Alpine was een van de verrassingen van de tweede helft van het Formule 1-seizoen, met mooie kwalificatieresultaten voor Pierre Gasly en zelfs een dubbel podium in Brazilië. De Franse renstal eindigde uiteindelijk op de zesde plek in het constructeurskampioenschap, maar zou graag een betere klassering zien in 2025. Het doel van het team is dan ook zich eindelijk uit de middenmoot van het veld omhoog te werken.
Alpine eindigde in 2023 en 2024 op de zesde plek in het kampioenschap, maar waar het gat tot nummer vijf Aston Martin in 2023 nog 160 punten bedroeg, zaten de twee teams in 2023 met een verschil van 29 punten een stuk dichter op elkaar. Tot en met Mexico had de équipe het lastig en scoorde het vaak weinig of helemaal geen punten. Drie punten in zowel Spanje als Canada, waren de hoogtepunten. Uiteindelijk kwam daar in Brazilië, door een combinatie van risico en geluk, verandering in.
Alpine schitterde tijdens de chaotische regenrace in São Paulo, waar het met beide coureurs op het podium eindigde. 35 van de 65 punten die het team haalde, werden bij elkaar gereden op het natte asfalt van Interlagos. In de eindfase van het seizoen deden ze het dan ook een stuk beter dan Aston Martin en Haas, enkel de vier topteams deden het beter. De Franse renstal hoopt in 2025, met Jack Doohan naast Gasly en met Franco Colapinto in de coulissen, sterk van start te gaan. Het doel van Alpine is zich eindelijk uit de middenmoot te wringen.
Middenmoot nooit genoeg voor Alpine
Ondanks de sterke afsluiting van 2024, is Alpine niet tevreden. De executive technical director ziet geen reden tot vreugde, gezien waar het team naar zijn mening hoort te staan. In 2022 wist het team met Esteban Ocon en Fernando Alonso nog het team dat in 2024 de constructeurstitel pakte, af te troeven in datzelfde kampioenschap. Alpine eindigde toen op de vierde plek, achter Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing. ‘We zitten op een redelijk niveau, maar dit is niet waar we horen te staan’, moet David Sanchez vaststellen. Als je de mensen en de infrastructuur hebt, waar mik je dan op?’ zegt hij tegenover Motorsport.com.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alpine is niet tevreden met een plekje in het middenveld, maar ziet dat enkele rivalen dat wel zijn. ‘Sommige teams zijn, naar mijn mening, al blij wanneer ze in de middenmoot zitten’, geeft de Fransman aan. ‘Dat geldt echter niet voor ons. We hebben de middelen om competitief te zijn’, benadrukt hij. Sanchez zag hoe Alpine terugkwam na lang moeite te hebben moeten doen om hier een daar een puntje te halen. ‘We hebben ons hersteld van de slechte start van het jaar. Nu moeten we doorgaan en blijven verbeteren’, zegt hij.
Alpine gaat de goede kant op
Sanchez is nog geen jaar werkzaam bij Alpine en was eerder in dienst van McLaren en Ferrari. Toen de Fransman zich bij het team voegde, had de renstal nog geen punten weten te halen, dus wist hij dat hij voor een uitdaging stond. ‘ De auto presteerde niet, aan het begin van het seizoen was hij echt veel te zwaar’, herinnert Sanchez zich nog goed. Er was nog wel meer mis. ‘Qua aerodynamica zaten we ook in de verkeerde hoek’, voegt hij eraan te. Alpine was al wel begonnen aan verbeteringen. ‘Het team had al goed werk geleverd om gewicht te besparen. De auto zat dicht op de limiet’, vertelt de executive technical director.
Alpine maakte vervolgens een ommekeer wat betreft de ontwikkeling van de aerodynamica. ‘Het chassis en het gewicht waren onderdeel van het probleem, de aerodynamische karakteristieken waren een ander punt van zorg’, vertelt de Fransman. ‘Die dingen samen, betekenden geen lekkere start van het jaar’, weet hij. Voor 2025 is er echter goede moed, zeker na de stijgende lijn eind 2024. ‘Het chassis is verbeterd, het gewicht hersteld, en de meeste aerodynamica-problemen lijken ook verholpen te zijn’, is Sanchez optimistisch over het komende seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties