Yuki Tsunoda is zeker niet ontevreden met hoe zijn Visa Cash App RB-team aan het 2024-seizoen is begonnen. Hoewel de Japanner ervan baalde dat hij tijdens de eerste twee races geen punten wist te behalen, merkte Tsunoda al gauw dat het tempo van de VCARB01 wel goed was. In Australië was er dan eindelijk wel de kans voor de RB-coureur om de punten in te rijden, wat vertrouwen geeft voor de rest van het jaar.
'Het tempo is zeker heel goed. Maar de eerste twee races (Bahrein en Saoedi-Arabië, red.) waren erg frustrerend, omdat er een paar dingen gebeurden. Ik denk dat er kansen waren om de punten in te rijden en die hebben we gemist. We wisten dat we gewoon een schone race zonder incidenten nodig hadden en in Australië is dat gelukt, zonder fouten te maken', blikt de Japanse coureur terug op de start van het seizoen, tegenover de Italiaanse tak van Motorsport.com.
In Jeddah wist de Japanse coureur Q3 te behalen tijdens de kwalificatie, maar het verdedigende rijwerk van Kevin Magnussen tijdens de race zorgde ervoor dat Tsunoda buiten de punten eindigde. In Australië wist Tsunoda echter weer een prima kwalificatie neer te zetten, en tijdens de race wist hij tot aan de finish uit de problemen te blijven. Het leverde de coureur een P7-resultaat op.
Tsunoda wist daarmee in Australië kostbare punten binnen te halen voor Red Bulls zusterteam. 'Dit zijn heel belangrijke punten voor mij en ook voor het team en ze geven ons vertrouwen voor de volgende races', legt Tsunoda uit. 'Ik denk dat het, vooral na het veranderen van de identiteit van het team, gemakkelijk lijkt om eindelijk een schone race te rijden, maar dat was het niet voor ons. Achter de schermen zijn er veel veranderingen geweest, zoals in de fabriek en op het circuit. Dus ja, de verbetering was zeker positief, we boekten race na race vooruitgang.'
De Japanner benoemt ook specifiek welke veranderingen er precies zijn doorgevoerd bij de VCARB01-bolide, in vergelijking tot de auto van vorig jaar. 'Het is echt indrukwekkend hoe onze auto zich anders gedraagt dan vorig jaar, in een paar bochten gebruiken we bijvoorbeeld een extra versnelling vergeleken met de auto van vorig seizoen', vertelt Tsunoda.
Invloed Tost nog groot
De RB-coureur merkt echt een wereld van verschil tussen de 2024-bolide en de auto van vorig jaar, en denkt dat zijn team dat nog altijd te danken heeft aan oud-teambaas Franz Tost, die aan het einde van het 2023-seizoen met pensioen ging. 'We weten dat we vorig jaar, vooral in de eerste helft van het seizoen, veel problemen hadden. Ik denk dat het werk dat we hebben gedaan om onze auto te verbeteren en de hoeveelheid upgrades die we hebben gemaakt in de tweede helft van het kampioenschap van vorig jaar, zoals bijna elke race, zeker hun vruchten hebben afgeworpen. Het is echt indrukwekkend wat ons team heeft bereikt. Zonder Franz (Tost, red.) hadden we dit resultaat niet kunnen behalen. Dus er is zeker nog een beetje van Franz zijn invloed voelbaar', aldus Tsunoda.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties