Mercedes heeft met de W15-bolide bewezen dat ze niet goed weten hoe ze een vloer moeten ontwerpen en hoe ze de 2022-reglementen het beste kunnen interpreteren, zo luidt het oordeel van de mannen van The Race-podcast. De aanhoudende problemen bij de Duitse renstal worden uitvoerig besproken, vooral nu dat Ferrari wel een sprong vooruit lijkt te hebben gedaan. Ook gaan ze in op of Lewis Hamilton al zijn vertrouwen in Mercedes heeft opgegeven.
Volgens F1-journalist Ben Anderson is de situatie bij Mercedes onveranderd sinds 2022, het jaar waarin Mercedes het verkeerde pad koos voor de ontwikkeling van hun grondeffectauto. 'Ze hebben nog steeds dezelfde problemen, de bouncing is zelfs nog steeds een probleem', legt Anderson uit in The Race-podcast.
Volgens de Britse journalist is zelfs aan Toto Wolff zelf tegenwoordig te merken dat hij het eigenlijk al heeft opgegeven om nog een oplossing voor de W15 te vinden. 'Na Saoedi-Arabië zei hij (Wolff, red.) een soort van grappende opmerking over hoe hij met de aanhoudende teleurstellingen (bij Mercedes, red.) omgaat, en hij vertelde grappend dat ze hem pillen hadden voorgeschreven, maar hem niet hadden verteld hoeveel hij er mocht nemen. De manier waarop het dat grapje maakte, is dat hij al bijna de moed heeft opgegeven, en nu dit coping-mechanisme heeft om er maar luchtig over te doen. Maar hij heeft wel het woord fundamenteel gebruikt, dus er mist iets fundamenteels aan de auto, en dat mist er al bijna drie jaar.'
'Mercedes weet niet hoe ze een goede vloer moeten ontwerpen'
Anderson denkt zelf wel te weten waar het fundamentele probleem van Mercedes zit. 'Ik denk echt dat het met de vloer te maken heeft,' aldus de Brit. 'Ze weten niet hoe ze een goede vloer moeten ontwerpen. Ze waren heel goed in het ontwerpen van de vorige generatie F1-auto's, met een slimme bovenkant en aerodynamisch design, maar ze lopen achter betreffende hun kennis hoe ze een vloer moeten laten werken, in vergelijking met andere teams.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding
Journalist Glenn Freeman is het met zijn collega eens dat Mercedes inderdaad achter lijkt te lopen, en zag de W15 als een laatste kans voor de Duitse renstal om te laten zien dat ze het 2022-reglement goed weten te interpreteren. 'Toen de auto (W15, red.) werd gelanceerd, dacht ik: deze auto laat ons weten of Mercedes the huidige regels begrijpt. En dat doen ze dus nog steeds niet. Ze lopen denk ik zelfs meer dan een jaar achter, en zijn echt de weg kwijt.' Anderson voegt daaraan toen dat hij denkt dat, naast de auto, ook de simulator tools van Mercedes geen juiste correlatie vertonen met wat de auto op de baan doet, wat het team niet helpt om de auto snel te verbeteren.
'Ferrari heeft gedaan wat Mercedes had willen doen'
Waar de problemen bij Mercedes volgens de drie mannen van The Race zich nog altijd opeenstapelen, lijkt het bij Ferrari wel een stuk beter te gaan in vergelijking met vorig jaar. 'Ze hebben goed werk verricht', vergelijkt F1-journalist Edd Straw het werk van Ferrari met dat van Mercedes. 'Ze lopen nog steeds achter bij Red Bull, maar ze hebben eigenlijk gedaan wat Mercedes graag had willen doen. Ze hebben geen fundamentele problemen, en hun enige uitdaging is nu om steeds meer performance aan de auto toe te voegen. Als ze dit sneller kunnen doen dan Red Bull, dan kunnen ze het gat (naar de Oostenrijkse renstal, red.) dichten.'
Tekst loopt door onder de afbeelding
Freeman is het met zijn podcastcollega eens betreffende de prestaties van de Scuderia. 'Ferrari heeft gedaan wat ze vorig jaar beloofde te doen, en ze hebben echt een stap vooruit gezet met de auto van dit jaar. Het lijkt alleen nog niet zo indrukwekkend op dit moment, want Red Bull heeft ook een stap vooruit gezet.' Het oordeel van Freeman brengt het gesprek even op Red Bull, en de aanhoudende dominantie van de Oostenrijkse renstal. 'Ferrari en Mercedes zijn eigenlijk schuldig aan de dominantie van Red Bull, niet Red Bull zelf', concludeert Straw. 'Ze hebben dezelfde tools als Red Bull, maar ze hebben niet hetzelfde werk verricht.'
Heeft Hamilton handdoek in de ring geworpen?
Ook Lewis Hamilton, die volgend jaar zijn overstap naar Ferrari maakt, wordt nog even het onderwerp van het gesprek, en Straw vraagt zich af of de zevenvoudig wereldkampioen het vertrouwen in Mercedes nu al volledig heeft opgegeven. 'Ik denk niet dat hij het heeft opgegeven, maar dat hij gewoon heel teleurgesteld is', concludeert Freeman. 'Het is sowieso een verwarrende tijd voor Lewis, want hij is er nog maar een jaar en hoeft zich geen zorgen te maken over hoe Mercedes de problemen op de lange termijn zal gaan oplossen. Hij zal zich waarschijnlijk afvragen: wanneer ga ik me focussen op het rijden in de rode auto's volgend jaar?'
Freeman vindt het over het algemeen echter niet verontrustend dat Hamilton een slechte start van het seizoen beleeft, omdat het niet de eerste keer is voor de Brit. 'Zelfs toen hij een goede Mercedes-auto had, zoals tijdens de Bottas-jaren, gebeurde het. Bottas reed de auto's vaak beter tijdens de eerste paar races van het jaar, totdat Lewis de auto begon te begrijpen en een grote sprong vooruit maakte. De vraag is: kan hij dat dit jaar ook met een auto met fundamentele problemen?' Of dat zal gaan gebeuren, weten de mannen nog niet, maar Anderson weet wel: 'Ferrari gaat een stap vooruit voor hem zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties