Carlos Sainz heeft aangegeven dat de betrouwbaarheidsproblemen van de Ferrari-motor makkelijker te accepteren zijn nu de krachtbron ijzersterk is. De Italiaanse renstal heeft voor 2022 een motor geïntroduceerd die sterker lijkt dan de Honda en de Mercedes, maar wel met regelmaat voor uitvalbeurten zorgt. De Spanjaard baalt van die uitvalbeurten, maar vindt het een acceptabele prijs voor een motor waarmee Ferrari de concurrentie te slim af is.
'Als team zijn we nog steeds gemotiveerd en staan we nog steeds samen. We ervaren momenteel een kleine tegenvaller', laat Sainz optekenen bij Formula 1. In de meest recente Grand Prix, die van Oostenrijk, zag hij de eindstreep niet door explosies in zijn motor. Lang niet altijd is het motorblok van Ferrari even betrouwbaar gebleken in 2022, met twee eerdere uitvalbeurten voor Charles Leclerc.
Toch baalt Sainz er maar in beperkte mate van. Hij legt uit waarom: 'We hebben een grote stap gezet met de krachtbron. Ik heb liever deze tegenvaller te verduren dan dat ik een krachtbron tot mijn beschikking heb die niet voldoende vermogen genereert.' Eigenlijk echoot hij de woorden van teambaas Mattia Binotto, die zei liever een snelle auto betrouwbaar te maken, dan een betrouwbare auto snel.
'Ik denk dat we als team zijnde uitstekend werk geleverd hebben met de motor. We gaan nu enkel door een fase met wat problemen. Ik twijfel er niet aan dat het team dit op weet te lossen', zegt de enkelvoudig Grand Prix-winnaar overtuigd. De eerste overwinning van de Formule 1-carrière van de Madrileen kwam in 2022. In Groot-Brittannië wist hij aan het langste eind te trekken nadat teamgenoot Leclerc strategisch benadeeld werd.
Binotto leeft mee met Sainz
Teambaas Binotto begrijpt de teleurstelling van zijn coureur maar al te goed: 'Natuurlijk zijn we ontzettend teleurgesteld voor hem, maar ik weet zeker dat hij zich in de komende wedstrijden terug knokt.' Sainz viel tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan uit met een hydraulisch probleem, maar in Canada stond hij weer op het podium. Dat terugveren is hem eerder dit seizoen dus al gelukt.
Binotto: 'We hebben nog steeds last van betrouwbaarheidsproblemen. We weten waar deze vandaan komen, en doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen. We kunnen het.' Inmiddels lijkt Ferrari het lek dus al boven water te hebben. Nu is het de vraag hoe snel het team in kan grijpen. Doorgaans duurt het even voordat de onderdelen ontwikkeld, geproduceerd en getest zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties