Red Bull vindt voorstellen FIA over 2026-auto niet afdoende: 'Doekje voor het bloeden' Formule 1
Formule 1

Red Bull vindt voorstellen FIA over 2026-auto niet afdoende: 'Doekje voor het bloeden'

Red Bull vindt voorstellen FIA over 2026-auto niet afdoende: 'Doekje voor het bloeden'

Binnen het team van Red Bull Racing heerst er nog altijd ontevredenheid over de gemaakte keuzes wat betreft de auto's van 2026. De technisch directeur van de Oostenrijkse renstal, Pierre Waché, geeft aan dat de FIA wel samenwerkt met de Formule 1-teams, maar dat de voorgestelde verbeteringen niet afdoende zijn. Waché is van mening dat het bestuursorgaan alleen maar doekjes voor het bloeden biedt en dat het grotere plaatje genegeerd wordt.

De zorgen van Red Bull over de 2026-auto's blijven onverminderd groot. Toen het eerste concept van de auto werd getoond, gaf teambaas Christian Horner al aan dat de bolides zouden lijken op 'Frankenstein-auto's'. Max Verstappen liet hetzelfde geluid horen, maar binnen de Formule 1-wereld kunnen de woorden van de Red Bull-mannen niet rekenen op heel veel steun. Desondanks is ook de technische afdeling van de Oostenrijkse renstal ontevreden met de gemaakte keuzes.

'De snelheid neemt af en het gevoel is niet zo prettig', geeft Waché aan in gesprek met Autosport. In 2026 zal de MGU-H verdwijnen, waardoor het aandeel van de MGU-K groter wordt. Hierdoor wordt de focus gelegd op de elektronische systemen van de Formule 1-bolides. Er zijn echter nog wel veel vraagtekens. 'De FIA werkt samen met de teams om te kijken hoe deze energie wordt zo goed mogelijk kan worden ingezet om het minder vervelend te maken voor de coureur en om een beter snelheidsprofiel gedurende de ronde te hebben.'

'Daarnaast werken ze ook aan de kenmerken van de auto om minder luchtweerstand en minder neerwaartse druk te hebben. Door minder neerwaartse druk te hebben, herstel je meer energie omdat je meer tijd besteedt in de bochten en bij het remmen, en daardoor minder tijd op rechte stukken doorbrengt', vervolgt Waché. Daarnaast zal ook het gewicht van de bolides nog een onderwerp van discussie blijven. Zo wil de Formule 1 af van het minimumgewicht en zal het dus een race worden om het gewicht uit de auto's te halen.

Red Bull nog altijd ontevreden

Binnen Red Bull wordt er echter nog niet met tevredenheid naar de voorstellen van de FIA gekeken, ook niet wat betreft de mogelijke actieve aerodynamica. Waché is van mening dat het bestuursorgaan de echte problemen negeert. 'Je kunt niet telkens een doekje voor het bloeden bieden om iets te bereiken. Je moet naar het probleem kijken met een bredere blik en zeggen: Hoe los ik dit op en hoe pak ik mijn probleem aan? Welke eigenschappen heeft de auto nodig om iets te bereiken?' Als je dan nog steeds een lapmiddel nodig hebt, kun je dat later doen', aldus de technisch directeur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws