De concurrentie van Red Bull Racing wist vorig seizoen te kapitaliseren op enkele fouten die werden gemaakt binnen de Oostenrijkse renstal. Hoewel Max Verstappen zijn vierde wereldtitel wist te pakken, was er van dominantie absoluut geen sprake meer. Interne relaties brokkelden af, updates werkten niet en de overige teams hadden van hun fouten geleerd. Hierdoor ging het constructeurskampioenschap uiteindelijk niet naar Milton Keynes.
Na het 2023-seizoen had niemand kunnen voorspellen dat 2024 een zeer spannend jaar zou worden in de Formule 1. Red Bull wist in 2023 slechts één race niet te winnen en na de openingsfase van het seizoen leek de Oostenrijkse renstal opnieuw een overgroot deel van de Grands Prix te gaan winnen. Niets bleek minder waar, aangezien McLaren, Ferrari en Mercedes dichterbij kwamen, terwijl Red Bull zelf fouten begon te maken. Het leverde uiteindelijk een nieuwe constructeurskampioen op, terwijl Verstappen opnieuw beslag kon leggen op de titel bij de coureurs.
'De dominantie van Red Bull brokkelde om meerdere redenen af', schrijft Michael Schmidt voor Auto, Motor und Sport. 'De concurrentie had van zijn fouten geleerd en de juiste conclusies getrokken: de Red Bull-bolide werd gekopieerd, ingenieurs uit Milton Keynes werden weggekocht, windtunnels en simulatoren werden gemoderniseerd. De budgetlimiet, de windtunnelbeperkingen voor succesvolle teams en het bevriezen van de motorontwikkeling begonnen hun effect te laten zien.'
Updates Red Bull kunnen de prullenbak in
Bovendien begon Red Bull ook te struikelen over zijn eigen fouten. De Oostenrijkse renstal probeerde een andere weg in te slaan, aangezien het team weinig tijdwinst meer zag in het concept van de RB19. 'Dat zou detailwerk hebben betekend', legt technisch directeur Pierre Waché uit. 'In onze oude windtunnel hebben we moeite om kleine verschillen te meten. Daarom waren we aangewezen op een grote stap.' Daarmee nam Red Bull dus wel de verkeerde afslag.
Desondanks ging Red Bull bij de Grand Prix van Spanje 2023 al in de fout, gaf Christian Horner toe. De auto werd lastiger om te besturen, maar dit was alleen te zien bij Sergio Pérez. Aan het begin van 2024 probeerde Red Bull dat probleem aan te pakken. 'Met elke volgende ontwikkelingsstap verslechterde de balans van de auto verder, en werd het venster waarin de nieuwe RB20 functioneerde steeds kleiner. Tot zelfs Verstappen, met al zijn talent, niets meer kon compenseren.'
Interne problemen bij Red Bull
Monza bleek uiteindelijk het dieptepunt te zijn voor de Oostenrijkse renstal. Daarna deed het team wat aanpassingen aan de auto en werd deze net wat beter. Bovendien werden de koppen ook weer bij elkaar gestoken, aangezien het intern een puinhoop was bij Red Bull. Horner wilde af van Helmut Marko, maar daar ging de Oostenrijkse partij van Red Bull niet mee akkoord en ook Verstappen ging voor een vertrek liggen.
'Sindsdien heerst er een fragiele vrede', geeft Auto, Motor und Sport aan. 'Horner moet zijn droom om zelf aandelen in het team te verwerven uitstellen tot Marko’s contract eind 2026 afloopt. Hij heeft begrepen dat hij Verstappen nodig heeft. Alleen Verstappens uitzonderlijke talent garandeert ook in moeilijke tijden succes. De verdediging van de coureurstitel is dan ook voor een groot deel aan Verstappen te danken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties