Pierre Waché zag de Grand Prix van Italië als belangrijk leerpunt voor het team van Red Bull Racing. Max Verstappen noemde de race het dieptepunt van het seizoen, maar vanaf dat moment kon de Oostenrijkse renstal gerichte veranderingen aanbrengen aan de auto. Hoewel de problemen van de RB20 nooit echt opgelost waren, zag Waché wel een duidelijke verbetering bij Red Bull.
De Grand Prix van Italië werd door Red Bull en Verstappen aangewezen als het absolute dieptepunt van het 2024-seizoen. Hoewel Verstappen dat weekend niet al te veel schade opliep in het kampioenschap door de derde plek van Lando Norris, had de Nederlander veel moeite om zijn RB20 onder controle te houden. Na afloop van het raceweekend stak Red Bull de koppen bij elkaar. De Oostenrijkse renstal ging experimenteren en kwam in Austin met een updatepakket.
Verstappen werd zesde tijdens de Grand Prix van Italië. Waché beaamt dat de balansproblemen door het circuit van Monza werden verergerd. 'Als je een balansprobleem hebt en als je voor een bepaalde race alle downforce van de auto haalt, dan wordt de onderliggende balans nog belangrijker voor de rondetijd en ook voor het gevoel van de coureur', stelt de technisch directeur tegenover Motorsport.com. 'Dat geldt al helemaal voor een coureur zoals wij die hebben met Max.'
'Hij kan veel van de balansproblemen eruit filteren met zijn talent', vervolgt Waché. Die kwaliteit van Verstappen verbloemde volgens Christian Horner ook de problemen die de kop opstaken tijdens het 2023-seizoen. Op Monza kon Verstappen die kwaliteit niet inzetten. 'Op een low-downforce circuit is het bijna onmogelijk om de balansproblemen eruit te filteren, maar in bepaalde opzichten is dat weekend in Monza erg positief voor ons geweest. Daar zijn de problemen die we hadden enorm belicht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Herstelwerkzaamheden Red Bull werpen vruchten af
Red Bull was al begonnen aan de herstelwerkzaamheden, maar de race in Italië was de bevestiging die het team zocht. De Oostenrijkse renstal maakte een vloer die elementen had van de verschillende versies die het team gedurende het 2024-seizoen gebruikte. 'We hebben de vloer aangepast en we konden enkele correlatieproblemen verhelpen. Dat ging gepaard met het verliezen van enige potentie, maar we hebben de correlatie en de balans wel enorm kunnen verbeteren. Het is zoals ik al eerder zei alleen nog niet genoeg.'
Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten was de verbetering bij de Oostenrijkse renstal zichtbaar en kon Verstappen een belangrijke stap zetten in het kampioenschap. Ook in de data was de verbetering van de RB20 te zien. 'De aerodynamica-afdeling heeft daar erg goed werk mee geleverd. Het betekent dat ons begrip van de problemen correct was en dat we weer vooruit konden. Het betekent alleen nog niet dat we alles hadden opgelost.'
Er was veel anticipatie voor het weekend in Austin. Bij Red Bull werd een groot pakket verwacht, maar uiteindelijk stonden er slechts twee dingen vermeld in het document. 'We hebben de waarheid verteld: we hadden de vloer aangepast en we hadden een grote winst gevonden als het gaat om downforce ten opzichte van de correlatie. De correlatie met de windtunnel was een stuk beter. We hebben in het document dus niet gelogen, alleen vertelt dat document je niet hoeveel we precies hebben gevonden', geeft Waché aan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties