Het team van Ferrari heeft het de afgelopen jaren niet altijd makkelijk gehad. In 2023 eindigde het team op de derde plaats in het constructeurskampioenschap met een achterstand van 454 punten op Red Bull. Dit jaar lijkt het tij echter te keren voor de Italiaanse renstal. Het Duitse Formel1.de vroeg Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur het hemd van het lijf hoe hij de Italiaanse renstal langzaamaan uit het slop weet te trekken.
Vasseur nam het stokje bij Ferrari over van Mattia Binotto. Sindsdien heeft de Fransman zijn eigen stempel proberen te drukken op het team en dat lijkt te werken. Bij vijf van de tot nu toe zes races dit seizoen, wist Ferrari op het podium te eindigen. 'Ik ben de eerste die heeft geaccepteerd dat we fouten mogen maken', vertelt Vasseur.
Een goede sfeer
Het team van Ferrari staat binnen de racewereld bekend als een van de meest politieke teams op de grid. Ook de Italiaanse fanbase van het team, de zogenoemde Tifosi, steken hun verwachtingen van de coureurs niet onder stoelen of banken. Desalniettemin spreekt Vasseur zelf van een ontspannen cultuur binnen het team. 'Aan de pitmuur krijg ik het goede gevoel dat de sfeer erg kalm is. We onderhouden goede werkrelaties. Ik denk dat dat efficiënt is.'
Naast het creëren van een ontspannen werkomgeving, heeft Vasseur vanaf het begin zijn team ook aangespoord om risico's te durven nemen. 'Ik wil dat we risico's nemen, want dat doen onze concurrenten ook. Ik denk dat het in het DNA van Red Bull zit. Zij zitten altijd en overal op hun limiet. Ik weet zeker dat al hadden wij een achterstand van zes tienden vorig jaar, zij niet over een wondermiddel beschikken dat hen 20PK extra kan geven of dat een voorsprong van twintig tot vijftien aeropunten een voorsprong van zes tienden oplevert.'
Bij het uitvinden van de juiste strategie voor het team hoort het er volgens Vasseur bij om fouten te maken. '(Red Bull, red.) is gewoon overal een beetje beter dan wij. Ik probeer (daarom, red.) een iets agressievere bedrijfscultuur aan te moedigen. Als je jezelf veel speelruimte geeft, zal je veilig blijven, maar je zal niet verbeteren. En ik denk dat we juist wel die kant op moeten als team. Ik zal de eerste zijn die dat aanmoedigt. En trouwens, ik ben ook de eerste die heeft geaccepteerd dat we fouten mogen maken.'
Vasseur weet tegelijkertijd dat het alles behalve makkelijk is om Red Bull te betrappen op een fout. 'We moeten zo dicht mogelijk bij ze weten te komen en hen soms dwingen om een verkeerd besluit te nemen. Zodra ze fouten gaan maken, moeten wij in de buurt zijn. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om sneller te zijn dan zij.'
De toekomst van Ferrari
Vanaf 2025 zal zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor het team van Ferrari gaan rijden. De coureur zal tegen die tijd al veertig jaar oud zijn, maar Vasseur maakt zich allesbehalve druk om de leeftijd van de coureur. 'De taak van de coureur is veel breder (dan alleen het racen, red.). Hij begint soms zes of acht maanden voor de start van het seizoen met het werken aan de nieuwe projecten. Hij brengt zijn eigen ervaring mee, zijn eigen perspectief, (ideeën, red.) over wat wij kunnen doen of hoe wij het hadden kunnen doen enzovoort.'
Ferrari verwacht dan ook mooie resultaten te kunnen verwezenlijken met Hamilton in het team. 'Ik geloof dat we nog altijd een jong team zijn. Het gaat niet alleen maar om leeftijd, maar ook om gedeelde ervaring, gedeelde overwinningen. Op dat vlak zijn we nog steeds best wel groen, best wel jong. Wanneer daar iemand met zo'n achtergrond en ervaring (als Hamilton, red.) bij komt, zal dat zeker invloed hebben (op het team, red.)', aldus Vasseur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties