George Russell heeft de nieuwe banden van Pirelli recent getest, maar kwam terug met negatieve feedback. Pirelli-topman Mario Isola lijkt het commentaar van de Brit deels niet te snappen, want de bandenleverancier van de koningsklasse heeft de teams zelf laten kiezen of ze vast wilden houden aan de huidige afmetingen van de banden of doorgaan met het ontwikkelen van de 2026-banden. Hij wil nog een keer om tafel met de Mercedes-coureur.
Russell heeft in februari een Pirelli-test verreden op Jerez. De prestaties van de banden baarden hem zorgen. De Formule 1 gaat volgend jaar naar smallere banden: 25 millimeter smaller aan de voorkant en 30 millimeter smaller aan de achterkant in vergelijking met de huidige banden. Deze verandering is bedoeld om de luchtweerstand te verminderen. 'De test was een behoorlijke uitdaging vergeleken met de bredere banden die we nu hebben', zei Russell tegenover Autosport.
'De nieuwe banden voelden echt als een flinke stap achteruit. Dat is logisch, want ze zijn gewoon veel smaller. Hopelijk kunnen ze in de komende maanden verbeterd worden', opperde Russell. Volgens Russell maakt het versmallen van de band het rijden veeleisender, mede doordat er minder contactoppervlak is, en dus minder grip. Dit komt in 2026 bovenop het feit dat de nieuwe auto's minder aerodynamische downforce zullen hebben.
Pirelli met weerwoord
Naast Mercedes hebben ook McLaren en Ferrari de 2026-banden van Pirelli getest. Heel representatief waren die data niet, aangezien er momenteel nog geen auto's zijn die volledig overeenkomen met de 2026-reglementen. Pirelli heeft daarom gebruik moeten maken van testauto's met smalle vleugels. Hoewel de downforce van deze mule cars in de buurt komt van de 2026-specificaties, zijn de bolides zo anders dat Pirelli lastig kan simuleren welke krachten de nieuwe banden te verduren krijgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het enige wat we kunnen doen, is continu vragen om geüpdatete 2026-simulaties van de teams', zegt Isola. 'We moeten onze kennis blijven bijwerken en onze constructie aanpassen op basis van de data die we ontvangen', vervolgt de Italiaan. 'We kunnen niet volledig vertrouwen op de mule cars, omdat dat niet verstandig zou zijn. Daarom blijven we de teams een virtueel model van de band geven voor hun simulatoren, waarna ze ons van feedback voorzien.'
In gesprek met Russell
Isola wil graag nog wat meer weten van de ervaringen van Russell. 'Ik heb al met George gesproken en ik wil nog weer met hem in gesprek. Het punt is dat we de huidige banden die al 'volwassen' zijn, vergelijken met banden die nog in ontwikkeling zijn', verklaart Isola tegenover Motorsport.com. 'We hebben de constructie nog niet afgerond, we hebben de compounds nog niet afgerond, en de auto's zullen ook anders zijn dan de mule cars. Veel aspecten zijn dus nog niet bekend.'
Met smallere banden is er een grotere kans op oververhitting, weet ook Isola. 'Juist daardoor werken we nu aan zowel de compounds als de constructie, om uiteindelijk een zo goed mogelijke band te leveren.' Pirelli laat weten dat ze de teams zelf de keuze hebben laten maken of ze door wilden gaan met de smallere banden of wilden vasthouden aan de huidige afmetingen. 'Dat was wel een idee, maar we hebben tegen de teams gezegd: jullie kunnen kiezen, we hebben alleen een definitieve beslissing nodig.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ervan uitgaande dat de teams hebben overlegd met hun rijders en de situatie hebben geëvalueerd, komt de kritiek van Russell wellicht uit een aparte hoek. 'De teams hebben er zelf voor gekozen om door te gaan met smallere banden voor 2026', zegt Isola. De banden waar Russell zijn beklag over deed, zijn de banden waar de teams dus voor hebben gekozen. 'We staan open voor suggesties, maar we hebben een meerderheid van de mensen nodig.'
Woorden van Russell komen 'niet helemaal overeen'
Isola laat ook optekenen dat de feedback vanuit de paddock over het algemeen positief was, en dat de teams begrepen dat Pirelli nog steeds bezig is om de 2026-band te ontwikkelen. De woorden van Russell komen volgens Isola niet helemaal overeen met wat de teams hebben verteld. 'Een meerderheid van de teams, inderdaad. Daarom wil ik ook graag op één lijn zitten met de coureurs', zegt Isola.
'We willen een band geven die minder snel oververhit raakt, maar de afmetingen moeten wel blijven zoals die nu zijn vastgesteld. Ik begrijp het punt van de coureurs heus wel. Ik luister graag naar hun opmerkingen en kritiek, maar we moeten wel in één richting werken', besluit de Pirelli-topman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties