Aston Martin-reservecoureur Stoffel Vandoorne hoopt dat hij zijn rol bij het Formule 1-team mag houden ondanks dat hij in zee gaat met Peugeot in het World Endurance Championship (WEC) in 2024. De Belg deelt de rol als reservecoureur dit seizoen met Formule 2-kampioen Felipe Drugovich, wat kon omdat hij alleen verplichtingen had in de Formule E. Daar komt in 2024 verandering in.
Vandoorne, die voor McLaren reed in 2017 en 2018, werd aan het begin van 2023 aangekondigd als reservecoureur van Aston Martin en kon tegelijkertijd deelnemen aan het Formule E-kampioenschap. Aangezien Drugovich ook reservecoureur was, was het voor Vandoorne geen probleem als hij een weekend niet aanwezig kon zijn bij Aston Martin. Vanaf 2024 gaat de Belg niet alleen deelnemen aan de Formule E, maar ook aan het WEC, wat zijn beschikbaarheid om tijdens Grand Prix-weekends voor Aston Martin in actie te komen zal verminderen.
'Het wordt natuurlijk behoorlijk druk, en er zijn maar zoveel dagen in het jaar om alles te regelen', zegt Vandoorne in gesprek met Autosport. 'Maar ik denk dat het nog steeds mogelijk is om betrokken te zijn bij Aston. Het vereist enige planning met alle betrokken partijen, en iedereen moet heel goed op de hoogte zijn van de prioriteiten en mijn beschikbaarheid', gaat de Belg verder. 'Zodra iedereen het daarover eens is, dan is dat mogelijk. Ik zorg ervoor dat dit mijn racen niet beïnvloedt', klinkt Vandoorne vastberaden.
'Ik zou niet naar 24 races willen komen en dan niets rijden'
In sommige gevallen zal het reisschema van Vandoorne in zijn voordeel werken, bijvoorbeeld wanneer het Formule E-evenement in Tokio direct gevolgd wordt door het Grand Prix-weekend in Japan. 'Wat ik wil vermijden, is van het ene continent naar het andere te gaan en daar veel energie aan te besteden voor niets', zegt Vandoorne, die erkent dat reizen veel tijd en energie kost. Vandoorne erkende dat teams altijd meer dan één reservepiloot nodig hebben, gezien de 24 Formule 1-races op de kalender, en dat het behouden van racefitheid in een andere serie voordelig is.
'Bij Aston Martin zijn er twee van ons, Felipe en ik. Dus we zijn met z'n tweeën, en wat je eigenlijk moet doen, is die rol verdelen. Ik zou niet willen komen naar 24 races en niets rijden', vervolgt de coureur uit Kortrijk. 'Hoe kun je ooit klaar zijn, als je moet inspringen? Als coureur moet je nog steeds racen en rijden. En dat is eigenlijk de beste voorbereiding. De goede zaak is dat Aston Martin dat begrijpt en ze weten dat je moet racen om fit te zijn en klaar te zijn om in te stappen. Ik zou zeggen dat dat vanuit dat oogpunt goed is.'
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties