Toto Wolff is verrast door het feit dat er Formule 1-teams zijn die geëxperimenteerd hebben met zogeheten flexibele vloeren. Het laten doorbuigen van vloeren is door sommige teams gebruikt als oplossing tegen porpoising, het stuiteren van de auto's op hoge snelheden.
Volgens de reglementen zijn dergelijke vloeren wel toegestaan. Er is wel een maximum aan het aantal millimeters dat een vloer mag doorbuigen, namelijk twee millimeter. Autosport meldt nu echter dat er vermoedens ontstaan zijn na een overleg tussen de teams over vloeren die meer doorbuigen dan de toegestane twee millimeter.
Wolff 'op zijn zachtst gezegd verrast'
Zou zouden er teams zijn die op slimme wijze ervoor hebben gezorgd dat hun vloer maar liefst zes millimeter doorbuigt. Daardoor kunnen die teams hun auto met een hogere rake laten rijden, maar ook zo dicht mogelijk bij de grond komen om het grondeffect optimaal te kunnen benutten. Door die slimme manier om de vloer extra door te laten buigen, zou het risico om telkens de grond te raken tijdens het stuiteren minder zijn.
Wolff behoort tot de groep van teambazen die verbaasd is over dit fenomeen: 'Niemand had een idee totdat de FIA het ter sprake bracht in de laatste technische adviescommissie, wat tot een grote verrassing voor alle teams was. Wat er in de regelgeving staat en wat de bedoeling van de regelgeving is, is vrij duidelijk. Ik bedoel, er is geen argument waarom dat meer zou kunnen afleiden van wat er in de reglementen staat. Dus op zijn zachtst gezegd is het een beetje een verrassing, of meer een schok.'
Also read
Marko beticht Mercedes van voorkennis: 'Anders kan je het niet verklaren'
Wolff: 'Leclerc en Verstappen praten achter gesloten deuren wel degelijk over porpoising'
FIA grijpt in - tot blijdschap van Mercedes
Voor de Grand Prix van Groot-Brittannië dit weekend is de FIA al met een antwoord gekomen om de flexibele vloeren tegen te gaan. Het doel ervan was om het speelveld eerlijk te houden, wat suggereert dat dit in eerste instantie niet het geval was. De limiet van twee millimeter zal strenger worden gehandhaafd, tot blijdschap van sommige teams die vermoedden dat enkele concurrenten te ver gingen.
Het is onbekend welke teams wellicht profiteerden van de flexibele vloeren. Mercedes-hoofdingenieur Andrew Shovlin houdt daarnaast positieve gevoelens over aan het ingrijpen van de FIA: 'Toen het aan het licht kwam, realiseerden we dat er kansen liggen die we mogelijk nog niet hebben gegrepen. Het zal geen invloed hebben op hoe wij onze auto laten rijden, maar misschien wel onze concurrenten. In zat opzicht zouden we wat dichter in hun buurt kunnen komen.'
Vertrouwen in een overwinning van Verstappen? Zet in en krijg 1.66x je geld terug!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Also read
Update II | Wolff veroordeelt boegeroep jegens Verstappen: 'Hou dan gewoon je mond'
Mercedes had in Azerbeidzjan niet kunnen voldoen aan technische richtlijn porpoising
Update 21.00u (07/07) | Verstappen reageert op aantijgingen: 'Vloer Mercedes buigt nog het meest door'
Het team van Mercedes heeft geklaagd over de flexible vloeren waar momenteel mee gereden wordt in de Formule 1. Er is nog niet expliciet duidelijk gemaakt welke teams met een dergelijke vloer rijden, maar Red Bull Racing en Ferrari worden genoemd. Max Verstappen vindt de claim van Mercedes maar vreemd. 'Wat ik niet helemaal begrijp, is dat ze bij Mercedes klagen over de flexibele vloeren terwijl die van hen nog wel het meest doorbuigt', wordt de coureur geciteerd door Motorsport.com. De FIA gaat snel met een beslissing komen omtrent de vloeren. 'Ik heb er nog niks over gehoord. Ik weet dus ook niet wat ze willen doen.'
Update II 20.30u (08/07) | Horner over 'onzin' van Wolff: 'Maak me geen zorgen over onze vloer'
Vlak voor de eerste vrije training spaken de teambazen in de Formule 1 over de technische richtlijnen van de FIA. Het bestuursorgaan wil een matrix introduceren om porpoising te verminderen, en dat wordt gehandhaafd vanaf de Grand Prix van België. Bovendien werden er aantijgingen gedaan dat enkele vloeren in de Formule 1 te veel zouden doorbuigen. Red Bull Racing wordt er ook van beschuldigd een te flexibele vloer te hebben.
Christian Horner weet niet waar onder andere Toto Wolff het over heeft. 'Het slaat totaal nergens op', wordt de Red Bull-teambaas geciteerd door RaceFans. 'Misschien heeft hij het over andere auto's, maar er zijn geen problemen met onze vloer.' Horner wil dat de technische richtlijnen nog verder besproken worden. 'De technische richtlijnen focussen zich op het stuiteren. We zagen in Silverstone dat de auto's er eigenlijk geen last van hadden. Het is de vraag of de teams ervoor moeten zorgen dat de auto veilig is, of dat de FIA daarvoor moet zorgen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties