Wat het FIA-reglement zegt over de 'groene Red Bull' van Aston Martin: 'Fallows verdacht van smokkelen' Formule 1
Formule 1

Wat het FIA-reglement zegt over de 'groene Red Bull' van Aston Martin: 'Fallows verdacht van smokkelen'

Wat het FIA-reglement zegt over de 'groene Red Bull' van Aston Martin: 'Fallows verdacht van smokkelen'

Aston Martin heeft op vrijdag voor veel opschudding gezorgd met het design van haar auto, welke erg veel lijkt op de auto van Red Bull Racing. De FIA beschouwt de 'groene Red Bull' van Aston Martin momenteel niet als een overtreding van de regels, maar wat zegt het regelboek eigenlijk in zo'n geval?

De nieuwe versie van de AMR22, de auto van Aston Martin, vertoont verbazingwekkende gelijkenissen met de RB18, zozeer zelfs dat er al spottend wordt gesproken over de 'groene Red Bull'. Kopiëren is niets nieuws in de Formule 1, en zelfs Red Bull heeft toegegeven dat imitatie de oprechtste vorm van vleierij is, maar de Formule 1-regels zijn in dit opzicht de laatste jaren veel strenger geworden, zo schrijft Formel1.de.

Strengere regels door kopieergedrag van Racing Point

De strenge regels zijn deels te danken aan Aston Martin zelf, of beter gezegd aan haar voorganger Racing Point, die in 2020 al in het middelpunt van de belangstelling stond toen ze een 'roze Mercedes' presenteerden, zoals velen in de paddock de auto noemden. In die tijd had het team veel afgekeken van de Mercedes W10 van het jaar daarvoor en was daar behoorlijk succesvol mee.

Dit heeft echter tot ongenoegen geleid bij de andere teams, en na een protest van Renault werd het raceteam schuldig bevonden aan het illegaal gebruiken van de intellectuele eigendom van Mercedes voor de achterste remschachten. Racing Point moest een boete van 400.000 euro betalen en kreeg 15 punten aftrek in het constructeurskampioenschap, wat hen de derde plaats onder de teams kostte en dus een paar miljoen. Er was ook een discussie over de vraag of kopiëren wel de juiste weg was in de Formule 1.

Geconcludeerd werd dat de FIA een herhaling van de zaak wilden voorkomen en nieuwe regelgeving wilden invoeren om het kopiëren sterker tegen te gaan. 'Dit zal voorkomen dat teams grote delen van foto's gebruiken om hele onderdelen van andere auto's te kopiëren, zoals Racing Point deed', zei FIA technisch chef Nikolas Tombazis destijds.

Een vergelijking tussen de Red Bull en de Aston Martin via het Instagram-account van Viaplay.

Artikel 17.3.3 verbiedt kopiëren van andere auto's

De nieuwe regels werden het daaropvolgende seizoen van kracht en zijn gehandhaafd voor het nieuwe regelboek van 2022. Zij verbieden in feite het delen van intellectuele eigendom tussen teams en verbieden ook de zogenaamde 'reverse engineering' van opgesomde onderdelen. Tombazis zegt dat grote delen van de auto's absoluut niet gekopieerd mogen worden: 'Wij zullen blijven aanvaarden dat afzonderlijke onderdelen plaatselijk worden gekopieerd, maar wij willen niet dat de hele auto in feite een kopie is van een andere auto.'

Teams kunnen beïnvloed worden door het ontwerp of het concept van het ontwerp van een concurrent, maar alleen door gebruik te maken van informatie die potentieel beschikbaar moet zijn voor alle concurrenten. Maar deze kennis kan alleen worden opgedaan bij races en tijdens tests. Het kan niet buiten de baan gewonnen worden. Artikel 17.3.3 van het technisch reglement van de Formule 1 bepaalt waar de grens wordt overschreden wanneer teams andere ideeën kopiëren:

1) Het gebruik van foto's of beelden in combinatie met software waarmee deze worden omgezet in puntenwolken, krommen of vlakken, of waarmee CAD-geometrie op de foto of het beeld kan worden gesuperponeerd of geëxtraheerd.

2) Het gebruik van stereofotogrammetrie, 3D-camera's of andere stereoscopische 3D-technieken en elke vorm van contact- of contactloos scannen van oppervlakken.

3) Elke techniek waarbij punten of krommen op een oppervlak worden geprojecteerd om het reverse-engineeringproces te vergemakkelijken.

Fallows mag geen informatie doorspelen naar Aston Martin

De situatie is vergelijkbaar wanneer het gaat om de overdracht van informatie van werknemers. Red Bull heeft enkele hooggeplaatste ingenieurs zoals Dan Fallows verloren aan Aston Martin, maar de regels stellen duidelijk dat je geen directe informatie mag meenemen. Deze informatie omvat gegevens, ontwerpen, tekeningen of andere intellectuele eigendom. Er is echter geen enkele manier in de Formule 1 die ontwerpers ervan weerhoudt ideeën in hun hoofd mee te nemen van het ene team naar het andere en ze daar uit te voeren.

Het reglement bepaalt echter dat de FIA het recht heeft de zaak te onderzoeken indien er grote gelijkenissen zijn tussen opgesomde onderdelen op verschillende auto's. Teams kan dan worden gevraagd te bewijzen dat het ontwerp onafhankelijk tot stand is gekomen. De teams moeten dan gegevens en informatie verstrekken waaruit blijkt dat zij de regels hebben nageleefd en de onderdelen zelf vanaf nul hebben ontworpen.

FIA deed onderzoek bij Aston Martin

Op vrijdag had de FIA verklaard dat zij de onderdelen (van Aston Martin) in kwestie had onderzocht en na analyse van de gegevens van beide teams tot de conclusie was gekomen dat er geen regel was overtreden. Voorlopig beperkt Red Bull zich ertoe te zeggen dat elke onthulling van intellectuele eigendom een 'ernstige zaak' is, maar men kan er zeker van zijn dat zij de details de komende dagen zullen herzien om er zeker van te zijn dat geen rechtstreekse informatie uit Milton Keynes naar Aston Martin is gegaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws