Nadat Fernando Alonso in de eerste drie races van het seizoen op het podium wist te eindigen, heeft Aston Martin het in Azerbeidzjan lastiger. Het team werd tijdens beide kwalificatiesessies geplaagd door DRS-defecten en loopt sindsdien achter de feiten aan. In de sprintrace ging het voor het eerst wél goed met het DRS-systeem, maar zowel Alonso als teamgenoot Lance Stroll zijn er niet gerust op dat dit morgen tijdens de Grand Prix ook het geval is.
Alonso en Stroll moesten de sprintrace vanaf een achtste en negende positie beginnen en wisten allebei lichte progressie te boeken tijdens de korte race van zeventien ronden. Alonso wist Alexander Albon en Lewis Hamilton te verschalken en eindigde op korte afstand van landgenoot Carlos Sainz als zesde. 'We zijn blij dat we wat punten gepakt hebben in de sprintrace, nadat we twee posities gewonnen hebben', vertelt de Spanjaard aan Sky Sports F1. 'Ik weet niet zeker of het DRS-probleem dat we het hele weekend gehad hebben nu opgelost is, maar dat gaan we vanavond analyseren en hopelijk is het in orde morgen.
De coureurs hadden vandaag wind mee op het rechte stuk, wat ervoor zorgde dat de slipstream niet zo sterk was als verwacht, zag ook Alonso: 'Zelfs met de DRS geactiveerd was het best lastig vandaag om in te halen. We waren allemaal erg aan elkaar gewaagd qua snelheid. Ik denk dat we wat meer geleerd hebben over de banden omdat vandaag onze eerste long run van het weekend was. Ik geloof dat we een kans hebben om morgen nog hoger te eindigen in de race en er is altijd een kans op een safetycar of een rode vlag hier.' De Spanjaard mag de Grand Prix vanaf de zesde positie aanvangen en bevindt zich dan dus ook in een betere uitgangspositie.
Stroll tevreden over snelheid
Ook teamgenoot Stroll wist zich iets naar voren te werken, en stelde met een achtste positie een dubbele puntenfinish voor het team veilig. 'Het werkte ja. Ik wil niet zeggen dat het opgelost is’, zegt de Canadees tegen F1TV over de DRS-problemen. ‘We hebben morgen nog zo’n vijftig ronden te gaan. Het werkte voor het eerst dit weekend, dat was fijn.’ Qua snelheid kon de 24-jarige terugkijken op een goede race. ‘Het voelde goed. We waren in de race veel competitiever dan in de kwalificaties vanmorgen en gisteren. We liepen in op Hamilton aan het einde van de race en ik zag dat Fernando inliep op de Ferrari (van Sainz, red.), en we stonden gisteren niet bij ze in de buurt, dus dat is zeker goed.’
Aston Martin bungelde in de openingsraces van het seizoen onderaan de lijstjes met topsnelheden, maar dat is in Bakoe niet langer het geval. Het team bracht een nieuwe achtervleugel mee, en dat heeft geholpen: ‘We zijn sneller op de rechte stukken, maar langzamer in de bochten omdat we minder downforce hebben. Dat is de afweging, maar hier wil je snel zijn op de rechte stukken.’ Concurrent Mercedes heeft juist wel een zwakkere topsnelheid, en dat kan Alonso en Stroll morgen helpen in het gevecht met de nummer drie in de constructeursstand.
Stroll geniet van het nieuwe format
Waar onder andere Max Verstappen en Albon erg kritisch zijn op het sprintformat, bevalt het Stroll allemaal wel. ‘Het is heel intens ja. Maar ik stap gewoon in de auto als ze me dat vertellen, ik doe wat zij me vertellen. Zonder grappen is het wel heel opwindend, het is heel leuk voor de fans en voor de coureurs. Elke keer dat we in de auto stappen vechten we ergens voor. De adrenaline is zeker hoog elke keer als we in de auto stappen. Maar in een ideale wereld zou ik graag zien dat we het traditionele format aanhouden, maar in twee dagen, dat zou cool zijn. Dus een eerste vrije training, en dan een kwalificatie en een race. Het is spannend om weinig trainingstijd te hebben en de juiste keuzes te moeten maken ondanks het gebrek aan tijd op het circuit. Het houdt iedereen scherp. Normaal hebben we de hele vrijdag nog erbij, en het is leuk om niet 100% zeker te zijn. Met 24 races per jaar krijg je zo een hele vakantie erbij, dan kan je toch een beetje zonnen nog', grapt de Canadees.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties