Ho-Pin Tung is het niet eens met degenen die Kevin Magnussen als aanstichter zien van de startcrash in Monaco. De Nederlandse analist licht de rol van Sergio Pérez in het incident uit, en merkt op dat de 34-jarige Mexicaan misschien wel meer verkeerd deed dan zijn Deense concurrent.
Tung beseft dat veel volgers vooral Magnussen als schuldige zien. De Haas-coureur verzamelde dit seizoen al tien strafpunten op zijn superlicentie, en riskeert een schorsing van een race. Magnussen tikte Pérez aan, die vervolgens hard de muur inging. 'Er was op sociale media veel te doen over het aandeel van Kevin Magnussen bij de crash met Sergio Pérez, maar eerlijk gezegd ben ik het wel met de wedstrijdleiding eens dat dit een race-incident was', zegt Tung in de terugblik van nu.nl. 'Als je iemand de schuld wil geven, neig ik zelfs meer naar Pérez dan naar Magnussen.'
Daarmee wil Tung Magnussen niet helemaal vrijpleiten. 'Natuurlijk zet Magnussen een optimistische actie in, maar de stewards kijken ook naar hoeveel ruimte een coureur nog heeft. Het was niet zo dat Pérez niet verder naar links kon, en hij wilde natuurlijk op de ideale lijn blijven, maar er was nog veel ruimte aan de linkerkant. In de onboardbeelden zag je Pérez ook duidelijk in zijn rechterspiegel kijken', zo stipt de 41-jarige Velpenaar een cruciaal punt aan. 'Hij voelde dat hij een slechte exit had, terwijl Magnussen juist een sterke run had.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Misschien verwachtte Pérez niet dat Magnussen daar zou zitten, maar hij had kunnen en misschien wel moeten weten dat Magnussen er zit', vervolgt Tung. 'Pérez had hem niet zo hoeven afknijpen. Dat er zo'n zware crash volgt, is vervelend voor de betrokkenen, maar over het algemeen kijken de stewards daar niet naar', aldus de ervaren coureur.
Red Bull ziet budget verdampen
Tot nu toe had Red Bull Racing nog geen zware klappers gehad, maar na de crash van Pérez zal daar verandering in komen. Teamadviseur Helmut Marko gaf na de Grand Prix van Monaco aan dat de kosten zo'n twee tot drie miljoen euro bedragen. 'Deze crash heeft grote gevolgen voor Red Bull. De auto van Pérez is volledig afgeschreven, en dat levert een enorme kostenpost op. Dat is niet wat je wil met het oog op het budgetplafond', schrijft Tung. De twee tot drie miljoen gaan van het budget voor ontwikkelingen aan de RB20 en het ontwerp van de RB21 af. Het miljoenenbedrag staat gelijk aan meerdere upgradepakketten.
Voor Pérez was het een abrupt einde van een toch al zeer slecht weekend. 'Sowieso had deze crash vanuit het oogpunt van Pérez nooit mogen gebeuren. Het begon al met zijn slechte kwalificatie. Dan zit je in de achterhoede, en riskeer je in het gedrang terecht te komen. Dat zal echt beter moeten.' Afgelopen jaar crashte Pérez in de kwalificatie van Monaco, en kwam hij ook geen moment in aanmerking voor punten in het prinsdom.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties