Vasseur verdedigt Sainz: 'Pérez ging behoorlijk wijd' Formule 1
Formule 1

Vasseur verdedigt Sainz: 'Pérez ging behoorlijk wijd'

Vasseur verdedigt Sainz: 'Pérez ging behoorlijk wijd'

Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur verdedigt zijn coureur Carlos Sainz nadat er kritiek op hem werd afgevuurd vanwege het verliezen van drie plekken in het gevecht met Sergio Pérez en Alexander Albon. Volgens de Fransman ging de Mexicaan te wijd en toen dwong hij Sainz over het vuil. De snelheid van Ferrari kwam pas richting het einde van de race, en toen was het al te laat, met name omdat Sainz niet naar binnen was gegaan tijdens de safetycar.

De Grand Prix van Groot-Brittannië verliep teleurstellend voor Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz verloren elk vijf posities ten opzichte van hun startposities van respectievelijk vierde en vijfde. Leclerc eindigde als negende, terwijl Sainz nog net als tiende in de punten eindigde. De Spanjaard kreeg vervolgens kritiek te verduren toen Sky-expert Ralf Schumacher opmerkte dat Sainz tien ronden voor het einde binnen enkele bochten maar liefst drie posities verloor aan Pérez, Albon en Charles Leclerc. 'Ik denk dat hij in die fase aan het vechten was met Pérez', begint Vasseur in gesprek met de Duitse tak van Motorsport.com.

'En toen Perez hem voorbijging, ging hij behoorlijk wijd. Aan het einde van de race was het overal vuil. En zodra je een wiel buiten de lijn plaatst, ben je bijna verloren', gaat de Fransman verder. 'Ik denk dat de snelheid er aan het einde was. Zowel hij als Leclerc waren sneller dan de anderen, sneller dan Alonso en Albon, maar zodra je vastzit in de DRS-trein, is het ook erg moeilijk om in te halen.' Sainz reed op dat moment op oudere harde banden, terwijl de concurrentie op verse medium- of zachte banden reed. De meesten waren tijdens een safetycar-fase, veroorzaakt door Kevin Magnussen, nog een keer naar binnen geweest, Sainz niet.

'Moeilijk om in te schatten of de coureur veel pusht in deze fase'

Sainz gaf zelf aan dat het een fifty-fifty beslissing was die hij uiteindelijk aan het team overliet, al was er wel wat onenigheid over de boordradio betreffende de strategie. 'De belangrijkste focus ligt op de staat van de banden, want je kunt alle simulaties ter wereld uitvoeren, en dat doen we parallel', legt Vasseur uit. 'Maar het is moeilijk in te schatten in deze fase van de race of de coureur veel pusht met het oog op de rondetijden. Waarschijnlijk houdt men zich eerder in. Maar ik denk dat het de juiste beslissing was voor Carlos', aldus de Ferrari-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws