Andrew Green, chief technical officer van Aston Martin, is niet blij met de kopieerbeschuldigingen van Red Bull Racing. Helmut Marko meldde eerder dat er bewijs is gevonden dat er data is gedownload, waardoor de AMR22 inmiddels soortgelijke sidepods heeft als de RB18. Green kan echter niets met die beschuldigingen.
Aston Martin kwam voor dit weekend met een flink upgradepakket. Door die upgrades heeft de bolide van Sebastian Vettel en Lance Stroll redelijk wat gelijkenissen met de RB18 van Red Bull. Marko meldde dat er bewijs is voor data die is gedownload met gegevens van Red Bull. 'Op geen enkel moment hebben we data van wie of welk team dan ook ontvangen', stelt Green tegenover onder meer F1Maximaal. 'De beschuldigingen van Red Bull raken kant noch wal.'
Over het pakket zelf is Green verder nuchter. Wel heeft hij vertrouwen dat het een stap vooruit is ten opzichte van de vorige versie van de AMR22: 'Het is nog heel vroeg. Het is een nieuw pakket en we hebben het maar een paar uur getest. De zwaktepunten van de oude auto waren al duidelijk voor lancering. Daarna zijn we meer problemen tegengekomen op circuit. We probeerden het in gelimiteerde tijd te optimaliseren, maar je kon met de afstelling bijna nergens heen, bijvoorbeeld. De coureurs merken nu dat hij anders reageert, ze leren nog steeds. Wel hebben we nu mogelijkheden qua afstelling die we tot voorheen niet hadden.'
Also read
Update II | Marko woest over Aston Martin-bolide: 'We hebben bewijs dat er data is gedownload'
Horner dreigt: 'Schending intellectuele eigendommen is strafbaar feit'
Aston Martin overwoog andere concepten
De upgrades zouden al in november vorig jaar zijn getest, maar Aston Martin wilde volgens Green hun opties openhouden voor andere concepten: 'Zo’n upgrade moet je heel goed managen. Door de reglementswijziging wisten we niet honderd procent zeker welke kant we op wilden gaan. We hielden onze opties qua chassis dus open, en gaven onszelf de ruimte om een ander concept te introduceren als dat nodig was.'
Green denkt wel dat de handelswijze past in de 'Force India-mentaliteit', die nog steeds zou heersen in Silverstone. Daarmee bedoelt Green dat het team gewend is om met een beperkt budget te werken: 'Wel hebben we een aantal jaren gehad waarin we het iets ruimer hadden. Om dat nu weer terug te dringen, is lastig. Het is ons dus niet onbekend, maar we moeten er wel weer aan wennen.'
Update 13.30 (21-05) | Red Bull verdenkt Aston Martin-ingenieurs van fraude
Volgens Sky Duitsland verdenkt Red Bull drie ingenieurs bij Aston Martin van spieken bij het Oostenrijkse team.
Namen van ingenieurs worden niet genoemd maar logischerwijs zal Dan Fallows hierbij betrokken zijn. De ingenieur werkte tot voor kort bij Red Bull en is pas enkele maanden aan de slag bij Aston Martin. Het is dus duidelijk dat Red Bull geen genoegen neemt met de uitspraak van de FIA en er dus mogelijk nog stappen komen van het team. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Also read
Vettel over ophef rondom Aston Martin: 'Alle vertrouwen dat dit de juiste manier is'
Wat het FIA-reglement zegt over de 'groene Red Bull' van Aston Martin: 'Fallows verdacht van smokkelen'
Update II 12.45 (25/05) | Red Bull-auto pas na testdagen inspiratiebron voor Aston Martin
Het team van Aston Martin zegt dat ze vorig jaar zeven maanden lang de twee verschillende concepten aan het testen waren. In Barcelona bracht de renstal een bolide die verdacht veel weg had van de auto van Red Bull Racing, maar Andrew Green, chief technical officer van Aston Martin, zei dat het team de B-auto al eerder had getest. In het begin van het seizoen koos de Britse renstal echter eerst voor het andere concept, maar dat bleek niet de juiste keuze te zijn.
De sidepods van de AMR22 en de RB18 zijn haast identiek. De auto van Red Bull heeft Aston Martin dan ook enigszins geïnspireerd, maar niet op de manier zoals men bij de Oostenrijkse renstal denkt. Aston Martin wist niks af van het design van de RB18 voordat deze werd onthuld tijdens de testdagen. Vanaf dat moment begon de Britse renstal te kijken naar het andere design dat ze al hadden liggen. Doordat het team flexibel was met het chassis konden zij de B-auto naar Barcelona brengen afgelopen weekend.
'In augustus liepen beide projecten al zeven maanden', wordt Green geciteerd door The Race. 'We wisten nog niet welke auto het beste zou zijn, want ze hadden allebei andere karakteristieken. Het ene concept genereerde heel erg veel downforce, maar daar werden we wat te hebberig in. We kozen voor de auto die het meeste downforce genereerde, denkende dat alle andere karakteristieken wel vanzelf zouden komen.'
Aston Martin maakte verkeerde keuze
Aston Martin had de luxe om tussen twee ontwerpen te kiezen, maar daarin maakte het team dus de foute keuze. De renstal wist dat ze een fout hadden gemaakt toen ze de auto van Red Bull zagen. Desondanks stond de keuze van Aston Martin al vast. 'We konden niet beide auto's tegelijkertijd ontwikkelen. We waren op een gegeven moment gestopt met het ontwikkelen van deze bolide (de auto tijdens de Grand Prix van Spanje, red.). Tijdens de daadwerkelijke ontwikkelingsfase waren we dus maar met één auto bezig', aldus Green.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties