Geen enkel Formule 1-team is hetzelfde, en ook intern zijn er grote verschillen op te merken die vaak tot stand komen door de aanpak van de verschillende teambazen. Mercedes-teambaas Toto Wolff sprak zich de afgelopen jaren wel vaker uit over de no blame culture die hij binnen de Duitse renstal hanteert, al zal deze aanpak op dit moment belangrijker zijn dan ooit.
Ondanks dat Mercedes het de afgelopen seizoenen lang niet zo goed heeft gedaan als ze het tijdens hun eigen dominante periode deden, benadrukte Wolff recentelijk wel vaker dat hij nog altijd dezelfde aanpak hanteert. Hij is sinds 2013 de teambaas van de Duitse renstal en dus heeft de Oostenrijker hoe dan ook verstand van zaken, en dat feit vormt de basis voor zijn leiderschap. Uiteindelijk is hij namelijk altijd verantwoordelijk.
Wolff als oorzaak achter alle Mercedes-fouten
‘Als er een probleem ontstaat, is het voornamelijk mijn fout,’ legde de teambaas uit bij Sky Sports. ‘Als een monteur een fout maakt, is het zelden een menselijke fout. Soms laat de educatie van de monteur te wensen over waardoor hij niet weet hoe hij met bepaalde materialen om moet gaan, en dat is dan mijn fout. Als de wheel gun niet fatsoenlijk werkt is dat ook mijn fout.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Wolff is het allemaal heel simpel: als er ergens een fout ontstaat, is hij hoe dan ook een fundamenteel onderdeel van de oorzaak. ‘Als er ergens iets mis lijkt te gaan in de coördinatie, is dat in principe ook mijn fout. We proberen het team zo samen te stellen dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen, maar als er dan een fout ontstaat ligt de schuld bij het probleem en niet bij de persoon.’
Wolff weet namelijk dat de gevolgen veel groter zijn als het team de schuld wél afschuift op een van de medewerkers. ‘Dan creëer je een omgeving vol angst, en in dat soort situaties voelen mensen zich niet veilig genoeg om dingen aan te geven. Je moet ze die mogelijkheid in een team echter wel geven.’ En juist daarom koos Wolff uiteindelijk voor de aanpak die hij al jarenlang hanteert.
Twee coureurs met één doel
‘Ik sta het dan ook niet toe dat er een soort tweedeling ontstaat in de garage,’ benadrukte Wolff. De Oostenrijker wil een eenheid onder zich creëren en houden, wetende dat dat uiteindelijk zal leiden tot succes. ‘Het is één team met twee coureurs. De coureurs delen dezelfde doelstellingen in hun werk voor het team, al weten we ook dat iedereen zijn eigen doelen voor ogen heeft. Ze willen het kampioenschap winnen en hun teamgenoot verslaan.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ondanks het feit dat Wolff weet dat Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en George Russell hun eigenbelang niet onder stoelen of banken zullen steken, verwacht hij wel dat zij de no blame culture van hem overnemen. ‘Dat is wel een eigenschap van grote kampioenen. Zij kijken eerst naar zichzelf en hun eigen fouten. Pas als we merken dat het team een fout gemaakt heeft, volgt er een gesprek over hoe we bepaalde situaties kunnen verbeteren in de toekomst.’
Wolff prijst zichzelf in ieder geval voor zijn houding, wetende dat hij een sterkere band met zijn coureurs creëert met zijn aanpak. ‘Ik geef mijn coureurs nooit zomaar de schuld. Ik probeer juist altijd mijn arm om hun schouders te leggen als er ergens iets fout is gegaan.’ Volgens de Oostenrijker werpt dat andersom ook vruchten af. ‘Op die manier zorgen de coureurs ervoor dat ze het team vertrouwen kunnen geven.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties