Soevereine Verstappen pakt record met tiende zege op rij, Pérez laat Tifosi harder huilen Formule 1
Formule 1

Soevereine Verstappen pakt record met tiende zege op rij, Pérez laat Tifosi harder huilen

Soevereine Verstappen pakt record met tiende zege op rij, Pérez laat Tifosi harder huilen

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Italië uiteindelijk met hakken over de sloot weten te winnen. Daarmee breekt de coureur van Red Bull Racing het record van meeste zeges op rij, maar de regerend wereldkampioen kreeg te maken met een technisch probleem aan het einde van de race. Sergio Pérez ging uiteindelijk beide Ferrari-coureurs voorbij en pakte P2. Carlos Sainz en Charles Leclerc eindigden respectievelijk op P4 na een gevecht die in tranen had kunnen eindigen.

De race begon dramatisch voor Yuki Tsunoda. De coureur van AlphaTauri moest in de formatieronde zijn race al staken. Het technische probleem was direct duidelijk, want er kwam rook onder de auto van de Italiaanse renstal vandaan. Hierdoor werd de start van de Grand Prix van Italië uitgesteld om de bolide van Tsunoda achter de vangrails te krijgen. De coureurs kregen nog een formatieronde de tijd om de banden op te warmen, ondanks dat het al warm was in Monza, waarna veel verwarring ontstond.

Twintig minuten na de originele starttijd was het weer tijd voor een nieuwe formatieronde voor de start van de race. De top vijf kwam redelijk goed weg, waardoor er geen positiewisselingen waren in de eerste bocht. Echte hectiek bleef ook uit, want iedereen kwam heelhuids door de eerste chicanes. De grootste winnaar van de eerste ronde was Nico Hülkenberg, die zich na de eerste ronde al op de tiende plek vond.

Sainz slaat eerste aanval van Verstappen af

In de openingsronden van de race waren de onderlinge verschillen nog heel klein. Zo bleef Verstappen binnen een seconde van Sainz, terwijl Leclerc op zijn beurt weer binnen een seconde van de Red Bull-coureur wist te blijven. In de vierde ronde, toen DRS al actief was, werd het al snel duidelijk dat Verstappen meer snelheid had dan Sainz. De Spanjaard werd al heel snel onder druk gezet door de tweevoudig wereldkampioen. Ook over de boordradio was het vertrouwen bij Verstappen te horen.

Verstappen kreeg van Gianpiero Lambiase wel voorzichtig moest doen in openingsfase van de race en daar gaf de Red Bull-coureur gehoor aan. De achterstand op Sainz bleef een tijdje hetzelfde, maar al snel werd duidelijk dat Verstappen de Spanjaard echt aan het oplijnen was. In de zesde ronde was daar de eerste aanval van Verstappen in bocht 1, maar Sainz besloot de deur keihard dicht te doen. De voorvleugel van Verstappen bleef heel, terwijl de Nederlander niet helemaal blij was met de actie van zijn ex-teamgenoot.

Door het korte duel tussen de twee mannen vooraan, kon Leclerc zich enigszins mengen in het gevecht vooraan. De Monegask was buiten DRS-afstand gevallen, maar doordat Verstappen en Sainz wat langzamer door de eerste chicane gingen, kon de Ferrari-coureur aansluiten. Achter de kemphanen vooraan was het Sergio Pérez die even keek bij George Russell, die een tear-off in zijn luchtinlaat had zitten bij zijn linkervoorband.

Red Bull-coureurs pakken allebei een plekje

Het voordeel van Ferrari op het rechte stuk werd in de eerst tien ronden overduidelijk. Verstappen kon het verschil maken in de chicanes, maar de Red Bull-coureur kon het gat naar Sainz richting bocht 1 telkens niet dichten. Leclerc kon ook niet volledig aanhaken bij Verstappen, aangezien het gat net telkens wat groter werd. Tegelijkertijd had de RB19 van Verstappen een voordeel qua banden, aangezien het rubber onder de bolide van Sainz een stuk sneller sleet.

Achter de kopgroep was het weer Pérez die een aanval plaatste op Russell. Opnieuw wist de Brit de aanval af te slaan van de coureur van Red Bull. De nummer vier en vijf van dat moment konden niet echt aanhaken bij de top drie, al begon Leclerc ook snel terrein te verliezen naar Sainz en Verstappen. Het gat tussen de twee coureurs was voor het rechte stuk vaak meer dan zes tienden, waardoor Verstappen niet echt kon aanvallen bij zijn voormalig Toro Rosso-teamgenoot.

Pérez ging in de veertiende ronde voorbij aan Russell. Beide coureurs schoten echter rechtdoor, waardoor de Mexicaan de vierde positie weer terug moest geven aan de Mercedes-coureur. Een ronde vijftien was daar de eerste fout van Sainz in de tweede bocht. Sainz was daardoor direct een prooi voor Verstappen. De Ferrari-coureur probeerde nog te counteren, maar dat lukte niet, waardoor Verstappen de eerste plek ferm in handen had. Ook Pérez ging definitief een plekje vooruit na een inhaalactie op Russell.

Verstappen rijdt vlot weg

Het werd al heel snel duidelijk dat Verstappen over een raceafstand veel meer snelheid had dan Sainz. Binnen een ronde liep de voorsprong van de Red Bull-coureur op naar anderhalve seconde. Tegelijkertijd wist Leclerc naar zijn teamgenoot toe te rijden. De meervoudig racewinnaar zat direct binnen de DRS-afstand en ook Pérez was een stuk sneller dan de mannen van Ferrari. Sainz gaf in de achttiende ronde dan ook aan dat hij door zijn banden was gezakt en Verstappen reed al met een voorsprong van drie seconden vooraan.

Sainz, die in de negentiende ronde al een achterstand van vijf seconden had, kwam als eerste naar binnen. Ook Russell besloot naar binnen te duiken, aangezien de coureur eerder al aangaf dat een undercut de beste strategie zou zijn. Tegelijkertijd stond Red Bull ook buiten met enkele monteurs, maar de Oostenrijkse renstal besloot om niemand naar binnen te halen in de negentiende ronde. Een ronde later was het Verstappen die naar binnen kwam.

Beide Ferrari-coureurs kwamen naast elkaar te rijden toen Leclerc de pitstraat uit kwam rijden. Sainz kwam uiteindelijk voor zijn teamgenoot terecht, maar Leclerc wilde maar al te graag langs de Madrileen. Sainz besloot echter de deur dicht te gooien voor zijn stalgenoot. Pérez kwam in de 21ste ronde naar binnen en kwam vlak achter beide Ferrari-coureurs weer de baan op.

Snelheidsverschil tussen Red Bull en Ferrari heel duidelijk

Lewis Hamilton lag door zijn strategie aan kop van de race, maar dat duurde absoluut niet langs. Op het rechte stuk, richting de eerste bocht, kon de Nederlander alweer voorbij aan zijn rivaal van 2021 en gaan werken aan zijn voorsprong ten opzichte van het clubje van drie achter Hamilton. Sainz kwam in ronde 27 aan de staart van Hamilton te rijden en besloot in de Ascari-chicane voorbij te rijden. De zevenvoudig wereldkampioen kwam in dezelfde ronde nog naar binnen, waardoor ook Leclerc en Pérez langs de Brit gingen.

Het verschil tussen de Red Bull- en de Ferrari-coureurs werd ook op de hards duidelijk. Verstappen bleef ronde na ronde de snelste tijd neerzetten, terwijl Pérez steeds dichter bij Leclerc kwam. De Red Bull-rijder, wilde tweemaal aanvallen bij Leclerc, maar de Ferrari-coureur gooide het gat telkens dicht. Dat deed de Monegask niet altijd helemaal netjes. In ronde 32 was de verzet van Leclerc gebroken en ging Pérez in de eerste bocht voorbij aan de Ferrari-rijder.

In het veld waren er weinig gevechten. Alleen Alexander Albon stond onder druk op het circuit van Monza. De Williams-coureur had namelijk beide McLaren-rijders in zijn nek hijgen, met Lando Norris als meest prominente aanvaller. Norris probeerde wel een aanval in te zetten op de Thaise coureur, maar Albon gooide de deur op harde wijze dicht.

Ferrari bakkeleien met elkaar, Verstappen met hart in de keel

In de veertigste ronde kwam Pérez aan de staart van Sainz. De eerste pogingen van de Mexicaan werden net zoals de eerste pogingen van Verstappen afgeslagen door de coureur van Ferrari. Hamilton en Piastri waren ook met elkaar in gevecht en dat liep vooral voor de rookie slecht af. De twee coureurs kwamen met elkaar in aanraking, waardoor de voorvleugel van Piastri scheef kwam te staan en hij deze moest laten vervangen. Voor Logan Sargeant was blij, want hierdoor reed hij in de punten. Een ronde later was Valtteri Bottas de Amerikaan voorbij.

Meerdere pogingen van Pérez werden op harde wijze afgeslagen door Sainz. De Red Bull-coureur moest dan ook meermaals rechtdoor in de eerste chicane. In ronde 46 was het eindelijk zover voor de Mexicaan. Ditmaal was de overspeed op het rechte stuk een flink stuk groter, waardoor hij al voor de bocht voorbijging aan de coureur van Ferrari. Verstappen had ondertussen alweer een voorsprong van ruim twaalf seconden.

Door de inhaalactie van Pérez was het nu de beurt aan Leclerc om langs zijn te gaan. Waar de coureurs meestal gevraagd wordt om elkaar in leven te laten, gingen de coureurs van de Scuderia hard tegen hard. In het middenveld werd ook hard gevochten, want Hamilton moest een gat van vijf seconden trekken naar Albon. De Mercedes-coureur werd namelijk schuldig gevonden aan het incident met Piastri.

Verstappen kreeg ondertussen te horen dat hij langzamer moest gaan rijden. Het leek alsof er een technisch probleem was met de auto van Red Bull. De voorsprong van de tweevoudig wereldkampioen was dan ook in één klap weg. De Ferrari-coureur gingen ondertussen keihard met elkaar in gevecht, maar Sainz wist uiteindelijk de interne strijd te winnen. De overwinning van Verstappen kwam ook niet meer in gevaar, waardoor hij het record wist te breken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws