Update | Wolff eist 'minder ruimte voor interpretatie' in baanlimiet-regels Formule 1
Formule 1

Update | Wolff eist 'minder ruimte voor interpretatie' in baanlimiet-regels

Update | Wolff eist 'minder ruimte voor interpretatie' in baanlimiet-regels

Lewis Hamilton ging tijdens de Grand Prix van Bahrein maar liefst 29 keer over de tracklimieten van de vierde bocht. De Mercedes-rijder won de race in Sakhir doordat Max Verstappen tijdens een inhaalactie over precies dezelfde tracklimieten ging, en daardoor van de wedstrijdleiding de positie aan Hamilton moest teruggeven.

Tijdens de race werd er via de boordradio aan Verstappen gemeld dat Mercedes de tracklimieten van bocht vier negeert en dat de wedstrijdleiding daar niks aan doet. Even later werd er bij Mercedes juist geroepen dat de leiding ineens wél ingrijpt voor de tracklimieten in deze bocht. Wanneer Verstappen buiten de limieten komt bij een inhaalactie op Hamilton, wordt hij direct teruggefloten.

Nu zijn de 29 'overtredingen' van Hamilton weliswaar niet begaan tijdens een inhaalactie of verdediging, maar een waarschuwing van de FIA was op zijn minst terecht geweest als er structureel een regel wordt overtreden. Uiteindelijk komt de Brit weg zonder straf, mét de racewinst.

Hamilton overtreedt de tracklimieten

Update 11.15u (29/03) | Wolff wil meer duidelijkheid van FIA over reglementen baanlimiet

Toto Wolff uit lichte kritiek op de handelswijze van de FIA en vindt dat het veiligheidsorgaan met duidelijkere regelgeving moet komen tijdens een race. De Mercedes-teambaas ziet liever geen veranderingen in de handhaving tijdens een Grand Prix, zoals in Bahrein wel het geval was in de vierde bocht van het circuit.

'Ze moeten consistenter zijn met de aankondigingen die worden gedaan', zegt Wolff bij Augsburger Allgemeine, doelende op de wedstrijdleiding van de Formule 1. Vóór de race werd duidelijk gemaakt dat er niet werd gekeken naar de baanlimieten tijdens een normale ronde, maar hier kwam de FIA op terug tijdens de GP. 'Plots hoorden we dat als je die bocht te wijd neemt, je mogelijk een tijdstraf krijgt.'

Dit zorgde voor verwarring bij Wolff, maar ook bij fans en coureurs. Aan het einde van de race kon Max Verstappen de leider in de wedstrijd, Lewis Hamilton, inhalen in de vierde bocht. Hij ging echter te wijd, waarna hij zijn P1-positie weer af moest staan. 'Hij was net zo in de war als anderen', zag Wolff. 'De aankondigingen moeten dan ook duidelijk zijn, geen Shakespeare-roman met verschillende interpretatiemogelijkheden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws