Mercedes-hoofdingenieur Andrew Shovlin denkt dat het duidelijk is dat Mercedes iets heel erg fout had met de afstelling. Volgens Shovlin hadden ze onlangs de snelheid om te vechten voor podiumplaatsen, maar konden ze op Interlagos amper vechten voor punten. Mercedes kende een teleurstellend weekend op het circuit waar ze vorig jaar zo succesvol was.
De Duitse renstal keek ernaar uit om weer terug te keren in Brazilië, daar waar ze in 2022 haar enige zege van het seizoen wist te boeken. Dat ging dit jaar totaal anders. Het ging van kwaad tot erger toen George Russell uitviel en Lewis Hamilton nog net wat puntjes wist te scoren. 'Het is duidelijk dat we iets heel erg fout hebben met de afstelling', zegt Shovlin bij Sky Sports. 'We hadden onlangs de snelheid om voor podiumplaatsen te vechten en vandaag konden we nauwelijks voor punten vechten', aldus de Brit.
In Austin pakte Hamilton nog een podium, al moest hij die bokaal later inleveren vanwege een diskwalificatie. In Mexico lukte het hem opnieuw. 'We zijn uiteraard teleurgesteld en we zullen hard werken om te begrijpen en te herstellen wat we dit weekend verkeerd hebben gedaan', gaat Shovlin verder. 'We wisten dus dat het moeilijk zou zijn om veel vooruitgang te boeken in prestaties, maar we zouden het altijd proberen. De starts waren over het algemeen goed. Helaas werd Lewis in de tweede bocht voorbijgestoken door Alonso, maar het was duidelijk dat we niet de snelheid hadden om tegen hen te racen.'
Beperkte mogelijkheden om de auto aan te passen van zaterdag op zondag
Meerdere teams hebben aangekaart dat het huidige format van de sprintweekenden ervoor zorgen dat het moeilijk wordt om de auto's af te stellen. Na de kwalificatie op vrijdag mogen de teams niet meer aan de auto's sleutelen. 'We hadden zeer beperkte mogelijkheden om de auto te veranderen tussen de sprint en de Grand Prix van vandaag. Effectief is het alleen de hoek van de voorvleugel en eventuele elektronische instellingen die de coureur vanuit de cockpit kan maken', verklaart Shovlin.
In de race draaide het vooral om banden managen en volhouden vanaf de eerste ronde. 'De coureurs moesten de banden beheren en omgaan met een gebrek aan topsnelheid. Op het einde hebben we George terug naar de garage gehaald omdat een probleem met zijn koelsysteem ervoor zorgde dat de temperaturen langzaam uit de hand liepen', sluit Shovlin af. Mercedes hoopt in Las Vegas de strijd met Ferrari om P2 in het kampioenschap voort te zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties