Eerder gaf Jenson Button al aan dat de huidige sportieve reglementen verouderd zijn, en dat met name Max Verstappen misbruik maakt van hoe die reglementen momenteel zijn opgesteld. Nu sluit ook collega Karun Chandhok zich daarbij aan. De Indiër komt meteen met een alternatief op de proppen dat de FIA kan overwegen als nieuwe richtlijn.
Momenteel is het zo, dat als de coureur aan de binnenkant van de bocht, eerder bij de apex is, dat de bocht 'van hem' is, en hij de coureur aan de buitenkant geen ruimte hoeft te gunnen bij het uitkomen van de bocht. Dat leidde in Austin vooral in bocht 12 tot veel momenten waarbij één coureur naast het circuit terechtkwam. Bij Max Verstappen en Lando Norris eindigden beide mannen zelfs naast het circuit. Norris haalde buiten de baanlimieten in, en werd dan ook bestraft door de wedstrijdleiding.
Terechte straf
Sky Sports-analist Chandhok was niet ter plaatse, maar deelde wel zijn mening over het incident op X, het voormalige Twitter. 'Met hoe de regels momenteel zijn opgesteld, zocht Max de limieten op, maar dat mag hij ook doen', zo beaamt Chandhok dat Verstappen volgens het boekje te werk ging, en door laat te remmen en door als eerste bij de apex te zijn voorrang verdiende in die bocht.
Dat zorgde ervoor dat Norris buiten de baan werd gedrukt. De Brit koos er niet voor om van het gas te gaan en achter zijn rivaal aan te sluiten, maar door het gaspedaal juist in te drukken, en zijn concurrent te passeren. 'Als er een grindbak aan de buitenkant van die kerbstone lag, of als daar een muur stond, dan had Lando niet zo lang geprobeerd om aan de buitenkant te blijven hangen. Uiteindelijk haalde hij een andere auto in terwijl hij naast het circuit reed, en hij had die positie dan ook meteen terug moeten geven.' Chandhok geeft de wedstrijdleiding dus gelijk, en vindt dat Verstappen terecht op het podium geëindigd is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nieuwe regels?
Chandhok voegde daaraan toe dat hij wel moeite heeft met de manier waarop coureurs nu racen. Hij pleit ervoor dat de sportieve regels aangepast worden, om verdedigende acties als die van Verstappen niet langer toe te staan. 'Als de coureur aan de buitenkant van de bocht met minimaal 75 procent van de auto naast de coureur aan de binnenkant zit, zoals nu bij Lando het geval was, dan zou die coureur naar mijn mening recht moeten hebben op minimaal één autobreedte bij het uitkomen van de bocht, maar dat staat nu nog niet in de regels.'
Hoewel het de coureurs meer kansen zou bieden om buitenom in te halen, haalt de voorgestelde oplossing van Chandhok het probleem echter niet weg, omdat coureurs dan nog altijd een motief hebben om zo laat mogelijk te remmen voor de bocht, en ervoor te zorgen dat ze bij de apex nog genoeg marge hebben om hun tegenstander geen ruimte te hoeven kunnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties