Red Bull wordt beoordeeld: 'In de ochtend niet zoveel grip als Verstappen wilde' Formule 1
Formule 1

Red Bull wordt beoordeeld: 'In de ochtend niet zoveel grip als Verstappen wilde'

Red Bull wordt beoordeeld: 'In de ochtend niet zoveel grip als Verstappen wilde'

Voormalig Formule 1-ontwerper Gary Anderson heeft de RB20 beter bestudeerd, nu Max Verstappen een hele dag over het asfalt in Bahrein heeft geraasd. Daarbij werd duidelijk dat de nieuwe Red Bull goed uit de startblokken kwam, maar het leidde bij Anderson ook tot meer vraagtekens. De ontwerper geeft wel aan dat van het kopiëren van Mercedes geen sprake is.

Verstappen reed maar liefst 140 ronden en was uiteindelijk meer dan een seconde sneller dan de rest. Toch vond Anderson niet dat de Nederlander een droomstart had. 'Het is pas de eerste testdag, maar mijn eerste observatie is dat de Red Bull aan het begin van de dag niet zoveel grip aan de voorkant had als Verstappen wilde. De voorkant van de auto oogde een beetje lui, en op sommige momenten had Verstappen last van enorm veel onderstuur', geeft de ervaren ontwerper aan bij The Race.

Lang duurde het niet voordat de RB20 als op rails liep. 'Tegen de tijd dat we stopten voor de lunch, was het alweer business as usual. Verstappen was het snelste, en dus zal Red Bull al een oplossing gevonden hebben voor dat issue dat ze eerder op de dag hadden', vertelt Anderson, die in het verleden bijna alle Jordan-bolides ontwierp.

Drie koelingsgaten bij Red Bull

'De afgelopen seizoenen is Red Bull de trendsetter geweest op visueel gebied, maar tot ieders verbazing zijn ze in 2024 subtiel van concept veranderd. Vorig seizoen bevond de inlaat voor de radiator zich bovenop de sidepod, maar dit jaar is het net onder de bovenkant van de sidepod', zo wijst Anderson op de kleine, horizontale sleuf in de RB20.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Anderson gaat daarnaast in op de verticale sleuf onder de sidepod, die eveneens behoorlijk klein is. 'Deze verticale opening is de bron van veel verwarring geweest. Ik heb het zelf in de pitstraat beter kunnen bekijken, en het is echt een luchtlinlaat. De vraag is echter wat deze opening koelt.' Eén fabeltje wil Anderson in ieder geval wel al uit de wereld helpen: 'Deze nieuwe richting zorgde voor heel wat reacties, en mensen spraken al over een kopie van het zeropod-concept van Mercedes, maar dat is absoluut niet het geval.'

De tekst gaat verder onder de tweet.

Naast de horizontale en verticale gleuf viel Red Bull Racing vooral op met de luchtinlaat op de 'schouders' van de RB20. Red Bull trekt de halo helemaal door tot aan de achterkant van de auto, en deze vormen worden in de paddock al regelmatig de schouders van de auto genoemd. In Bahrein werd duidelijk dat er in die schouders ook luchtinlaten zitten. Zo lijkt het erop dat Red Bull de traditionele opening bij de sidepod vervangen heeft door verschillende ducts, met vermoedelijk verschillende functies.

Niets missen van Verstappen en Red Bull in 2024? Bekijk hier de opties om de Formule 1 live te volgen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws