Update | Horner schaart zich achter Red Bull-collega Tost in F1-personeelsdebat Formule 1
Formule 1

Update | Horner schaart zich achter Red Bull-collega Tost in F1-personeelsdebat

Update | Horner schaart zich achter Red Bull-collega Tost in F1-personeelsdebat

Toto Wolff kan zich beslist niet vinden in de visie van landgenoot Franz Tost op de drukke racekalender. Tost gaf in Turkije aan dat als F1-werknemers de toenemende druk van de kalender niet aankunnen, ze maar een andere industrie zoeken. Voor Wolff zit het anders, ook omdat niet elk teamlid met een privéjet naar de Grands Prix afreist.

'Hoe graag we ook wereldwijd racen, overal een show afgeven en de sport willen laten groeien, we moeten ook meenemen wat voor tol dit schema eist van de werknemers', benadrukt Wolff, die in een roulatieschema meer toekomst ziet dan in het huidige model, bij Formel1. Zo kunnen sommige kernpionnen van de Formule 1-teams ook af en toe een weekend vrij nemen.

Wolff ziet verouderde mentaliteit bij Tost

De Oostenrijker hoorde de woorden van de AlphaTauri-teambaas aan en denkt vooral dat zijn manier van denken niet meer van deze tijd is: 'Je kan de mentaliteit van vroeger wel aanhouden en zeggen: wees blij dat je in de F1 zit, als je het niet aankan, doe je maar wat anders. Zo zit ik niet in elkaar.' Wolff wil ook mensen met passie meenemen bij Mercedes die wellicht niet bereid zijn zoveel tijd kwijt te raken aan reizen.

'We moeten een duurzame omgeving zien te creëren, zonder de hoeveelheid races te verminderen. Er zijn werknemer wiens reisstandaard en accommodatie niet van managementniveau zijn', concludeert hij bovendien. Als je tussen de races met gemak weer naar huis reist, is de druk logischerwijs lager dan wanneer je na je economy class-vlucht ook nog eens drie uur in de trein zit voordat je weer thuis bent.

Update 13.30u (13/10) | Horner lijnrecht tegenover Wolff in F1-personeelsdebat

Christian Horner kan zich beslist niet vinden in de zorgen van Toto Wolff omtrent de lange Formule 1-kalender. Zijn Oostenrijkse tegenpool gaf aan dat hij de werkdruk op de werknemers te hoog vindt liggen. De Red Bull Racing-teambaas vindt echter dat het vooral een logistiek verhaal is. De druk op de werknemers ligt in 2021 bijvoorbeeld al veel lager dan dat deze tien jaar geleden lag.

'Iedereen heeft een keuze in het leven. Je kan in de Formule 2 gaan werken, twaalf races per jaar meereizen en de helft verdienen van wat je nu verdient', beargumenteert Horner, die zich dus duidelijk schaart achter AlphaTauri-teambaas Franz Tost. Die gaf tijdens het Grand Prix-weekend in Turkije aan dat hij geen boodschap had aan de zorgen omtrent F1-medewerkers.

Horner refereert graag naar hoe het er aan toe ging in het verleden. Destijds werd er nog veel meer gereisd, maar ook daar bleven mensen prima overeind staan: 'Ik denk dat veel mensen in de paddock vergeten dat we tien tot vijftien jaar geleden in januari testten en de coureurs en ingenieurs vervolgens van race, naar test, naar race afreisden.'

Horner ziet logistiek verhaal

Voor de Brit is het niet een geval van teveel races, maar meer van teveel races die elkaar net niet handig opvolgen. 'Qua werkbalans zijn de mechanici nauwelijks in de fabriek te zien tussen de races in omdat de auto's daar dan niet staan. Ik denk dat als we de kalender logistiek optimaliseren, 23 races zeker te doen zijn', concludeert hij bij Sportsmail. Voor volgend jaar is niet enorm veel rekening gehouden met de logistieke implicaties. In het eerste klad van de kalender is al duidelijk geworden dat de F1-teams soms moeten afwisselen tussen Europa en andere continenten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws