George Russell was in Bahrein een van de uitblinkers tijdens de kwalificatie. De Mercedes-coureur leverde in Q3 twee razendsnelle ronden af, en mag op zondag naast Oscar Piastri op de eerste startrij plaatsnemen, tenzij hij nog een straf krijgt. Mercedes wordt namelijk onderzocht vanwege een incident tijdens de kwalificatie, maar Russell kreeg in het vierkantje van de media een update van de FIA.
Nico Hülkenberg merkte in Q2 al op dat Mercedes 'ondeugend' bezig was, door te vroeg naar het einde van de pitstraat te rijden, terwijl Esteban Ocon een rode vlag veroorzaakt had. Zo zorgden Russell en Kimi Antonelli ervoor dat ze vrij baan hadden in Q2. Beide coureurs zetten een goede ronde neer, en hoefden daardoor in tegenstelling tot de Ferrari's en de Red Bulls geen nieuwe set banden meer in te zetten aan het einde van de sessie.
'Geweldig nieuws'
Terwijl Russell naar de microfoon van Viaplay loopt, wordt hem nog even iets in het oor gefluisterd door een werknemer van de FIA. De Brit lijkt zichzelf weinig zorgen te maken over een mogelijke straf. 'Hij kwam me juist vertellen dat ik níet naar de stewards hoef', geeft Russell triomfantelijk aan, als Chiel van Koldenhoven gokt dat de Mercedes-coureur te horen kreeg dat hij juist wel naar de wedstrijdleiding moet gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat is geweldig nieuws van de FIA, en dat waardeer ik oprecht', zegt de GPDA-voorzitter met een brede glimlach. Russell kan Van Koldenhoven echter niet uitleggen waarom hij zich niet hoeft te melden, maar de FIA-werknemer staat nog naast de 27-jarige. 'Wat is de reden hiervan?' vraagt Russell dan ook. 'George hoeft niet naar de wedstrijdleiding te gaan, maar een vertegenwoordiger van Mercedes wel', legt de man van de FIA uit.
Russell vertaalt de woorden van zijn landgenoot bij de FIA even met een knipoog: 'Volgens mij zei hij dat alles in orde is, en we geen straffen krijgen', grapt de nummer vier van het kampioenschap. Russell legt vervolgens uit wat er precies misging in Q2. 'We kregen een bericht op het scherm met de verwachte herstarttijd. Dat is een heel ongewoon bericht, want normaal krijg je te horen wanneer die herstart precies is.'
Verwarring
Mercedes werd door dat bericht, dat dit jaar regelmatig gedeeld is door de wedstrijdleiding, op het verkeerde been gezet. 'Zodra we dit bericht zagen, reden we meteen naar buiten. Normaal is het in dit soort gevallen een race naar het einde van de pitstraat. Toen we weggereden waren, realiseerden we ons dat het om een verwachte herstarttijd ging, en niet de precieze tijd van de herstart.' Mercedes moet zich om 20:20 uur Nederlandse tijd melden, waarbij een oordeel later op de avond verwacht wordt.
Russell kan zich echter moeilijk voorstellen dat het incident enige gevolgen gaat hebben. 'We hebben het hier over de eerste ronde van Q2, dus het zou echt belachelijk zijn als we hier een straf voor krijgen. Er zijn echter gekkere dingen gebeurd in deze sport. Als je al een boete van 20.000 euro krijgt, omdat je op het toilet zit, weet je het nooit.' Hoewel het moment geen grote gevolgen leek te hebben, hielp deze keuze van Mercedes het Duitse team dus wel om een goede uitgangspositie te creëren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties