als eerste een rondetijd neerzette, en wat voor één! De Nederlander met een 1:12,272 veruit de snelste ronde van het weekend, en zag bij de eerste pogingen de concurrentie op grote achterstand blijven. Hamilton sloot aan op de tweede plek, maar met bijna een seconde achterstand, terwijl Norris, Ocon en Sainz de top vijf volmaakten. Verstappen was wel de enige coureur die zijn eerste ronde op nieuwe banden kon rijden.
Alonso liet in Q3 op zich wachten tot de laatste minuten en hield het bij een enkele poging. Bij de Spanjaard was ook schade aan de vloer zichtbaar, nadat hij in Q1 op hoge snelheid door de grindbak reed. De eerste coureur die zijn laatste ronde reed was Hülkenberg, die opnieuw grote indruk maakte met een derde positie, maar dus nog moest toezien hoeveel coureurs hem nog zouden passeren. Met de klok op nul was het Sainz die naar de tweede plek sprong, voor Norris, Gasly, Hamilton, Stroll, en Ocon. Hülkenberg zakte terug naar plek acht, terwijl Alonso niet verder kwam dan plek negen, na een foutje in zijn snelle ronde. Piastri sloot de kwalificatie als tiende af. Verstappen hield een halve seconde voorsprong over, en beëindigde zijn laatste ronde zelfs voortijdig om zijn banden te sparen. De Nederlander pakt zo de eerste poleposition voor Red Bull in Barcelona sinds 2011.
Verstappen de uitgesproken favoriet na de vrije trainingen! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties