Günther Steiner merkt dat het bij Haas nog niet op rolletjes loopt, maar geeft aan blij te zijn met de komst van Kevin Magnussen. Vlak voor de wintertests in Bahrein werd duidelijk dat de oud Haas-coureur een terugkeer zou maken, en dat moet de Amerikaanse renstal goed doen. Zijn hulp is hard nodig, al helemaal omdat Haas ook op logistiek gebied ongeluk kende voorafgaand aan testweek 2.
De vracht van Haas was namelijk vertraagd, waardoor ze de ochtendsessie van dag 1 moesten missen. 's Middags deed reservecoureur Pietro Fittipaldi het verdienstelijk, maar ook gedurende de ochtendsessie van dag 2 verloopt het niet vlekkeloos bij het team. 'We maken niet genoeg meters, dat is frustrerend', meldt de Haas-teambaas bij Sky Sports F1.
'We kenden eerst een probleempje hier, toen weer een probleempje daar.. We moeten aan de bak om de boel draaiende te krijgen', voegt hij daaraan toe. Haas heeft moeite met het oplossen van diverse kleine kinderziekten van de VF-22 vanwege het feit dat het een totaal nieuwe bolide betreft. 'Het is een totaal nieuwe bolide en dat brengt een leerproces met zich mee. Het hoort er allemaal bij, maar het maakt het niet minder frustrerend dat het niet altijd werkt.'
Haas mag tijd inhalen
Haas miste de eerste sessie van de testweek dus, en vreesde dat het die vier uur kwijt was. Ze dienden een verzoek in bij de andere teams of ze op zondag vier uur mochten testen om voor de gemiste sessie te compenseren. 'We krijgen niets extra's, we krijgen terug wat we gemist hebben', vindt Steiner. 'Als onze vracht er op maandag gewoon was, had één van onze werknemers niet dertig uur achter elkaar hoeven te werken.'
'Het was ideaal geweest om die vier uur in te halen op zondag, maar twee teams wilden dat niet. Het moest een unanieme beslissing zijn', vervolgt hij. Naar verluidt was McLaren een van de teams die tegen was. Nu krijgt Haas een uurtje vanavond (vrijdag), een uurtje vóór de tests op zaterdag, en twee uur na afloop van de tests op de laatste testdag.
Haas kiest voor ervaring
Een van de grote verhaallijnen van de testweken in Bahrein is de terugkeer van Kevin Magnussen, die Nikita Mazepin vervangt bij Haas. Daarmee halen ze dus ervaring binnen, na een jaar lang met twee rookies te rijden. 'Dat was deels de reden dat we voor Magnussen gegaan zijn', stelt de Tiroler. 'Vorig jaar hadden we geen benchmark.'
'Die konden we wel krijgen door een routinier te laten testen, maar dan misten de rijders zelf weer testtijd. Dat vonden ze niet leuk. Nu het probleem zich voordeed met Mazepin, was de vraag wat we wilden. Nog een rookie?', vraagt Steiner zich hardop af, om die suggestie vervolgens snel weg te wuiven. 'Dat was niet echt gewenst, want dan hadden we wederom geen idee hoe goed de auto werkelijk is.'
'Het zal een paar races kosten voor hem (Magnussen, red.) om weer de vorm terug te vinden van de afgelopen jaren. We gaan er echter komen', weet Steiner. Hij heeft er vertrouwen in dat de Deen de vorm weer oppakt die hij in zijn eerdere termijn bij Haas getoond heeft. Mocht Magnussen alles uit de auto kunnen halen dan zal dat teamgenoot Mick Schumacher ook goed doen. Hij kan zichzelf dan immers vergelijken met een ervaren collega. 'Mick is er ook blij mee', concludeert Steiner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties