Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner en Paddy Lowe, de voormalig uitvoerend directeur van Mercedes, blikten terug op hun werkzaamheden binnen de Formule 1. Ondanks dat de beide heren een volledig andere functie bekleedden tijdens hun Formule 1-carrière, weten ze één ding zeker: werken in de koningsklasse van het racen is niet voor iedereen weggelegd.
Steiner en Lowe schoven aan bij het Adelaide Motorsport Festival, waar hen vooral gevraagd werd naar hun belevingen binnen de Formule 1. Steiner ruilde zijn positie als teambaas bij het team van Haas enkele maanden geleden noodgedwongen in voor een nieuw avontuur als analist, en die afstand die hij nam van het actief betrokken zijn bij het team bood hem ook nieuwe perspectieven. ‘Je moet het wel echt willen,’ benadrukte hij. ‘Anders zou je het gewoon niet doen, want het hoeft allemaal niet.’
Formule 1 is niets waard als passie ontbreekt
Volgens de Italiaan is het allemaal heel simpel: zonder passie kom je nergens in de wereld der motorsport. ‘Dan kan je het tempo gewoon niet aan en weet je gewoon dat je het niet lang vol zal houden. Mensen hebben al snel door dat het niet goed gaat als ze kunnen zien dat je hart er niet in zit. De ene helft bestaat uit de dingen die je doet, maar de rest is niet meer dan passie en emotie.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Steiner weet inmiddels dat die druk het juist lastig maakt om succesvol te zijn als teambaas. ‘Je moet altijd presteren als team, zelfs als de volgende race al om de hoek is. Je raakt er als teambaas wel aan gewend, maar nu ik dat niet meer ben zie ik wel hoe groot de druk is die op onze schouders ligt. Het is eigenlijk heel intens, maar op dat moment voelt het allemaal heel normaal.’
Ook ingenieurs hebben geen makkelijke functie volgens Lowe
Ook Lowe snapt precies wat de voormalig teambaas bedoelt, al merkte hij het vooral op vanuit het oogpunt van ingenieurs. ‘Het is een standaard gezegde dat je net zo goed bent als de resultaten van je laatste race, dus er is altijd een soort druk op je schouders. Dat weten we allemaal, ook de ingenieurs.’ Het is daarom nog frustrerender voor de ingenieurs om aan te moeten horen dat er iets niet goed gaat. ‘Dat hoef je ons echt niet te vertellen, we weten wel dat er nog hard gewerkt moet worden.’
Volgens de voormalig uitvoerend directeur van Mercedes, die na zijn 32 jaar in de Formule 1 wel het één en ander weet over de sport, blijven ingenieurs het liefst zo neutraal mogelijk. ‘We gaan gewoon door, want we zijn verder niet emotioneel. Al ken ik wel iemand die dat wél is op sommige momenten,’ grapte Lowe over Steiner. ‘Maar als ingenieurs weten we wat we moeten doen. Al moeten we wel de tijd krijgen om dingen ook te vieren, want als je daar geen ruimte voor krijgt zal je daar nooit de kans voor krijgen. Ons werk als ingenieurs gaat gewoon altijd door.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties