Liam Lawson kent een lastige start van zijn eerste seizoen als full-time coureur. De Nieuw-Zeelander worstelt enorm met de RB21 en moest ook in China weer achteraan het veld starten. Terwijl er al geruchten de rondte doen over Yuki Tsunoda of zelfs Franco Colapinto als mogelijk vervangers, vindt Rudy van Buren dat men niet zo hard moet zijn voor Lawson.
Niet alle analisten van Viaplay worden het eens over de beste koers voor Red Bull Racing. Coureur Indy Dontje voelt wel iets voor Tsunoda als tweede man naast Max Verstappen. ‘Voor Yuki is het wel een uitgelezen kans om in die Red Bull een kans te krijgen. Als hij het nu slecht gaat doen in die Red Bull, dan zegt hij: Kijk, in die Racing Bulls zit ik er wel bij’, geeft hij aan. Dontje is dan ook van mening dat de Japanner weinig verkeerd zou kunnen doen. ‘Het is eigenlijk een soort free pass voor Yuki om eindelijk eens in die Red Bull te komen’, zegt hij in VROOOOOM.
Van Buren is wat voorzichtiger in zijn mening. ‘Ik vind het een heel moeilijk onderwerp, misschien ook omdat ik Liam persoonlijk ken’, geeft de simulatorcoureur eerlijk toe. ‘Maar hoe hij nu wordt neergezet binnen drie wedstrijden, daar kijk ik echt met buikpijn naar’, vervolgt hij. Hij benadrukt dat er enorm veel druk op de schouders van Lawson ligt om te presteren en dat buitenstaanders hier nog een schepje bovenop doen. ‘Even los van de resultaten. Die jongen, daar staat zoveel druk op’, zegt Van Buren. ‘De publieke opinie begint er bovenop te springen. We lezen allemaal wat er op het internet staat.’
Niet enkel Lawson, maar ook Verstappen worstelt
De simulatorcoureur van Red Bull maakt duidelijk dat de auto ook allesbehalve makkelijk is om te besturen. ‘Maar de auto is zeker niet perfect. Dat blijkt uit de uitspraken van Max ook: De Racing Bulls is makkelijker te rijden. Ik heb ook echt moeite’, parafraseert hij de woorden van de viervoudig wereldkampioen, die zelf het podium niet haalde in China. ‘Zo’n jongen wordt in het diepe gegooid en er komen uitspraken van alle kanten’, schetst Van Buren nogmaals hoeveel druk er op Lawson staat. ‘En daar sta je dan’, aldus de analist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het is voor Van Buren lastig in te schatten hoe moeilijk de Red Bull echt is in vergelijking met de auto van Visa Cash App Racing Bulls. ‘Ik vind hem heel moeilijk. Ik heb geen vergelijking me de VCARB’, aldus die man die op de simulator in de RB21 rijdt. ‘Ik zit in de sim, dit is echt. Er komen zoveel facetten bij kijken, zoals de bandenslijtage die het moeilijk maakt in de wedstrijd’, benadrukt hij. ‘De sim is een performance tool’, stelt de Nederlander.
Lawson wordt voor de leeuwen gegooid
Van Buren maakt bovendien een kanttekening bij de twee eerste wedstrijden van het seizoen, want deze waren voor Lawson onbekende circuits. Hij stelt voor alles eens vanuit Lawsons positie te bekijken. ‘Die jongen heeft Super Formula gereden. Hij kent Suzuka’, benadrukt hij. ‘Hij heeft nu twee circuits gehad die hij niet kende’, suggereert Van Buren dat dit ook een rol speelde bij de slechte resultaten. ‘Natuurlijk heeft hij nu op zijn radar staan: Japan, daar kom ik met vertrouwen. Daar ken ik de baan’, verwacht de simulatorcoureur.
De analist haalt ook nog de veranderingen die Red Bull doorvoerde aan. ‘Vanuit teamperspectief: Max staat vooraan, daar kun je in dit geval niet mee gokken’, weet hij. ‘Je wilt die gok niet nemen.’ Lawson kwalificeerde echter op P20 en kon dus niet nog meer verliezen, wat het veiliger maakte om te experimenteren. ‘Hij staat twintigste, probeer dan maar iets te leren wat in Japan toegepast kan worden, in teamverband’, stelt Van Buren. ‘Maar als het dan niet werkt, krijgt hij weer de vragen’, beschrijft hij hoe Lawson voor de leeuwen gegooid werd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties