Red Bull-monteur Nicholas komt voor Verstappen op: 'Dat denken we in de garage echt nooit' Formule 1
Formule 1

Red Bull-monteur Nicholas komt voor Verstappen op: 'Dat denken we in de garage echt nooit'

Red Bull-monteur Nicholas komt voor Verstappen op: 'Dat denken we in de garage echt nooit'

Red Bull Racing-monteur Calum Nicholas geniet ervan om met Max Verstappen te werken en daar heeft het 2024-seizoen geen verandering in gebracht. De viervoudig wereldkampioen moest knokken voor zijn titel en was het niet altijd met zijn team en de keuzes eens, maar dat hebben zijn monteurs hem nooit kwalijk genomen. Nicholas snapt dan ook niet dat mensen, en de FIA, daarover kunnen oordelen.

Nicholas is de Senior Power Unit Assembly Technician bij Red Bull, een hele mond vol, maar hij is verantwoordelijk voor de opbouw en het onderhoud van alle race- en testmotoren. Tijdens raceweekenden is hij ook onderdeel van het pitstopteam van Verstappen. Naast zijn technische verantwoordelijkheden heeft Nicholas een aanzienlijke aanwezigheid op social media, waar hij zijn inzichten deelt over zijn werk bij Red Bull.

De monteur heeft al vaker gezegd dat hij ervan geniet om met Verstappen te werken. Volgens de Brit is hij altijd aardig tegen de mensen in de garage, maar hij is ook altijd meedogenloos zodra zijn vizier dichtgaat. 'Hij is een sportman. We zijn hier om te winnen en hij is hier om te winnen. Ik vind het geweldig dat hij tussen die twee persoonlijkheden kan switchen', liet Nicholas weten.

Verstappen eist het beste, en heeft met zijn uitspraken over het team en de auto de beste bedoelingen. 'Het is een echte relatie die is opgebouwd, op basis van vertrouwen tussen de coureurs en engineers en ons in de garage', zegt Nicholas in gesprek met TalkSPORT. 'We zitten in een bevoorrechte positie met onze coureurs. We weten dat als we Max de auto geven die hij nodig heeft, hij de resultaten zal leveren. En dat is precies hoe het werkt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

calum nicholas red bull racing gp sao paulo zondag 2024
Een verlossende zege in Brazilië voor zowel Verstappen als zijn monteurs.

Nicholas denkt aan 2021-taferelen

Verstappen is niet de enige die de druk opvoert als het iets minder gaat, de ingenieurs en de monteurs in de garage doen dat zelf ook. 'De druk is er, maar het is een interne druk', legt de Red Bull-monteur uit. 'Meer dan wat dan ook komt het vanuit onszelf. We zijn onze eigen grootste critici.' Vooral nu het regelplafond wordt bereikt moeten de kleinste winsten overal weg worden gehaald. De technische regels veranderen pas in 2026.

'Ik denk dat het een heel spannend seizoen kan worden. De laatste keer dat we een seizoen hadden dat echt tot de laatste race spannend was, was in 2021, en dat kwam deels door de stabiele regelgeving', kaart Nicholas aan. 'Dus ik denk dat er een kans is dat dat dit jaar ook het geval zal zijn. Er is wel een zorg dat als een team het bijzonder goed doet, andere teams misschien denken: we gaan al onze middelen niet in een inhaalrace stoppen, met het oog op 2026.'

Dat is nog even afwachten. Een aantal teams hebben wel aangegeven deze overweging te maken, maar dat gaat vooral om de middenmoot. 'We gaan aan het einde van de maand naar Bahrein voor de wintertests en dan hebben we een beter idee van waar iedereen staat. Maar ik denk dat we een spannend Formule 1-seizoen tegemoet gaan', vermoedt de monteur. Het 2024-seizoen was al spannend, met Red Bull en haar problemen, maar die problemen willen ze vanzelfsprekend niet meenemen naar 2025.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

monteurs red bull racing calum nicholas
Nicholas verwacht een spannend 2025-seizoen.

Emoties en verhitte boordradio's horen erbij

Een aantal momenten zorgden zo voor flinke frustraties bij Verstappen. Onder andere in Hongarije en Monza vond hij de auto 'een monster' en liep niets zoals hij voor ogen had. Af en toe floept er dan wel eens iets uit wat niet de bedoeling was. De FIA wil kleurrijk taalgebruik vanaf 2025 strenger aanpakken. 'Ze kunnen dat niet zomaar uitschakelen', komt Nicholas voor de rijders op. 'Als ze de auto hebben, gaan ze er volledig voor', vervolgt hij.

'Als we de coureurs horen op de radio tijdens de race, midden in een gevecht, kan hun taalgebruik soms wat kleurrijker zijn. Het belangrijkste is om te onthouden dat ze echt in een situatie zitten waarin ze onder enorme druk staan. We zitten nooit in de garage en denken: oh god, ik kan niet geloven dat hij gemeen tegen ons doet. Dat is niet hoe de mensen in deze sport werken', zegt Nicholas, die daar impliciet uitlegt dat de FIA de hele kwestie gewoon niet zo goed lijkt te snappen.

Ook in de garage tussen de monteurs onderling wordt er soms flink gescholden. 'Soms wel, ja. Het is een stressvolle omgeving. Maar als ik naar taal kijk, denk ik altijd: je kunt het gebruiken zonder dat het iets aanstootgevends is. Soms hoor je mensen in de garage kleurrijk taalgebruik gebruiken, maar met een glimlach op hun gezicht. Het zegt niet per se iets over hun stemming, het is gewoon een woord. Dat zeg ik ook vaak tegen mijn dochter. Mijn dochter van zes vertel ik vaak: er is taal geschikt voor sommige situaties en niet voor andere.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

calum nicholas max verstappen red bull
Nicholas vindt dat de FIA het wel wat minder nauw mag bekijken.

Coureurs niet verantwoordelijk voor wat kinderen meekrijgen 

De FIA heeft aangegeven dat ze de coureurs zien als rolmodellen die het juist voorbeeld moeten geven. 'Mensen zeggen vaak dat sterren die verantwoordelijkheden hebben, maar voor mij, als ouder, ligt die verantwoordelijkheid bij mij', zegt Nicholas. 'Wat gepast is in een bepaalde omgeving en wat niet, dat is iets waar ouders zelf verantwoordelijkheid voor moet nemen, in plaats van te verwachten dat de sterren de rolmodellen zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws