Christian Horner kijkt uit naar de nieuwe uitdaging die Red Bull Racing staat te wachten. Het Red Bull Powertrains-project loopt al een aantal jaren, maar in 2026 zal het pas echt een tastbaar product leveren voor de Oostenrijkse renstal en zusterteam Visa Cash App RB. Horner weet dat Red Bull Powertrains een flinke berg te beklimmen heeft, maar hij heeft vertrouwen in een goede uitkomst.
Na een lastig seizoen in 2024 probeert Red Bull nu vooral naar de toekomst te kijken. In 2026 komt er een nieuwe set reglementen, waardoor aankomend seizoen vooral als overbruggingsjaar gezien zal worden. Dat moet één van de spannendste seizoenen in de recente geschiedenis van de Formule 1 opleveren, nadat 2024 ook al voor veel spanning zorgde. Voor Red Bull wordt deze overbrugging extra spannend vanwege het eigen motorproject dat het team heeft opgestart.
Horner kijkt ook uit naar de volgende fase binnen het team van Red Bull. 'Er komt een zeer spannend volgend hoofdstuk aan met Red Bull Powertrains – het is de grootste uitdaging die we in de twintig jaar dat we in deze sport actief zijn, zijn aangegaan', zegt de teambaas van de Oostenrijkse renstal tegenover PlanetF1. 'Ik denk dat het volgende hoofdstuk mogelijk een van de meest opwindende hoofdstukken wordt. In deze branche blijf je altijd leren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het nieuwe hoofdstuk zonder Newey
Dat nieuwe hoofdstuk zal het team beginnen zonder enkele prominente figuren. Zo vertrekt Adrian Newey naar Aston Martin, waar hij vanaf 1 maart aan de slag zal gaan, en zal Jonathan Wheatley teambaas worden bij Sauber. Hoewel Newey gemist gaat worden, moet zijn rol niet overschat worden in de ogen van Horner. 'Natuurlijk is het verdrietig om Adrian te zien vertrekken – hij heeft een cruciale rol gespeeld binnen het team tijdens zijn tijd bij ons, maar het was puur toeval dat het weekend waarop hij zijn vertrek aankondigde, ook het weekend was waarin we een kleine terugval zagen!'
'Geen enkel individu kan zo snel zo’n impact hebben. Ik denk dat Adrian de eerste zou zijn om dat toe te geven', vervolgt de Brit. De teambaas gaf gedurende het seizoen aan dat Newey al een tijdje niet meer aan de RB20 werkte. Het was dus aan anderen om Red Bull uit het dal te trekken. 'Wat me echt heeft verheugd, is hoe het team zich herstelde tegen het einde van het jaar – de poleposition en overwinning in Qatar, iets wat in augustus of begin september nog onvoorstelbaar leek.'
De lessen die het team in de periode leerde zullen vooral voor de dynamiek belangrijk zijn. Het 2026-seizoen zal namelijk een complete reset zijn vanwege de eigen krachtbron. 'Vier jaar geleden begonnen we met een blanco vel papier. In vier jaar tijd hebben we een fabriek gebouwd en een motor ontwikkeld, maar we nemen het op tegen 75 jaar ervaring van Ferrari en dertig jaar van Mercedes, dus we koesteren geen illusies. De berg die we moeten beklimmen is immens, maar met de juiste geest en de juiste kwaliteit mensen die we binnen het bedrijf hebben, zal het haalbaar zijn', aldus Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties