Het Duitse Auto, Motor und Sport heeft vernomen dat Red Bull Racing, Ferrari en Audi belang hebben bij de expertise van Renault-medewerkers. Onlangs heeft de Franse motorfabrikant aangekondigd dat ze de stekker uit het Formule 1-project trekt na het 2025-seizoen, waardoor veel ingenieurs behoorlijk ontevreden zijn. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur had al aangegeven veel cv's uit Frankrijk te hebben ontvangen.
Renault kondigde op de laatste dag van september aan dat ze na het 2025-seizoen zal stoppen met het maken van F1-motoren voor Alpine. Dat betekent dat Alpine op zoek moet gaan naar een nieuwe motorleverancier, terwijl Renault zoekt naar een manier om de ingenieurs opnieuw tevreden te stellen zodat er geen exodus ontstaat. Het eerste punt is waarschijnlijk al gelukt, aangezien er geruchten rondgaan dat Alpine in zee gaat met Mercedes. Het tweede punt is nog een dingetje, aangezien veel medewerkers hebben geprotesteerd tegen het verlies van Renault als motorleverancier.
Ferrari-teambaas Vasseur liet tegenover L'Équipe weten dat hij aardig wat cv's had ontvangen uit Frankrijk. 'Het personeel protesteerde een lange tijd tegen de beslissing van CEO Luca de Meo', schrijft Auto, Motor und Sport. 'De werknemers van Renault voelen zich verraden, en ze verzetten zich tegen het plan om in de toekomst geen racemotoren meer te ontwikkelen', gaat het Duitse medium verder. 'Nadat het nieuws definitief was, wreef de concurrentie in hun handen. Ferrari aarzelde niet lang. Volgens informatie van Auto, Motor und Sport hebben al enkele tientallen ingenieurs sollicitatiegesprekken gevoerd met Ferrari.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Zowel Audi als Red Pull Powertrains hebben zich gemeld'
Ferrari lijkt het wel te zien zitten om hooggeplaatste Renault-technici aan te nemen, vooral omdat een prototype van de motor voor het nieuwe motorreglement vanaf 2026 in juni dit jaar al op de testbank van Renault draaide, meldt het Duitse medium. 'Het feit dat Vasseur zelf Frans is en daardoor eenvoudiger die ingenieurs aan kan nemen, is zeker geen nadeel. Ook de andere concurrenten mengen zich in de uitverkoop van Viry-Châtillon. Volgens onze bronnen hebben zowel Audi als Red Bull Powertrains al contact gelegd met Renault-medewerkers.'
Zowel het merk uit Ingolstadt als de kampioensformatie is bezig om een eigen aandrijflijn te bouwen, en dat voor het eerst. 'Bestaande kennis van ervaren F1-ingenieurs zou een kortere weg naar succes kunnen zijn', peinst Auto, Motor und Sport. 'Red Bulls plan om voor 2026 een eigen aandrijflijn te ontwikkelen, trok eveneens de aandacht in de paddock. Begin 2023 kondigde de Oostenrijkse renstal een samenwerking met Ford aan. De Amerikanen zullen expertise leveren op het gebied van elektrische prestaties voor de aandrijflijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull heeft personeelsbestand al aangevuld
Red Bull heeft in het verleden al geaasd op Mercedes en haalde enkele motoringenieurs uit Brixworth naar Milton Keynes. Hetzelfde zou nu kunnen gebeuren met Renault-werknemers, wijst Auto, Motor und Sport aan. Onlangs heeft teambaas Christian Horner aangegeven dat het team 200 medewerkers bij Mercedes weg had gekaapt, maar er is ongetwijfeld nog ruimte voor wat ingenieurs van Renault. Dat er een jacht is op ervaren ingenieurs, is meer dan logisch, vooral voor Red Bull en Audi, die voor het eerst een eigen aandrijflijn aan het bouwen zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties