George Russell was niet zo enthousiast over de acties van Max Verstappen in Mexico, toen hij vocht met Lando Norris. Verstappen kreeg voor twee incidenten in totaal een straf van twintig seconden, maar hij eindigde alsnog als zesde. Russell kan een goed, fair gevecht altijd waarderen, maar hij betwijfelt of het gevecht tussen Norris en Verstappen in Mexico wel eerlijk verliep.
De regels betreffende het inhalen en verdedigen op de baan kwamen de afgelopen paar races behoorlijk in de schijnwerpers te staan. Titelrivalen Verstappen en Norris vochten in zowel Austin als Mexico met elkaar, waarbij Norris in de Verenigde Staten bestraft werd met een vijfsecondenstraf voor het inhalen buiten de baan, Verstappen kreeg twee keer tien seconden in Mexico. Het leverde veel kritiek op: op de stewards, op de regels en op beide rijders. Meerdere analisten hebben aangegeven dat ze het rijgedrag van Verstappen niet vonden kunnen. Volgens Martin Brundle en Johnny Herbert waren de acties van Verstappen gevaarlijk.
Russell is het deels eens met zijn landgenoten. 'Het was leuk om een gevecht aan te gaan en het is altijd goed als je tegen Lewis strijdt', neemt Russell het gevecht met zijn teamgenoot als voorbeeld bij de internationale pers in Brazilië. 'Het is fair, maar hard. Op dit moment zie je een aantal manoeuvres (bij andere rijders, red.) die verder gaan dan entertainment of sportiviteit. Het is bijna oneerlijk', kaart de Brit aan. Hij verduidelijkte vervolgens dat hij het had over Verstappens acties tegen Norris. 'Je kan bijna zeggen dat de eerste actie misschien 60-40 was, maar die tweede actie, zoiets heb ik sinds Brazilië 2021 niet meer gezien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Russell blij dat de stewards ingrepen
Daarbij verwijst Russell naar de titelstrijd tussen Hamilton en Verstappen in 2021, waarbij de gemoederen ook hoog opliepen in Brazilië. Toen de twee coureurs met elkaar in gevecht waren, was Hamilton van mening dat Verstappen opzettelijk laat remde zodat hij als eerste bij de apex zou zijn, en daarom kreeg hij geen straf, ondanks dat hij Hamilton van de baan duwde. 'Ik ben blij dat die incidenten bestraft werden', voegt Russell eraan toe. 'Ik vermoed dat, nu we in Brazilië zijn, je niet meer weg kunt komen met dat wat we in Mexico zagen.'
De coureur uit Kings Lynn is het op één gebied echter wel eens met Verstappen: er zijn te veel regels op dit moment. 'Denk ik dat het overgereguleerd is? Waarschijnlijk wel', geeft Russell toe. 'Maar het zal nooit perfect zijn. Want zelfs als je de regels verwijdert en er ontstaat een gevecht, wil je juist weer meer regels omdat het niet duidelijk is wel wat wel en niet is toegestaan. En als er te veel regels zijn, wil je juist weer minder regels', kaart hij aan. 'Het regelboek wordt ondertussen alleen maar groter, en ik denk niet dat dat altijd de juiste weg vooruit is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Iets moet opgehelderd worden'
De Mercedes-coureur lijkt te denken dat er op dit moment nog te veel ruimte is voor interpretatie. Daarom hoopt hij dat de stewards de richtlijnen verder kunnen verduidelijken. 'Als je de regels leest, zijn er richtlijnen die zeggen dat als je gevaarlijk bezig bent, je bestraft wordt, en je zou kunnen zeggen dat dat aan de hand is wanneer een coureur te laat remt en de bocht niet haalt om als eerste bij de apex te zijn', zegt Russell. 'Er is dus een element van interpretatie, en er moet iets opgehelderd worden. Elk incident is uiteindelijk anders.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties