Mercedes-teambaas Toto Wolff wil niet net zoals Christian Horner in 2015 vragen om nieuwe regels om de dominantie van Red Bull Racing te doorbreken. De Oostenrijker heeft eerder aangegeven dat de regelwijziging van 2022 gericht was op het doorbreken van de dominantie van Mercedes, maar Wolff vindt ook dat Red Bull het beste werk heeft geleverd. Het vragen om een regelwijziging is in zijn ogen tijdverspilling.
Toen Wolff in 2013 net bij de Duitse renstal kwam duurde het niet lang voordat Mercedes regeerde. Met het ingaan van het hybride-tijdperk waren de Zilverpijlen niet meer te stoppen, en dat zeven jaar lang. In 2015, twee jaar na de laatste titel van Red Bull Racing, was Red Bull-teambaas Christian Horner er wel klaar mee en verzocht de bestuursorganen van de koningsklasse om het op te lossen. 'Het probleem is dat het gat zo groot is', verkondigde Horner in 2015. 'Dat is niet goed voor de sport. De FIA heeft de mogelijkheid om in te zien hoeveel vermogen de krachtbronnen leveren. Zij hebben de feiten en kunnen ingrijpen om het veld dichter bij elkaar te brengen.'
Bij Mercedes duurde het lang om over het einde van het 2021-seizoen heen te komen, en daarom kwam de dominantie van Red Bull vanaf 2022 aardig hard aan. Mercedes heeft het ondertussen al twee jaar lastig, en het derde moeilijke jaar lijkt te zijn begonnen. Wolff wil hoe dan ook niet vragen of de FIA Red Bull af kan remmen. 'Ik wil niet hetzelfde doen als mijn collega-teambaas in 2015 deed', verkondigt Wolff stellig, geciteerd door Motorsport.com. 'Hij riep toen op om de regels te wijzigen en de dominantie te doorbreken', gaat de Oostenrijker verder. Naar zijn idee is het vragen om veranderingen in de regels tijdverspilling. 'Red Bull heeft de afgelopen jaren het beste werk geleverd. Ere wie ere toekomt.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Red Bull had zich tijdens het Mercedes-tijdperk klaargestoomd voor de regelwijzigingen in 2022, die de auto's met ground effect introduceerden. Mercedes kreeg te maken met porpoising, en leek richting het einde van het 2022-seizoen wat te hebben gevonden nadat ze won in Brazilië. Het jaar erop bewees dat Mercedes wederom de verkeerde richting in was geslagen, en de eerste twee resultaten van het 2024-seizoen waren nog niet bepaald overtuigend. Ondertussen lijkt Red Bull weer vooruitgang te hebben geboekt. 'Wanneer ze willen, verdwijnen ze na de start aan de horizon en dan zijn ze gezien. Het lijkt erop dat ze op een ander niveau rijden. Onze sport is een eerlijke sport. De beste prestaties komen van de beste teams, met de beste bolides en de beste rijders', aldus Wolff.
Vasseur denkt er net zo over als Wolff
Mercedes staat na de eerste twee races vierde in het kampioenschap, maar haar 2023-rivaal Ferrari is voorlopig het tweede team. De Italiaanse renstal vocht vorig jaar met de Zilverpijlen om de tweede plek in het kampioenschap, maar op dit moment is zelfs Ferrari een maatje te groot voor de Duitse renstal. Terwijl Ferrari ook niet kan tippen aan Red Bull en al sinds 2008 bezig is om weer een titel naar Maranello te halen, vraagt Vasseur ook niet om een regelwijziging. 'Als we dezelfde progressie kunnen boeken als in 2023, dan zou dat enorm bemoedigend zijn', zegt Vasseur.
'Voor nu focus ik me op het team en het feit dat we de auto moeten doorontwikkelen', gaat de Fransman verder. 'Zelfs als we op een gegeven moment voor Red Bull staan, dan moeten we ervoor zorgen dat we daar blijven. Als we eerste, tweede, of derde worden, mogen we niet stoppen met ontwikkelen. We pushen enorm hard, en daar gaan we mee door.' Ferrari neemt aan het einde van het 2024-seizoen afscheid van Carlos Sainz om Lewis Hamilton te verwelkomen. Mercedes heeft er dus een extra zorg bij dit jaar: het opvullen van Hamiltons stoeltje. De naam van Sainz is al een paar keer gevallen, maar of hij de nieuwe teamgenoot van George Russell wordt, is nog even afwachten.
Wie gaat volgens jou het zitje van Hamilton opvullen? Laat het weten in de comments! Nog geen account? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties