Tung ziet Verstappen weer meer risico's nemen: 'Hij kan zich inmiddels ook wel wat permitteren' Formule 1
Formule 1

Tung ziet Verstappen weer meer risico's nemen: 'Hij kan zich inmiddels ook wel wat permitteren'

Tung ziet Verstappen weer meer risico's nemen: 'Hij kan zich inmiddels ook wel wat permitteren'

Coureur Ho-Pin Tung heeft in zijn analyse bij nu.nl teruggeblikt op de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlander gaat onder andere in op het risico dat Red Bull Racing met Max Verstappen nam om ook nog het punt voor de snelste ronde te kunnen pakken. Het ging allemaal goed, maar het had ook zomaar verkeerd kunnen gaan, legt Tung uit.

Verstappen domineert al tijdenlang op de meeste Formule 1-circuits, maar binnen het team lijkt de Nederlander ook een steeds bepalendere rol te krijgen. Waar Ferrari-coureur Carlos Sainz in het begin van de race nog naar de instructies moest luisteren om Charles Leclerc niet aan te vallen, en waar Lewis Hamilton op zijn plek werd gezet door teambaas Toto Wolff, maakte Verstappen aan Red Bull duidelijk dat hij het punt voor de snelste ronde wilde hebben.

Aangezien Red Bull besefte dat de Nederlander hoe dan ook voor de snelste rondetijd zou gaan, besloot het team dat Verstappen dat beter op nieuwe banden dan op oude banden kon doen. Dat Red Bull hieraan meewerkte, was opvallend te noemen, omdat Red Bull er als team niks mee kon winnen: Sergio Pérez had namelijk al de snelste rondetijd staan. Verstappen reed in de 51e ronde een 1:08,150, waarna Pérez net wat sneller ging in ronde 52: 1:08,111. Dat net Pérez die snelste rondetijd had, gaf Verstappen vermoedelijk net wat meer motivatie om het puntje terug te pakken.

Verstappen kan zich risico's permitteren

Volgens Tung nam Red Bull risico's door Verstappen te laten stoppen, ondanks dat het team er zelf niks mee kon winnen. 'Aan een pitstop kleeft altijd een risico en na de stop was het gat naar Charles Leclerc ook maar drie seconden. En achteraf zeker, met alle straffen die na de race nog voor het overschrijden van de track limits zijn uitgedeeld. Stel je toch voor dat ook Verstappen vijf seconden had gekregen, dan was het uiteindelijk verschil nog maar 0,1 seconde geweest', legt Tung uit. Overigens was Verstappen in ronde 70 zijn banden rustig op aan het warmen, dus bij een slechte stop had hij in twee ronden tijd waarschijnlijk nog flink wat meters kunnen goedmaken op de Monegask.

In de tweede helft richtte Verstappen zich op het punt voor de snelste ronde, maar de zege werd al eerder veiliggesteld. 'Hij is gretig en wil iedere race winnen, maar zit inmiddels ook in zo'n positie dat hij zich daarvoor wat meer kan permitteren', wijst Tung op de voorsprong van inmiddels 81 punten. 'Dat was te zien in het duel met Leclerc. Dat was erg agressief.' Tung zag ook nog hoe Verstappen bij een latere inhaalactie op Leclerc voor bocht 3 bij het DRS-detectiepunt achter zijn rivaal bleef rijden. 'Verstappen hield echter in, maar hij positioneerde zichzelf wel dusdanig dat hij alsnog als leider de bocht uit zou komen en dan toch het voordeel van DRS zou hebben. Die totale controle en vooral het overzicht dat hij heeft achter het stuur is fenomenaal.'

AlphaTauri en De Vries laten onvoldoende zien

Waar Verstappen als hobbyproject nog even 67 seconden spendeerde aan het pakken van een extra punt, is Nyck de Vries bij AlphaTauri al het hele seizoen op zoek naar dat ene puntje. Als we de geruchten mogen geloven, begint de tijd ook te dringen, en punten pakken lijkt een heel karwei bij de nummer tien uit het constructeurskampioenschap. 'De AlphaTauri is eigenlijk nergens echt goed in', ziet Tung. 'Ook dit weekend was het bijvoorbeeld weer de langzaamste auto op het rechte stuk. Dan ga je als coureur automatisch meer risico nemen. Dat was zondag duidelijk te zien aan Yuki Tsunoda, die toch wat overenthousiast was in bocht 1 na de start', aldus de 40-jarige Velpenaar.

De Vries kwam uiteindelijk als vijftiende over de streep, maar viel na een straf in de avond terug tot de zeventiende plek. Daarmee eindigde hij nog twee plekken hoger dan Tsunoda, die als laatste eindigde in een belabberd weekend voor het team. 'Ook Helmut Marko en het team weten dat het scoren van punten met de AlphaTauri een moeilijke opgave is, maar je moet opvallen, iets speciaals laten zien met momenten van bijzondere snelheid of acties. Voor De Vries was het een solide weekend, maar solide is eigenlijk niet goed genoeg', vreest Tung.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws